מעלה עוזי מהצנחנים

מעלה עוזי מהצנחנים נמצא בגדה הדרומית של נחל חבר במדבר יהודה. המעלה מאופיין במדרגות סלע משוננות. האתגר הוא לצלוח אותו בעדינות, בנחישות ובלי לשבור את הרכב ..

15.07.18

מעלה עוזי נמצא בדופן הדרומית של נחל חבר במדבר יהודה. כל מי שחוצה את מדבר יהודה צפון לדרום, על קו המפלים, צריך לטפס את המעלה הזה. אין דרך עוקפת.

דרגת הקושי של המעלה היא "בינונית". מעלה עוזי פחות ארוך ותלול ממעלה עשוש, פחות מסוכן ממעלה מרזבה ובאופן כללי הוא קל יותר לטיפוס בהשוואה למעלה ורדית, זיק ומחמל.

המעלה נקרא על שם סמל עוזי בנדרלי ממושב בית שערים שהיה חייל בפלחה"ן של הצנחנים בפיקוד איציק מרדכי (לימים אלוף בצה"ל, אז קצין בדרגת סג"מ). המחלקה שלו עסקה בפריצת המעלה. עוזי נהרג בתאונת דרכים במסגרת השירות הצבאי. המעלה הושלם על ידי חברין בפלוגה במרץ 1966 – אחרי מותו  – ונקרא על שמו.

מעלה עוזי עוזי בנדרלי / מתוך אתר "יזכור"

עוזי בנדרלי / מתוך אתר "יזכור"

מעלה עוזי חצוב בסלע. תחתית המעלה מתאפיינת בנסיעה על משטח אבנים. החלק המרכזי והעליון של המעלה על סלע עם זיזים בולטים.
יש חשיבות רבה בבחירת קו התקדמות מדויק.
משטח האבנים של תחתית המעלה מזמין מצבי הצלבה. ההצלבות מתרחשות כאשר גלגל אחד מכל זוג (קדמי או אחורי) ממוקם על אבנים קטנות/רופפות יחסית או מעל בור/שקע.

מעלה עוזי / במפה מסומן כדרך לירידה בלבד (מקור: שבילנט)

בקרת משיכה או נעילה עוזרים כאן מאוד. כמובן שנעילה עדיפה כיוון שהיא הרמטית וחד משמעית ואילו בקרת משיכה נכנסת לפעולה בהשהיה מסוימת (תלוי בדגם הרכב) ולעיתים מפסיקה לעבוד (במקרה של התחממות בלמים, המחשב מורה על הפסקת פעולה של המערכת).
הקו הנכון בחלק הראשון של מעלה עוזי עובר בצד שמאל של הדרך, שם יש פחות בורות והצלבות. גם את המשך הטיפוס כדאי לעשות בצד שמאל של הדרך. אם מניחים את הגלגלים השמאליים של הרכב – קדמי שמאל ואחורי שמאלי – על משטח הסלע העליון נכנסים אמנם לשיפוע צד אבל הוא אינו בזווית מסוכנת. מצד שני מרוויחים רצף של אחיזה לצמיגים.

מעלה עוזי בהיותו מעלה סלעי דורש נהיגה מדויקת – הן מבחינת קו ההתקדמות והן מבחינת תפעול המצערת ("גז"). קו התקדמות לא נכון יביא את הרכב מול מדרגות שעלולות להיות גבוהות מדי. לחיצה מוגזמת על דוושת "הגז" תגרום לרכב לקפוץ.

סוזוקי סמוראי במעלה עוזי

סוזוקי סמוראי במעלה עוזי. צילומים: אלק קפלן

נהיגה אגרסיבית היא סכנה במעלה עוזי. לא בגלל מצבי התהפכות אלא בגלל החשש לפגוע במכלולי הרכב. היות שהמעלה מאופיין בשפיצים סלעיים, יש סיכון מוחשי לחטוף חבטות בגחון הרכב. מעבר לכך, קפיצות חזקות עלולות לערער מכלולים וחיבורים קיימים, גם אם לא יפגשו פיזית בסלע עצמו.
דרוש איפוק מצד הנהג. וזה לא קל. מאחורי ההגה אנחנו מרגישים לחץ. אנחנו רוצים "יאללה לגמור עם המעלה הזה ודי". ובעיקר – אנחנו רוצים להצליח. כשמהצד צופה קהל שגם מצלם ומתעד, אנחנו עלולים להיתקף בחרדת ביצוע, שגוררת טעויות.
צריך להתעלם מהסביבה ולהתמקד ברכב ובשטח. צריך לפתוח חלונות, לשבת זקוף, לאחוז בהגה בצורה רכה. דרוש איפוק. יש ללחוץ על הדוושה הימנית בצורה עדינה ויחד עם זאת רציפה ונחושה. צריך לסובב את ההגה בתנועות קטנות ומדויקות.

אלבום תמונות מהמעלה:

 

מסלול טיול כולל מעלה עוזי >> מדבר יהודה על קו המפלים
(אפשר לבצע את המסלול בכיוון ההפוך ולטפס את מעלה עוזי).

 

מעלות נוספים – מאת יואב קווה: