מעלה זרון ונחל חימר

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

שתי טריסטרמיות מסרבות לעזוב. הן מנתרות ליד הגלגלים, חוטפות פירורי עוגייה, מקפצות על הרכב, משאירות מזכרת דביקה על הגג. חורף במדבר. מזג אוויר מושלם לטיולים.
המסלול מתאים ל-4×4 "קשוח" (דרגת קושי "קלה-בינונית") או ל-4X4 רך (רצוי גבוה. דרגת קושי "קשה"). הוא מורכב משלושה חלקים – אפשר לטייל כל חלק לחוד ואפשר יחדיו. השניים הראשונים – ערד עד כביש 258, לאורך נחל חימר עד כביש 31 – הם קלים יחסית. החלק השלישי, במורד מעלה זרון, הוא טכני, אטי ובעייתי יותר.

נקודת המוצא לחלק הראשון של המסלול היא מנחת ערד בקצה הדרומי של העיר. נוהגים בכביש מס' 31 מצומת שוקת לערד. בצומת הראשון בערד, ממש לפני תחנת דלק של פז, פונים ימינה, דרומה (אל אזור התעשייה), ונוהגים 2.0 ק"מ. כמה מטרים לפני הכניסה למנחת מאפסים את מד המרחק. מכאן צריך לאתר זנב כביש היורד לכיוון דרום-מזרח (שמאלה) ונהפך כעבור 70 מ' לדרך עפר טובה עם סימון שבילים ירוק (מס' 11352). הדרך מושכת דרום-מזרחה וחולפת בנוף של גבעות נמוכות. ב-1.6 ק"מ, במזלג, פונים ימינה וממשיכים לעקוב אחרי הסימון הירוק.

מפה - מסלול מעלה זרון

מפה – מסלול מעלה זרון. אולגה זלטקין

ב-4.5 ק"מ מופיע מבנה מוקף גדר, צפוף בצינורות וארובות. זהו מתקן מגל לאיסוף גז טבעי, ועל גגו מוצבת אנטנה גבוהה (נ.צ. 06814, 17043). מכאן מלווה צינור גז את הדרך – דרך הגז. הרכב מקפץ והנוף נפתח לעבר דרום מדבר יהודה וים המלח.

ב-5.1 ק"מ, לפני שמתחילה הירידה מרכס זוהר, אפשר לעצור לתצפית מהר יהל (גובה 611 מ'). יהל, מספר החוקר יהודה זיו, הוא חלק מסדרת שמות באזור – מצפה זוהר, הר שלהבת, נחל להבה ועוד – שניתנו בעקבות ההתלהבות הראשונה על גילוי מאגרי הגז באזור ערד. החלום הזה, אגב, גז.

ממשיכים לנהוג לאורך הצינור. ב-7.8 ק"מ מתחיל קטע תלול קצר. ב-11.5 ק"מ הצטלבות – דרך העפר הירוקה נפגשת עם דרך עפר כחולה (מס' 11361). פונים שמאלה, מזרחה, ועולים על דרך עפר רחבה וכבושה, שמשמשת – זהירות! – משאיות כבדות ושועטות. ב-13.1 ק"מ מגיעים לכביש מס' 258, שמחבר בין צומת חתרורים (בואכה ערד) לצומת צפית (בואכה דימונה). מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה, צפונה. כעבור 1.3 ק"מ פוגשים בשלט "נחל חימר", מאפסים שוב את מד המרחק ופונים ימינה אל דרך עפר רחבה, שסימונה כחול (11427).

לאורך נחל חימר

לאורך נחל חימר. צילום: גלעד ארצי

הנהיגה בדרך הרחבה, המשמשת אף היא משאיות כבדות ושועטות, לא נמשכת יותר מדי. כבר ב-2.2 ק"מ, פונים ימינה, עם הסימון הכחול, לתוך הערוץ של נחל גורר, יובל קטן של נחל חימר. ב-2.4 ק"מ צומת משולט בשתי שפות: שביל נחל חימר, סימון כחול, מתאים מכאן להולכי רגל בלבד. ואילו המטיילים הרכובים מתבקשים להמשיך לפי השלט "Upper Wadi Heimar" וסימון שבילים אדום (11428) – שמאלה, דרום-מזרח. הדרך הזאת יפה במיוחד, מתפייטת על גבעות קטנות והרבה ערוצונים.

ב-5.7 ק"מ תצפית ראשונה והפסקת קפה על שפת נחל חימר – עמוק וכביר למדי. אורכו של נחל חימר כ-37 ק"מ, ושטח אגן ההיקוות שלו כ-360 קמ"ר. בערבית קוראים לו ואדי אל מחואט ("בעל הקירות", מלשון "חוט" – קיר בגלל הקניון הזקוף שלו). אבל בגלל תעתיק השם הערבי במפות מימי המנדט Muhawwat סברו סיירי הפלמ"ח בטעות שיש להגות את שמו מהואת – נחל התהומות. השם העברי בא לציין את נביעות האספלט שבקירות החלק הקניוני שלו.

סימון השבילים האדום צבוע כאן על שלט מתכת זעיר, שנעוץ ממש על שפת התהום. אבל הדרך הנכונה היא לא בקפיצה אל התהומות אלא מזרחה, במקביל לנחל. לקראת הקילומטר העשירי לספירה הדרך מתחילה להתעקל צפונה ולהתרחק מהערוץ. ברוכים הבאים לחלק המשעמם של המסלול. נלחמים בשיעמום עוד 2 ק"מ – מד המרחק אמור להראות 12.7 ק"מ – ומגיעים לכביש מס' 31, סדום-ערד.

על שפת נחל חימר

על שפת נחל חימר. בנקודה השחורה הקטנה – קפה מתבשל על האש. צילומים: גלעד ארצי

עכשיו צצות שתי אפשרויות. בעצם שלוש. הראשונה היא לעשות שלום, לפנות שמאלה ולטפס בכביש לערד. השנייה לעשות שלום, לפנות ימינה ולגלוש בכביש לשפך זוהר וים המלח. השלישית היא להמשיך בטיול, כלומר לרדת את מעלה זרון ומשם לאורך נחל זוהר ועד לנווה זוהר וים המלח. ההמשך המדובר דורש הקצאת זמן. הוא לא ארוך, אבל רצוף מכשולי עבירות.

סיפור הדרך: מאפסים ופונים ימינה, מזרחה על כביש 31. כעבור 1.7 ק"מ בדיוק צריך לפנות שמאלה לדרך עפר. צריך אבל אסור – קטע הכביש הזה מסומן בפס הפרדה רצוף. לכן ממשיכים במורד הכביש עד 3.0 ק"מ על השעון ועד להופעת פס הפרדה מקווקו. עושים פניית פרסה זהירה וחוזרים מערבה בעלייה.

ב-4.1 ק"מ פוגשים שוב את השלט "נחל זוהר" ואת סימון השבילים הכחול (11347). מאפסים, פונים ימינה ומתחילים בעבודה. הירידה הקשה מתחילה כעבור 1.0 קילומטר. יש מדרגות, יש אבנים גדולות ולא מעט בורות. כמובן בכיוון ההפוך המשימה קשה פי כמה. ב-1.3 ק"מ עוברים בשער חצוב בסלע. ב-1.8 ק"מ נגמר החלק האכזרי ומגיעים למצד זוהר – שרידים של מגדל מבוצר ולצדו בור מים. מכאן ועד לכביש זה משחק ילדים. ממשיכים עם הסימון הכחול, מלווים את ערוץ נחל זוהר, וב-3.5 ק"מ מגיעים לכביש מספר 90, לא רחוק מאזור מלונות ים המלח.