שפאלות מתכת במבחן
אביזר חילוץ עצמי מצוין לחולות ובוץ. אבל מה לגבי מעבר סלעים? האם שפאלה יכולה לשמש גשר? מוצר חדש מבית EXTRIP במבחן
אתם תקועים בשטח ואתם לבד.
מה עושים? איך נחלצים?
אחד העזרים הטובים ביותר לחילוץ עצמי בתנאים של בוץ או חול הוא שפאלות – משטחים מפזרי לחץ, שנותנים לצמיגים אחיזה בתנאים החלקלקים.
החברה המובילה בתחום היא MAXTRAX האוסטרלית.
השפאלות של מקסטראקס עשויות תרכובת פלסטית. הן טובות מאוד בחול ובבוץ אבל אם מחפשים כלי לפתרון בעיות עבירות בסלעים, עלולה להתעורר בעיה.
מקסטרקס לא יכולות לשאת משקל של רכב. הן לא יכולות לשמש כגשר בין סלעים ועלולות להישבר.
פתרון אפשרי הוא שפאלות ממתכת. למשל משטחים שמשמשים ליציקת בטון. הבעיה העיקרית היא משקל כבד של המשטחים מה שהופך אותם למסורבלים מאוד לנשיאה ושימוש.
ועכשיו אני רוצה להפנות את הזרקור לאריק נגל מ-EXTRIP שיוצא עכשיו לשוק עם שפאלות אלומיניום.
בדקנו והן אכן יכולות לשמש גשר בין סלעים ומצליחות לשאת שני טון של רכב שטח בלי להתעקם. הקשיחות הזאת היא פן חיובי של השפאלות. הפן השלילי הוא שהן לא מסוגלות להתאים את עצמם לפני השטח (לא מתגמשות) ולכן בפרפור צמיג עלולות לצאת מהמקום ולהחליק. פתרון חלקי הוא לקבע עם יתדות אבל זה אומר, שוב, עבודה.
מה שצריך זה להשקיע מחשבה במיקום שלהן ולנסות לקבע אותן מעט בעזרת סלעים.
ומה לגבי נהיגת חולות? בדקנו את השפאלות החדשות של אקסטריפ גם בחול והן מתפקדות נהדר. שימו לב לא לפרפר באגרסיביות את הצמיג על גבי משטח המתכת – כיוון שקוביות גומי עלולות להיתלש ממנו.
לסיכום: הן שוקלות בסך הכל 7 ק"ג לאחת, קל מאוד לקבע אותן בתא המטען והם נותנות פתרון טוב לחולות, בוץ ואחרי קיבוע מתאים גם לזחילת סלעים. המחיר: 1,400 שקל לזוג.
שפאלות – איפה הכל התחיל?
מדובר במורשת מהצבא הבריטי, כפי שמספר חוקר ארץ ישראל, יהודה זיו.
במהלך הקרבות במדבר המערבי בזמן מלחמת העולם השנייה ציידו הבריטים את כלי הרכב במשטחי פח מנוקבים, שמנעו שקיעה בחולות. המשטחים האלה קיבלו את הכינוי Spalls, שלקוח מעולם המכרות באנגליה – לוחות מתכת מחוררים שתמכו בקירות המכרה. Spall גויר במבטא היידיש לשפאלה, וברבים – שפאלות.
השפאלות סייעו מאוד לשיירות להעפיל בדרך בורמה בתקופת המצור על ירושלים.
ויש גם שפאלות מעץ – קיפוג'יפ >>