פרויקט היילקס: האם טנדר מתאים לשמש רכב טיולים?
הפרק השני בסדרה: האם טנדר מתאים לשמש רכב טיולים? אתם עניתם וגם בכירים בענף הרכב מתייחסים לשאלה. התשובה לא חד-משמעית
תקציר הפרקים הקודמים: רכשנו טנדר היילקס מודל 2008 ("שמור", "לא ראה שטח") וכעת אנחנו מבקשים להפוך אותו לרכב טיולים שייתן גם יכולת עבירות טובה וגם שימושיות.
החלטנו לעשות את הפרויקט הזה בשיתוף אתכם, הקוראים. לכם יש יכולת להשפיע כיצד ייראה הטנדר המוגמר ואילו תוספות יותקנו.
בפרק הראשון של הפרויקט (לקריאה – לחצו כאן) ביקשנו מכם למלא שאלון קצר.
השאלה הראשונה הייתה פשוטה: האם לדעתך טנדר יכול לשמש רכב טיולים?
צילום: ARCTIC-TRUCKS
במקור טנדר הוא הרי רכב עבודה, שמיועד לשאת משקלים כבדים בארגז. הוא קשוח וקופצני. וחוץ מזה, כל מה שתשימו בארגז הפתוח חשוף לאבק, גשם וגנבים. יש כמה סיבות טובות מדוע טנדר לא מתאים לשמש רכב טיולים ובכל זאת ההצבעה שלכם הייתה חד-משמעית בעד: 98.5 אחוז מבין ממלאי השאלון קבעו שטנדר אכן מתאים לשמש רכב טיולים (דירגו את התשובה 5 מתוך 5). ואילו רק אחוז אחד וחצי קבע שטנדר לא מתאים לרכב טיולים.
באוסטרליה ובצפון אמריקה יש תרבות שלמה של טנדרים. הם משמשים כרכב יומיומי, רכב לייף סטייל וטיולים ולאו דווקא רכב עבודה.
אצלנו בארץ זה אחרת – רוב הטנדרים נמכרים כרכב עבודה. תמצאו בין הרוכשים קבלנים ומנהלי עבודה, שיפוצניקים, אינסטלטורים, גננים ועוד.
ואולי – כמו שכל דבר שמגיע אלינו קצת באיחור – מסתמן שינוי בתפיסה. אולי גם פה בארץ הקודש נראה יותר ויותר טנדרים על תקן רכב טיולים פרופר.
ארז סבג, מנהל חטיבת מיצובישי בקבוצת כלמוביל, סבור אחרת: "אני יכול להגיד לך שלאורך שנים תמיד ניסינו לתקשר את הטריטון כאלטרנטיבה ל-SUV, במיוחד אחרי שהפסקנו עם הפאג'רו. עשינו גרסה של טריטון פרו והיה בתכנון קיט טיולים עם מגירות נשלפות והתקני גריל, מים ומקרר. רצינו לבנות גרסה שאתה יכול להיות בשטח יומיים שלמים מבלי להזדקק לשום דבר. יש חברות שבונות קיטים כאלה בחו"ל אבל גם בארץ יש כמה סדנאות. הקורונה שיבשה את התכנית הזאת והיא כרגע בהקפאה. אני חייב לציין ממה שאני רואה ויכול לנתח, רוב הלקוחות שלנו קודם כל משתמשים בטנדר עבודה. לקוחות שקונים טנדר שלא למטרות עבודה, כלומר רק לפנאי, אני יכול לספור על אצבעות כף יד אחת. צריך לזכור שברגע שלקוח צריך להוציא 250-260 אלף שקל על טנדר חדש למטרת טיולים הוא יחשוב שבע פעמים. יש הרי אלטרנטיבות לא רעות בסכומים האלה מבחינת SUV, גם אם צריך להוסיף כ-20-30 אלף שקל.
"נכון שלטנדר יש יכולות שטח טובות ופרקטיות אבל הוא עדיין טנדר", אומר סבג, "זה מתבטא בעיקר בתחום איכות המחיה ונוחות הנסיעה. רוב הזמן הרי אנחנו בכל זאת בכביש".
"במשך שנים היינו מפוקסים על טנדרים כעל סוסי עבודה", אומר איתי חיון, סמנכ"ל מכירות ומוצר ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה: "ובהתאם הזמנו את המפרט מהיצרן, הכי פשוט ובסיסי. ההבנה שלנו הייתה שטנדר נמדד בעלות אחזקה, נשיאת משקל, כושר גרירה וכדומה. וכך גם עשו המתחרים שלנו. אבל אם תקפוץ לטורקיה – כלומר לא צריך להרחיק עד אוסטרליה או צפון אמריקה – תמצא שאותם טנדרים מכוונים בכלל לקטגוריה של Leisure כלומר פנאי והם משווקים שם ברמות גימור גבוהות יחסית. וזה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו עם ההיילקס החדש. הבאנו את המנועים החזקים יותר (2.8 ליטרים) וברמות גימור גבוהות ומפנקות יותר מבעבר. המיצוב שאנחנו מעניקים לו בסקאלה הספרטנית של היילקס הוא כמעט נהנתני. תשאל את חברת חשמל וחברת מקורות, הם לא צריכים את התוספות האלה ולא את המנועים החזקים. אבל הלקוח הפרטי אוהב את זה מאוד. אנחנו רואים שתמהיל ההזמנות שלנו משתנה. לקוחות פרטיים רבים מעדיפים דווקא את הגרסאות היקרות והחזקות יותר ומוכנים לשלם יותר על רכב שמציע יותר. בשנת 2020 מכרנו 1,100 היילקסים ורובם ללקוחות פרטיים. מי שיזמין היום היילקס עם המנוע החזק יותר, 2.8 ליטרים, ימתין עד יולי לאספקה. לעומת זאת את המנוע 2.4 ליטרים אפשר לקבל באספקה מיידית".
צחי עוז, מנכ"ל אספיר: "טנדר זה בסופו של דבר פלטפורמה, שיכולה לשמש רכב עבודה ויכולה לשמש SUV. ההבדל העקרוני הוא במערכת המתלים שבטנדר מיועדת לשאת משקלים ולכן ברגע שרוצים להפוך טנדר לרכב טיולים זו הנקודה הראשונה שדורשת טיפול – ויש לנו את הפתרונות לזה. אנחנו יודעים לתת גם הגבהה, גם ריכוך וגם יציבות ולמרות שחלק מהדרישות האלה סותרות אחת את השניה".
"ככל שיהיו בשוק יותר טנדרים משומשים זולים", מעריך עוז, "כך יותר אנשים יאפיינו ויבנו אותם בתור רכבי טיולים. הסצינה הזאת בולטת בעולם ואין סיבה שלא תבלוט גם בארץ".
עודד גרוס, מנכ"ל גתוס: "טנדר הוא פתרון נהדר לטיולים, מאוד ורסטילי. לקוחות בארץ מתחילים להבין את זה. יש לנו מספר לקוחות שרכשו היילקסים חדשים והולכים להשקיע סכומים גבוהים על מתלים מתקדמים, כולל החלפת קפיצי עלה, מה שנותן פתרון מושלם לנוחות הנסיעה, כולל שפע של תוספות שיהפכו את הטנדר לרכב טיולים נהדר, נטו רכב לטיולים. מאז שהלנדקרוזר התייקר והפאג'רו נכחד, אין למעשה אלטרנטיבות ברמת מחיר של כרבע מיליון שקל לרכב שטח עם יכולת שטח גבוהה ויותר אנשים רוכשים טנדרים בדיוק למטרה הזאת. אנחנו רואים את זה גם בפורד F250 ודודג' ראם שהם עוד יותר מפנקים בהשוואה לטנדרים היפנים במיוחד בכל מה שקשור לקבינה ולמנוע".
היילקס ויגו – פרויקט השדרוג. בפרק הבא בסדרה: ערכת הגבהה – קפיצים ובולמים.
האם זהו השדרוג החשוב ביותר?
האם אפשר להפוך טנדר לרכב טיולים נוח?
אילו פתרונות מציעות הסדנאות השונות?
יש למה לחכות!
הפרק הבא בסדרה יעלה לאוויר בעוד שבוע בדיוק.
: מועדון חובבי הטנדרים
צריך להקים מועדון חובבי טנדרים כמו מעדוני רכב אחרים
: טריטון סגור במקום פאגרו
אני עם טריטון 2020 כרכב משפחתי וטיולים וזאת לאחר עשרים שנה עם גיפים. נכון מגיע פתוח וזה לא נח לפנאי אז סוגרים את האמבטיה ויש לך אחלה רכב חזק יפה וזול. מומלץ
אלון: מה עם שנורקל
אני מחזיק טנדר כרכב פנאי כבר 20 שנה. לפני הילדים סוברו טנדר 4×4 ואחרכך הילאקס ועכשיו דימקס. הכתבה מאד מעניינת. למה לא הזכרתם שנורקל?
איציק זהר: טנדר ל פנאי גם בשטח
אני אוהב לקרא על הנושא הזה הכוון של יואב כרגיל טוב מאוד הכל תלוי במכוון ...