לנדרובר דיפנדר החדש - מבחן שטח - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בחזרה לבלוג >>

לנדרובר דיפנדר החדש – מבחן שטח

במציאות הוא הרבה יותר מרשים מאשר בתמונות: גדול, חסון, מתקדם. דיפנדר החדש הוא לא מחוות רטרו לדור הישן אלא צעד חשוב קדימה שאולי ינגוס במכירות של דיסקברי 5 אבל בשורה התחתונה - זהו רכב כביש-שטח שיקסום לקהל הרבה יותר רחב מאשר קודמו הספרטני



לא מזראטי ולא פורשה. לא האמר H2 ולא רנגלר JL. אף רכב מבחן שהבאתי לא עורר כל כך הרבה עניין כמו דיפנדר 2020 החדש. כולם נזכרו בי ורצו בחברתי (חברתו..) וביקשו להצטרף במבחן.

וכך ביום חם אחד של אמצע ספטמבר מצאתי את עצמי בבן שמן בחברת חברים שאת חלקם לא ראיתי שנים ואיתם אוסף יפה של כלי רכב: רנגלר רוביקון, לנדקרוזר 200, לנדקרוזר פראדו ישן משופר וגולת הכותרת – מרצדס G קלאס חדש 2020.

שאלתי את עצמי מה יש בו בדיפנדר החדש שכל כך מעורר סקרנות. האם זה הלוק? ואולי הטכנולוגיה? ואולי כולם מתים לדעת– האם לנדרובר הצליחה במשימה, האם יש יורש ראוי לאייקון השטח המיתולוגי שחוגג, כמעט ללא שינויים, יותר מ-70 שנה?

לנדרובר דיפנדר

צילומים: אלון רון

במציאות הוא נראה הרבה יותר טוב מאשר בתמונות. זה לא סקודה יטי, כמו שכמה הלעיזו לפני. דיפנדר החדש הוא כלי גדול ומסיבי. הוא משתרע לאורך של למעלה מחמישה (!) מטרים. דיפנדר 2020 מגמד לנדקרוזר ומרצדס G קלאס. הוא אפילו ארוף ב-23 ס"מ מדיפנדר ישן (דיפנדר 110) ורחב ממנו בלא פחות מ-31 ס"מ.

העיצוב קורץ לדגם הקלאסי – קוי מתאר רבועים, פנסים עגולים ואיך אפשר בלי חלונות אלפיניים, אותם חלונות צד גבוהים מלבניים צרים, שמאפשרים לצפות בפסגות המושלגות (הלו, מה איתנו? אפשר קצת שלג?!).

לנדרובר דיפנדר. חלון צד אלפיני

לנדרובר דיפנדר. חלון צד אלפיני

למרבה הצער לא ידעו המעצבים מתי לתת ברקס ותקעו כמה גימיקים– למשל עודף יחידות תאורה מאחור. ואולי אלה לא המעצבים אלא אנשי השיווק וההנהלה שהכתיבו עוד כמה פיצ'רים עיצוביים שלדעתם יעזרו לבחור את הדיפנדר החדש כמו לחמניות טריות בקרב הקהל העשיר של צפון אמריקה, סין ומערב אירופה.

לנדרובר דיפנדר. פנסים אחוריים

בשורה התחתונה מדובר בעיצוב שמתכתב עם הישן אבל לא מנסה לחקות אותו. דיפנדר החדש הוא לא רטרו. העיצוב החדש הרבה פחות צנוע מהישן. שפת העיצוב היא זו לנדרובר איווק וריינג' ספורט, כלומר עיצוב הרבה יותר מודרני ומתוחכם.
ועוד נקודה: עיצוב ישן מכתיב מחיר ישן ואילו דיפנדר החדש הוא כבר לא רכב עבודה אלא רכב יוקרה.

לנדרובר דיפנדר מבחן שטח

שלדה אחודה ומתלים קצרי מהלך. המשמעות: גלגלים באוויר. נא לא להתרגש. צילומים: אלון רון

אבזור משוכלל

השלדה עשויה אלומיניום אבל דיפנדר החדש הוא לא מוצר דיאטי: 2,248 ק"ג משקל עצמי (לפני נוסעים וציוד ודלק וכו') לגרסת 2.0 ל' דיזל ברמת גימור SE.
השלדה היא בתצורה אחודה להבדיל מהקודם – שלדת סולם נפרדת. וזהו בפני עצמו שינוי דרמטי. שלדה אחודה היא מודרנית הרבה יותר, מאפשר תכנון מתקדם יותר וביצועי כביש משופרים. קוראים לשלדה הזאת d7x  והיא פיתוח קשיח (עוד יותר) לשלדת d7u שמשרתת את לנדרובר דיסקברי וגם את ריינג'רובר ספורט ובפיתוח מעט שונה גם את דגמי יגואר.

לנדרובר דיפנדר צג

לנדרובר דיפנדר. מערך מטורף של מצלמות היקפיות

מבט פנימה. תשכחו מהספרטניות הקיצונית של הדיפנדר היוצא. תא הנוסעים של החדש מציע שפע של אבזור. לבחירתכם שתי רמות גימור: S שכוללת מולטימדיה 10 אינץ', לוח מחוונים מוקרן בגודל 12.3 אינץ', ריפודי עור, כיוונון חשמלי חלקי למושבים הקדמיים, מערכת מצלמות היקפיות משוכללת ועוד. רמת SE מוסיפה מערכת שמע משודרגת של מרידיאן, מפתח חכם, תפעול חשמלי מלא למושבים הקדמיים, תפעול חשמלי לגלגל ההגה, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, תאורת לד מלאה ועוד.

לנדרובר דיפנדר צג נעילות

חיווי נעילת דיפרנציאל מרכזי ואחורי

מערך הבטיחות המתקדם כולל בלימה אוטונומית בחירום, מערכת שמירת נתיב, ניתור ערנות, מצלמות וחיישנים היקפיים ועוד. רמת 'SE' מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון על רכב בשטח מת, התרעה בפני תנועה ביציאה מחניה ועוד.

תנוחת הישיבה טובה (כבר לא יושבים הצידה על העוקם)  והמושב מאפשר לכוון את תנוחת הישיבה במספר מישורים, כולל תמיכה טובה בגב. מוט ההגה מתכוונן חשמלית ומשלים את מסגרת האפשרויות לכיוון אופטימלי בתנאי שטח שונים. שני מסכי מגע מעבירים אינפורמציה רבה על הרכב והדרך. צג המידע מראה בברור את מצב הגלגלים, הנעילות (מרכזית ואחורית), השיפועים, גובה מים בצליחה, לחץ ניפוח בצמיגים ועוד. אך הפיצ'ר המעניין ביותר הוא מערך מצלמות, המשקף את סביבת הרכב מ-8 כיוונים שונים. ההדמיה יוצרת אפילו אשליה שרחפן פרטי צמוד מרחף מעל הרכב ומצלם אותו בתנועה. זה לא תחליף מלא למכוון חיצוני קרקעי אנושי, אך בהחלט גימיק נחמד שירשים את החבר'ה.

לנדרובר דיפנדר שקע חשמל 220

לנדרובר דיפנדר. שקע חשמל 220

עיצוב הפנים קובייתי, פונקציונלי, קרבי ובאמת רב קסם. לרשותכם שפע תאי אחסון, שקעי חשמל 12V ו-220V וכמובן USB. עיצוב הכפתורים נראה מינימליסטי, אך מאפשר שליטה על המערכות השונות תוך שימוש בטכניקה של כפל תפקידים לכפתורים במצבים שונים. שני המושבים בשורה השלישית האחורית מתאימים לילדים בלבד.

יאללה מתניעים. הגיר בן 8 הילוכים ואנחנו משלבים לדרייב. המנוע, 2.0 ל' דיזל, משמיע נהמה אסרטיבית ודוחף את ה2.2 טון של הדיפנדר החדש בקלילות מרשימה. ביצועי הכביש של הדיפנדר מפתיעים, טובים, אתם יודעים מה – נהדרים. נדמה שהמנוע כאן מכויל בסגנון ספורטיבי בהשוואה לדיסקברי 5 וגם מפיק צליל חייתי יותר. יחד עם זאת עליכם לדעת, דיפנדר הוא לא SUV ספורטיבי ולא יתחרה בדגמי SUV של אאודי, ב.מ.וו או מרצדס. מצד שני, כמו שתיכף נראה, הוא מציע יכולת שטח ברמה אחרת.

לנדרובר דיפנדר מרווח גחון

מרווח גחון מירבי של 36 (!) ס"מ

תיבת הילוכים בת 8 מהירויות משלימה היטב את המנוע ומאפשרת עקיפות קלילות וגם צריכת דלק חסכונית – כ-13 ק"מ לליטר בנסיעת כביש רגועה. בידוד רעשי הרוח והמנוע הוא טוב כל עוד אתם בגבול המהירות המותרת. טיפוס ל-XXX  קמ"ש יגרור בחובו הרבה רעש רוח.

ועכשיו לשטח

יובהר מייד: זה לא דיפנדר של פעם. החדש הוא משהו אחר לגמרי.
נכון, יש לו יכולת עבירות גבוהה אולם הוא משיג אותה בדרך אחרת לגמרי.
השלדה כאמור אחודה והמתלים עצמאיים (להבדיל מסרנים חיים). דיפנדר החדש מצויד בנעילה של הדיפרנציאל האורכי-מרכזי וגם בנעילה של הרוחבי-אחורי אולם הנעילות הן בשליטה בלעדית של כבוד מחשב הרכב. הנהג יכול לבחור בבורר מצבי הנהיגה את מצב ה"סלעים" ולהביט בצג לראות מתי כבודו מחליט לנעול ואת מה בדיוק. כנראה שבדרך לרכב אוטונומי מלא לוקחים מאתנו את ההנאות הקטנות (ואת האחריות).

צילומים: אלון רון לנדרובר דיפנדר

מהלך מתלה מוגבל וצמיגים לא קרביים – צריך פשוט לסמוך על האלקטרוניקה וזהו

קפיצי אוויר מאפשרים להגביה את דיפנדר החדש עד למרווח גחון מדהים של 36 ס"מ (29 ס"מ ועוד תוספת זמנית ל"חירום" של 7 ס"מ). גרסת ה-SE משווקת עם חישוקי 20 אינץ' וצמיגים בחתך 60 – שזה בסדר עבור מכונית מודרנית ומהירה בכביש. ה-S רוכבת על 19 אינץ' וחתך 65. ככל הידוע ניתן להזמין את הרכב גם ב-18 אינץ' עם חתך 70 שזה כבר ממש מכובד לעבודת שטח (הסבר: אנחנו רוצים דופן בחתך גבוה כי הצמיג מכיל יותר אוויר, מאפשר נסיעה בלחץ ניפוח נמוך, אחיזה טובה יותר ועמידות טובה יותר כנגד חתכים ופנצ'רים).
דיפנדר החדש נולד לכבישים מהירים ודרכי עפר שטוחות. הוא יכול לטפל בשטח טכני סלעי, לטפס מדרגות ולצלוח אמבטיות. זה לא תחום המחיה הטבעי שלו אבל הוא יעשה את זה עבורכם. הסטייל, עליכם לדעת, יהיה אחר לגמרי מזה של דיפנדר היוצא וגם מזה של רנגלר ואפילו מרצדס G קלאס. דיפנדר החדש עובר הכל בצורה ממוחשבת. אתם יושבים שם למעלה, מכוונים קצת את ההגה ובוהים קדימה. דיפנדר ינפנף גלגלים גבוה באוויר – תוצאה של שלדה סופר קשיחה ומתלים נפרדים קצרי מהלך – אבל הוא לא יעצור. זאת האלקטרוניקה, חביבי. והיא מכווננת כאן ביד אומן. לקחו את כל ה-70 שנה ניסיון של הדיפנדר היוצא ויצקו לתוך צ'יפ.

לנדרובר דיפנדר יואב קווה

דיפנדר החדש. מומחיות של 70 שנה לתוך צ'יפ

לנהג לא נותר אלא לסמוך על הצ'יפ. זה בעיקר אומר להתמיד עם הלחיצה על דוושת ה"גז". הפעולה הזאת של להתמיד בלחיצה נשמעת לכם אולי פשוטה וטריוואלית. זה לא כך. בגלל שהרכב הזה מנותק בתחושה מהשטח, הנהג עלול ללחוץ על ה"גז" במידה לא נכונה ויותר מכך – ללחוץ לסירוגין. דיפנדר החדש לא אוהב את זה, עלול להיתקע או גרוע מכך, לקפץ בפראות. במיוחד כשהוא נעול בצמיגי AT (ולא MT) ובודאי אם לא מנקזים מספיק אוויר מהצמיגים (לחץ הניפוח המומלץ לעבודת סלעים הוא 15 PSI).
דיפנדר דורש מהנהג שלו לחיצה קבועה ויציבה על הדוושה הימנית פלוס הרבה אמונה. צריך להאמין שהשדון האלקטרוני יסדר שם את הדברים למטה, בדיוק כמו שמהנדסים הבריטים לימדו אותו לעשות. מרצדס G קלאס ורנגלר מחוברים יותר לשטח בסגנון "מכני" ואילו דיפנדר בסגנון "אלקטרוני". כל אחד מהם, בדרכו השונה, יגיע לראש המעלה.  

תא מטען ענק – בקיפול שורת מושבים שלישית

לסיכום. דיפנדר החדש יכרסם קרוב לוודאי (ובצדק) במכירות של דיסקברי 5. דיפנדר החדש כבר לא מתאים לחוואי בקר ברמת הגולן או באוסטרליה. זהו כלי כביש-שטח מתוחכם, מרשים מאוד ורב יכולת.

— לנדרובר דיפנדר 110 מפרט טכני —

שם גרסה:   2.0 ל' דיזל, 7 מושבים, SE

מחיר:    585,000 שקל

שנת מודל:           2020

מס' דלתות:         5

מקומות ישיבה:   7

מנוע והילוכים:

הנעה:    לכל הגלגלים

תיבת הילוכים:    אוטומטית, 8 הילוכים

מנוע:     דיזל – טורבו, 4 בוכנות

נפח:      1,999 סמ"ק

הספק מירבי:       200 כ"ס ב-4,000 סל"ד

מומנט מירבי:      43.8 קג"מ ב- 1,400 סל"ד

צריכת דלק וביצועים:

מהירות מירבית: 175 קמ"ש

תאוצה ל- 100 קמ"ש:      10.3 שניות

צריכת דלק – נתוני יצרן:    12.6 ק"מ לליטר

זיהום אויר:          דרגה 15

בטיחות:

כריות אוויר:         6

בקרת יציבות אלקטרונית:               יש

מימדים:

אורך:     501.8 ס"מ

רוחב:     199.0 ס"מ

גובה:     196.7 ס"מ

בסיס גלגלים:      274.1 ס"מ

משקל עצמי:        2,248 ק"ג

מידות צמיגים:     255/60/20

נפח תא מטען:    157 ליטרים, בקיפול מושבים: 1,036-1,651 ליטרים

אבזור כלול במחיר הרכב:

מולטימדיה: מערכת מולטימדיה של מרידיין עם מסך מגע 10 אינץ', תמיכה ב-AppleCarplay, כניסות USB, דיבורית בלוטות', שליטה מגלגל ההגה, מצלמת רוורס

בתוך הרכב: לוח מחוונים מוקרן בגודל 12.3 אינץ', בקרת אקלים ל-3 אזורים עם יציאות מיזוג לשורה 2+3, מפתח חכם לכניסה והתנעה, התנעה מרחוק, מושבים קדמיים עם כיוונון חשמלי וזיכרונות, מושבים משלובים בד ועור, כיוונון חשמלי לגלגל ההגה, חיישני תאורה, ציפוי עור לגלגל ההגה וידית ההילוכים, הדמיית מכסה מנוע שקוף, מערכת טריין ריספונס

בטיחות: התרעת התנגשות קדמית עם בלימה אוטונומית בחירום בלימה אוטומטית (כולל זיהוי הולכי רגל ודו"ג), תיקון סטייה מנתיב ושמירה על המרכז, תאורה אדפטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ותיקון על רכב בשטח מת, התרעה בפני תנועה ביציאה מחניה, ניתור ערנות, ניטור לחץ אוויר בצמיגים

מחוץ לרכב: תאורת לד היקפית, חיישני חניה היקפיים, מצלמות היקפיות, חלונות כהים מאחור, מסילות גג, חישוקים קלים




בחזרה לבלוג >>

Call Now Buttonשבילים 4X4
צור קשר