טויוטה לנדקרוזר סהרה מבחן שטח

מבחן שטח לגרסה היקרה והמשוכללת ביותר של לנדקרוזר הכוללת נעילה אחורית, זחלן, בורר מצבי שטח, ניתוק אוטומטי של המוט המייצב ועוד. האם לנדקרוזר סהרה שווה 420 אלף שקל?

מאת יואב קווה 18.03.20

גרסת הלנדקרוזר המעניינת ביותר כיום לשטח בישראל נקראת "סהרה".

כפתורים לנדקרוזר סהרה

מערך שליטה. כפתורים לנדקרוזר סהרה

הגרסה הזאת מצוידת בשלל סוכריות לג'יפאי חובב השטח: נעילה רוחבית אחורית, בורר מצבי שטח, זחלן ("קרוז קונטרול" לשטח), ביטול אוטומטי של המוטות המייצבים ומצלמות לתצוגת היקפית של השטח.
יצאנו לשטח כדי לבחון את המערכות השונות.

ולפני העלייה התלולה הראשונה צריך לדבר קצת על כסף. המחיר של לנדקרוזר "סהרה" הוא 420 אלף שקל. זו הגרסה היקרה ביותר של לנדקרוזר בישראל. למעשה מדובר בלנדקרוזר בגרסת "לימיטד" שמחירו 400 אלף שקל ובתוספת של 20 אלף שקל לחבילת השטח שנקראת "סהרה".
הגרסה הבסיסית ביותר של לנדקרוזר נקראת "TS" ומחירה הוא 320 אלף שקל. למרבה הצער היא לא מצוידת בשלל המערכות של ה"סהרה" ולא ניתן לקבל אותן כתוספת לגרסה זו.

לנדקרוזר 90, הדור הראשון של הקרוזר בישראל (עד שנת 2003) שווק עם נעילה אחורית. הדורות הבאים, 120 ו-150, מצוידים בבקרת משיכה לשטח ולא בנעילה אחורית.
ב"סהרה" יש נעילה אחורית שמופעלת בלחיצת כפתור. השילוב לעיתים דורש זמן וקצת נסיעה לפנים ולאחור. הנעילה היא חשמלית, כמו בטויוטה היילקס (ולא מבוססת מדחס אוויר כמו ARB למשל).
בדקנו את תפקוד הנעילה במעלה תלול ורווי הצלבות והיא פעלה למופת. היתרון הגדול הוא שמושגת אחיזה קבועה ורציפה להבדיל מבקרת משיכה שדורשת סל"ד מסוים ועלול להגיב בגמגום וחוסר החלטיות.
יש לציין שב"סהרה" בקרת המשיכה לא מתפקדת באותה רמה של נחישות ואופן פעולה חלק כמו בגרסאות הפשוטות יותר של לנדקרוזר. הפתרון הוא להשתמש בנעילה האחורית. פתרון נוסף אותו גילינו במהך המבחן הוא להציב את בורר מצבי השטח במצב "סלעים".


בורר מצבי השטח פועל אך ורק כשאנחנו ביחס העברה נמוך – LOW. הבורר הזה, בסגנון שכבר קיים שנים ארוכות בלנדרובר (וגם בגרסאות לנדקרוזר שלא הגיעו ארצה באופן סדיר) נקרא כאן MTS קיצור של Multi-Terrain Select. אפשר לבחור אחד מחמישה מצבים: בוץ וחול, דרדרת, חריצים וקוליסים, סלעים, טרשים (אדמה ואבנים). הבחירה משפיעה על תגובת המצערת ותיבת ההילוכים וגם על התגובה של בקרת המשיכה  אני תמיד חושד בבוררים האלה שהם בחזקת גימיק בלבד אבל כאן כאמור התברר שבקרת המשיכה מגיבה לאין שיעור מהר ויעיל יותר כשבוחרים במצב "סלעים" (ROCK).

טויוטה לנדקרוזר. הדגם המקורי דורש הגבהה

בורר המצבים הוא נחמד אבל שימו לב לפיצ'ר הבא: בקרת המהירות לשטח או זחלן (CRAWL). בסיבוב חוגה ניתן לבחור מהירות של בין 1 קמ"ש ל-5 קמ"ש (בקפיצות של 1 קמ"ש!) ואז פשוט להוריד את הרגל מדוושת ה"גז" (אל תשכחו להשאיר את הידיים על ההגה..). המערכת כבר תדאג לשמור באדיקות על המהירות שנבחרה ואגב – לא משנה אם הרכב נמצא בעליה תלולה או ירידה תלולה. בהתאם לתוואי ולשיפוע שולטת המערכת גם במצערת וגם בבלמים. זה פועל נפלא וזה יכול להוריד הרבה לחץ ומאמץ מנהג השטח, בעיקר אם הוא נהג שטח מתחיל.

טויוטה לנדקרוזר

נהגים מנוסים יטענו שזה מפחית מההנאה ו"מה נשאר לי לעשות כבר". יש משהו בטענה הזאת ובכל זאת, בעליות מורכבות, ובוודאי לנהג מתחיל, המערכת הזאת היא פתרון נוח ובטיחותי מאין כמוהו.
ה"סהרה" מציעה עוד פיצ'ר נחמד ויעיל לשטח – KDSS קיצור של Kinetic Dynamic Suspension system. מדובר בניתוק אוטומטי של המוטות המייצבים מלפנים ומאחור. המערכת מזהה כשגלגלים "נופלים" כלפי מטה, למשל במעבר הצלבה ואז מנתקת אוטומטית את המוט המייצב הקדמי, האחורי או שניהם. ניתוק זה מביא להגדלה משמעותית של מהלך המתלה ומקטין את החשש להיתקע בהצלבה וללא אחיזה. המערכת הזו שונה מזו שהכרנו בג'יפ רנגלר רוביקון או ניסאן פטרול. בכלים אלה השליטה היא ידנית, בלחית כפתור. ואילו בטויוטה הפעולה היא אוטומטית ושקופה לנהג. כלומר לא מסתמכת על המוח האנושי שעלול לשכוח לחבר מחדש את המוט המייצב בעליה לכביש, מה שעלול לגרום לזוויות גלגול חריפות בעיקולים עד כדי סכנה.

טויוטה לנדקרוזר סביבת נהג

טויוטה לנדקרוזר סביבת נהג

ה"סהרה" מכיל גם מצלמות היקפיות שמאפשרות לראות את השטח שמונח לפני הגלגלים, בשטח המת שמוסתר על ידי מכסה המנוע. זה נשמע טוב אבל בפועל קשה להבין מה רואים וזה לא באמת שימושי.
אנחנו מגיעים לסיכום. חבילת ה"סהרה" קוסמת מאוד לנהגי שטח. אלא שכאמור ניתן לקבל אותה רק אם מזמינים את טויוטה לנדקרוזר בגרסה היקרה והמאובזרת ביותר – "לימיטד" שמחירה עומד על 400 אלף שקל. ועוד חסרון אחד – ה"לימיטד" וה"סהרה" רוכבים על חישוקי 18 אינץ' וצמיגים בחתך 60 להבדיל מ-17 אינץ' וחתך 65 ליתר הגרסאות. צמיג כזה בחתך נמוך יותר הוא תמיד נחות בשטח ופגיע יותר לחתכים. לו הייתי רוכש את ה"סהרה" הייתי מחליף מייד את החישוקים ל-17 אינץ' ומרכיב צמיגים שמתאימים יותר לעבודת שטח.

טויוטה לנדקרוזר סהרה – מפרט טכני
מחיר: 420,000 שקל
מנוע: דיזל, 4 צילינדרים, נפח 2.8 ליטרים
תיבת הילוכים: אוטומטית, ששה הילוכים
הספק מירבי: 177 כ"ס ב-3,400 סל"ד
מומנט מירבי: 45.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תאוצה 0-100 קמ"ש: 12.7 שניות
מהירות מירבית: 175 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (נתוני יצרן): 13 ק"מ לליטר
נפח מיכל דלק: 87 ליטרים
בטיחות: 7 כריות אוויר, בקרת יציבות אלקטרונית, בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית, התראה מפני סטיה מהנתיב, בלימה אוטונומית במצבי חירום.
שטח: מרווח גחון 21.5 ס"מ, זוית גישה 31 מעלות, זוית נטישה 25 מעלות. שלדת סולם, סרן אחורי חי, הילוכי כוח (Low), בקרת זחילה, בקרת מצבי נסיעה, בקרת משיכה, נעילת דיפרנציאל אורכי-מרכזי ורוחבי אחורי, ניתוק מוט מייצב, מצלמות היקפיות לזיהוי מכשולים בשטחים המתים.  

וואטסאפ שבילים – הקבוצה הפתוחה
רוצים להצטרף לדיונים איכותיים בנושא שטח?
לחצו כאן מהנייד >>