סובב בן שמן קשוח – ניווט עצמי

נקודת התחלה: נקודת הכינוס
נקודת סיום: חניון הרצל, כביש הגישה לגמזו/כפר דניאל

>> סיפור דרך <<

מאפסים את מד המרחק בחניון הרצל.
נוסעים ישר דרומה.
100 מ' – קצה מגרש חניה. פונים שמאלה (שלט "יציאה").
ואז מייד פונים ימינה..
300 מ' – ימינה.
500 מ' – ישר (ולא ימינה ולא שמאלה).
800 מ' – צומת T עם דרך רחבה. פונים שמאלה על גבי הדרך הרחבה.
1.3 ק"מ – ישר ולא שמאלה.
1.4 ק"מ – רחבה דמויית כיכר. "מפגש הצירים". מאפסים את מד המרחק.

פונים בכיוון דרום מזרח לעבר קצה של כביש שמטפס. עולים על קצה הכביש ומייד פונים שמאלה לדרך עפר שהולכת בכיוון צפון מזרח, סימון שבילים שחור.
700 מ' – מימין, בין העצים, אמפיתיאטרון קטן. כאן מומלץ לעצור בצד, בלי לחסום את הדרך ולטפס את המעלה (חזק ימינה) ברגל – לפני שנטפס אותו ברכב. כמו כן, רצוי מכוון חיצוני – קרקעי.
אחרי הבדיקות אפשר להתחיל לטפס – LOW כמובן.
850 מ' – מגיעים לקצה העלייה. במזלג פונים ימינה, עם סימון שביל ישראל. בחורף צולחים כאן שלוליות. בשאר השנה יש סתם בורות.
950 מ' – במזלג ממשיכים ישר, הכיוון הוא דרום-מערב, בצמוד לאיקליפטוסים.
1.2 ק"מ – הדרך מתעקלת שמאלה. בחורף יש שלוליות.
1.3 ק"מ – מאפסים את מד המרחק. דרך כורכר. פונים שמאלה. שלט העץ הגמדי שמימין מכריז "תל גמזו". התל נראה, אם מרימים את המבט, בכיוון דרום-מזרח.
100 מ' – אספלט ומזלג. בוחרים בזרוע הימנית. ממשיכים ישר, דרומה, במורד. עוזבים את האספלט. מצד שמאל חניון הסוסים. אנחנו יורדים ירידה קצרה, מגיעים לצומת T, פונים שמאלה ומיד ימינה במורד לדרך שלא מסומנת בסימון שבילים ועוברת בינות לעצי הזית. סלאלום מקסים בין הזיתים. בסוף החורף פורחות כאן כלניות.
400 מ' – ממשיכים ישר בדרך הראשית, לצד החריץ שבקרקע. אחרי 20 מ' – שימו לב, פנייה חדה שמאלה.
למעשה יש שתי פניות שמאלה. קחו את הראשונה, השמאלית יותר. מתחילים לטפס, יש קצת סלעים, זו לא עלייה תלולה.
600 מ' – רחבה עם מדשאה נהדרת שבחורף ובאביב מלאה כלניות וסתווניות. בשמים (בכל ימות השנה) חגים מטוסים לקראת נחיתה. בדיוק לפני המדשאה יש מזלג. בוחרים בזרוע השמאלית (לא עם הסימון האדום).
700 מ' – משוכות צבר, שהפרידו בין החלקות של הכפר הערבי שהיה באזור עד 48'. יש גם בוסתנים של תאנים, שקדים ורימונים.
800 מ' – צומת T. פונים ימינה, מערבה.
900 מ' – מזלג למרגלות תל גמזו. בוחרים בזרוע השמאלית ופונים מיד ימינה, מערבה, לעבר התל עצמו.
עכשיו הגיע הזמן לטפס על התל. יש עלייה עם בורות רעים והצלבות, ולידה יש עלייה נוחה יותר.
1.0 ק"מ – ממשיכים ישר על התל, מערבה, לעבר הפרגולה והתצפית.
1.2 ק"מ – חונים לצד שלט העץ והולכים קצת ברגל אל הפרגולה והתצפית – מעלות יהונתן / מצפה השניים.

תל גמזו
התל היה מיושב במשך אלפי שנים. הקרקע מלאה חרסים מכל מיני תקופות. למרגלות התל שני מושבים – הקרוב הוא גמזו והמרוחק יותר כפר דניאל. גמזו נמנה בתנ"ך עם ערי השפלה המרכזיות וכן בספרות חז"ל, כמעונו של התנא "נחום איש גמזו". בחלק הצפוני של התל נמצא בית הקברות של הכפר ג'ימזו. בראש התל יש תצפית נהדרת לעבר מישור החוף. ביום בהיר אפשר לראות את אשדוד ואפילו את ארובות תחנת הכוח באשקלון. המקום נקרא גם "מצפה השניים" על שם שני חיילי הפלוגה הדתית שנפלו במלחמת העצמאות, וגם "מצפה יהונתן" על שם יהונתן איינהורן, בן מושב גמזו, שנפל במלחמת לבנון השנייה.

בתום ההפסקה חוזרים לרכב.
מאפסים את מד המרחק, נוסעים קצת לאחור וממשיכים צפונה (כלומר ימינה ביחס לכיוון שממנו הגענו לכאן אחרי הטיפוס לתל). הירידה שלפנינו מורכבת משלושה שיפועים והפסקות קצובות ביניהם. אם תסתכלו קדימה תבחינו בכיפה לבנה, שהיא למעשה מכל מים גדול (בעמוד ענן, "מאגר איילון").

100 מ' – קצה הירידה, צומת T. פונים ימינה.
150 מ' – פונים שמאלה ושוב שמאלה. דרך עפר טובה, כיוון הנסיעה הוא מערבה.
500 מ' – צומת ליד עץ זית. שמאלה פירושו לצאת לכביש המוביל למושב גמזו. אנחנו בוחרים להמשיך ימינה, צפונה, לאורך קו מתח.
600 מ' – ממשיכים ישר ולא ימינה. מימין רואים תחנת שאיבה.
800 מ' – במזלג בוחרים בזרוע השמאלית (המערבית) מכאן ירידה ארוכה מתונה לעבר מבנה בהיר, "הבוסטר".
1.2 ק"מ – עוקפים מימין עץ שיזף. אנחנו לצד המבנה, קידוח גמזו בוסטר.
מאפסים את מד המרחק. לפנינו רחבה וכיכר. פונים שמאלה אל דרך טובה בכיוון צפון-מערב, לפי סימון השבילים השחור. שימו לב: אחרי הפניה, מטע הזיתים צריך להיות מצד שמאל (ולא מצד ימין שלכם!).
100 מ' – הדרך מתעקלת קלות שמאלה. מימין מטע חרובים (בשלים, טעימים ומתוקים לקראת סוף הקיץ).
500 מ' – לא לפספס: עוזבים את הדרך הראשית ופונים ימינה, צפונה. עוברים מעל צינור מתכת. במזלג הקרוב, זרוע ימנית.
750 מ' – עיקול שמאלה, ירידה קצרה ואז פונים ימינה, צפונה. מימין לנו איקליפטוסים, משמאל שדה תבואה.
1.0 ק"מ – ברוכים הבאים לעליות הנגמ"שים, לונה פארק מקומי של עליות וירידות תלולות ותלולות יותר. בבקשה לא לטפס. העליות מסוכנות!
מאפסים את מד המרחק מול עליות הנגמ"שים וממשיכים ישר, צפונה, לעבר גבעה רחוקה שעליה עצי אורן.
350 מ' – כביש סלול וצומת T. פונים שמאלה על גבי הכביש המתפתל מערבה.
500 מ' – צומת T, שמאלה, עם הכביש הסלול.
700 מ' – מתחברים לכביש 4314. שמאלה לגמזו ולכפר דניאל. ימינה לשאר הארץ. זהו סוף המסלול.