ציר המצלעות והמדרגה הגדולה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

עד אפריל 2009 הייתה הנסיעה במסלול הזה בלתי חוקית בעליל. מי שנסע ונתפס בידי פקח של רשות הטבע והגנים עלול היה לשלם קנס. אבל אנשים נסעו. מבחינתם האיום בקנס היה החלק הפחות מפחיד בסיפור. ובעצם גם החלק הפחות יקר וכואב בכיס. זו מדרגת המצלעות שהפילה חללים רבים בקרב הג'יפאים. לא בנפש, חלילה. ברכוש. המדרגה המטורפת, שמורכבת למעשה מקיר כמעט אנכי ועוד שתי מדרגות ענק, שברה ציריות, הרסה דיפרנציאלים, קרעה תושבות מנוע וסתם מעכה חלקי פח. הסטטסטיקה קבעה: כ-15 אחוז מהכלים שינסו לצלוח את המדרגה, יגמרו את הטיול בגרירה.

ברוכים הבאים לציר המצלעות. הפריצה המקורית של המסלול נעשתה לפני שנים רבות על ידי חברות ממשלתיות, אשר חיפשו אוצרות טבע בנגב, ביניהם נפט ופוספטים. בתחילת שנות השמונים שיפר צה"ל את הדרך כדי להגיע לשרידי מטוס קרב שהתרסק בשטח. את השרידים, אגב, ניתן לפגוש בשטח עד היום (נכון לאפריל 2009 ובהנחה שגנבי מתכת לא ירחיקו עד כאן).

ציר המצלעות. המדרגה הגדולה

ציר המצלעות עובר בתחתית רכס חצרה, בו חתור המכתש הקטן, והוא חוצה ערוצים רבים היורדים ממצלעות הרכס לעבר נחל צין, תוך שהוא משלב נופי מצוקים עם מישורי צור רכים. בקטע קטן שלו, חופף המסלול עם הסימון השחור של נחל עקרבים.

הנסיעה מתרחשת בחלקה על מישורי חמאדות של צור, אשר מאפיינים את נוף הערבה. מכאן גם הזהירות שיש לנקוט בנהיגה – ירידה מהדרך המסומנת עלולה לפגוע בקרום הקרקע תוך השארת קוליסים וגרימת נזק בלתי הפיך לטבע ולנוף.

ההמלצה היא לבצע את ציר המצלעות ממערב למזרח. המשמעות היא לצלוח את המדרגה הידועה לשמצה בירידה. זהו אתגר לא פשוט בפני עצמו אבל מי שלא ירגיש שבע מוזמן לפרסס ולנסות לטפס.. בכל מקרה למסלול הטיול הזה אין לצאת ברכב בודד. חיוני להצטייד ברצועות גרירה ושאקלים ראויים. המסלול לא מתאים לרכב 4X4 עם מרווח גחון נמוך, גם אם הוא מצויד בהילוכי כוח ושלדת סולם ובוודאי לא ל-4X4 רך.

מדרגת המצלעות. מבט מלמעלה

איך מגיעים לציר המצלעות? מהעיר דימונה ממשיכים על כביש מספר 25 מזרחה. כעבור 8 קילומטרים, בצומת רותם, פונים ימינה דרומה לכביש מספר 206. כעבור 10 קילומטרים נוספים פונים שמאלה לכביש מספר 227 בואכה מעלה עקרבים. בצומת הזה מאפסים את מד המרחק.
מדובר בכביש צר ויפיפיה, שיגרום לכם להצטער שאתם לא מצוידים עכשיו במכונית ספורט קטנה. לא נורא, אפשר להנות גם מהנוף..

ב-10.7 ק"מ פונים ימינה לפי השילוט "מעלה עקרבים, אילת" (אפשר להמשיך ישר לגיחת הלוך-חזור אל התצפית המשובחת מעל המכתש הקטן – מצפה עלי). ב-13.8 ק"מ חולפים על-פני האנדרטה של חיל ההנדסה. הסרפינטנות המפורסמות של מעלה עקרבים, שמגודרות בחביות, מתחילות כאן. מעלה עקרבים מורכב מ-35 עיקולים, נמשך 3.6 ק"מ ומטפס 318 מטרים. ב-17.4 ק"מ מגיעים לתחתית המעלה וממשיכים עם הכביש ישר דרומה. ב-17.7 ק"מ אפשר להבחין מימין ברוגם צפיר. וב-17.8 פונים שמאלה – שטח.

ציר המצלעות. חניה בצל השיטה. צילום גיא רוסו

מאפסים את מד המרחק. נוהגים מזרחה בסימון השחור (מס' 14626 במפות סימון שבילים). כעבור 200 מ' בלבד מגיעים למזלג ובוחרים בזרוע השמאלית – סימון כחול ושילוט" חניון לילה, ציר המצלעות". הלאה עם הכחול. כעבור 1.0 ק"מ חולפים על-פני חניון הלילה. הדרך מתוקתקת, מסודרת, משולטת ומתוחמת היטב באבנים.

ב-4.0 יש חפיפה לסימון השחור של שביל ההליכה נחל עקרבים (מס' 14621 במפה). ב-4.7 ק"מ, במזלג, פונים ימינה, דרומה עם הכחול. ב-4.9 ק"מ עליה משמעותית ראשונה – אל דאגה, יהיו עוד רבות וטובות. ב-6.8 ק"מ, בתוך הערוץ ובצל עצי השיטה, מעולה לארוחת בוקר. ב-7 ק"מ עליה נחמדת מכוסה דרדרת ואחריה הפוגה נופית בדרך נוחה על הרכס. ב-8.5 ק"מ מגיעים לשרידי מטוס הקרב שהתרסק כאן על הגבעה בשנות ה-80.

ב-9.1 ק"מ מתקרבים למצלעות המרהיבות של המכתש הקטן, גושי סלע עצומים שנראים כמו מפרשים, וב-9.3 מגיעים אל המדרגה הגדולה. כדאי לעשות את זה לאט לאט, במיוחד אם הרכב שלכם הוא ארוך ורחב. הכניסה למדרגה חצובה בסלע, צרה ודורשת תמרון.

ב-11.1 מפגש עם סימון שבילים אדום (14260) ואיפוס. מימין נחל צין תחתון. המים שאתם רואים הם מי שטיפת הפוספטים. לא מומלץ לרחצה ובטח לא לשתיה.

ממשיכים שמאלה עם האדום. ב-1.1 ק"מ חולפים על פני חיבור עם סימון ירוק. ממשיכים עם האדום. הדרך קלילה. ירידת מתח. ב-3.6 ק"מ חולפים על-פני מתקן מגודר. ב-5.8 ק"מ מפגש עם סימון כחול (14145). כאן פונים שמאלה צפונה. 1.0 ק"מ צומת – שמאלה לביקור במכתש קטן. ימינה לכביש 25. אל הכביש מגיעים ב-9.0 ק"מ – ימינה לצומת הערבה, שמאלה לדימונה.