ליד בית שמש: עין מטע, עין תנור

עין מטע, עין תנור, נחל דולב. מסלול מקסים, קרוב למרכז הארץ. מתאים לרכב שטח קשוח או רך

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

יש כאן – ממש עכשיו. כדאי למהר לפני שייגמר – נוריות, רקפות, אירוסים, לוטם שעיר, לוטם מרווני, פישתה, בן חצב יקינתוני ועוד רבים ויפים. יש גם שני מעיינות ודרך עפר שמטיילת לאורך ערוץ, מטפסת לשלוחה ויורדת לאורך ערוץ שני. מסלול הטיול מתאים לכל רכב שטח רך או קשוח. הוא יפה כל השנה ובאביב הוא יפה במיוחד. המסלול מתחיל בסמוך לבית שמש, כלומר במרכז הארץ. הוא לא ארוך מדי ובקיצור זהו מסלול מושלם לטיול משפחתי רגוע. רק בבקשה אל תבואו כולם בבת אחת.

ניסאן פאתפיינדר במסלול הטיול. צילומים: דודו בכר

אז ככה: נוסעים משער הגיא לכיוון העיר בית שמש בכביש 38. בחציה של פסי הרכבת מאפסים את מד המרחק ובצומת הסמוך פונים שמאלה לעבר בית שמש (באזור מתנהלות עבודות לקראת פתיחה של כביש וצומת חדש).
נכנסים לבית שמש דרך כביש 3855. נוסעים כל הזמן ישר וחולפים דרך אזור המוסכים של בית שמש.
1.8 ק"מ – בכיכר פונים ימינה.
ב-2.0 ק'מ מגיעים לצומת הכבישים מס' 3855 ו-3866 סמוך למושב מחסיה. בצומת מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר, דרומה (לא פונים לעבר נס הרים/מערת הנטיפים).
ב-8.4 ק"מ מגיעים לצומת T ולחיבור עם כביש 375 (עמק האלה-צור הדסה), מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה (מזרחה). עכשיו שימו לב. כעבור 700 מ' חוצים בזהירות את הכביש לצד השני ופונים עם הרכב שמאלה אל דרך עפר. במקום מוצב שלט עץ "ציר נוף נחל זנוח" והסימון התלת-צבעי של "שביל ישראל".
מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה, מערבה. נוסעים בדרך העפר שמסומנת בסימון שבילים כחול.
ב-200 מ', במזלג, פונים ימינה (ועוזבים את סימון שביל ישראל).
ב-500 מ', במזלג, בוחרים במסעף השמאלי, הצפוני יותר.
ב-1.2 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה צפונה.
ב-2.2 ק"מ מתמזגים עם דרך עפר שמגיעה ממערב וממשיכים ישר עם הסימון הכחול.
ב-3.5 ק"מ נפרדים מהסימון הכחול ובוחרים במסעף השמאלי של המזלג, שיורד לכיוון ערוץ נחל זנוח.
ב-4.2 ק"מ, במזלג, שימו לב, פונים שמאלה וחוצים לגדה השנייה של הערוץ. מייד אחרי החציה של הערוץ פונים ימינה וממשיכים ישר, עם הערוץ.
ב-4.4 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה.
ב-4.7 ק"מ, במזלג, בוחרים במסעף הימני (הנמוך יותר).

ניסאן פאת'פיינדר בנחל דולב

ב-5.5 ק"מ מגיעים אל דרך הגישה (נמצאת מימין) למעיין הראשון. צריך לחנות כאן וללכת כמה מטרים לעבר עץ התאנה. למטה ושמאלה מסתתר עין תנור – מעיין בתוך ניקבה חצובה. רטוב, קריר ונעים שם גם בקיץ. מהיכן השם "עין תנור"? "תנור" בערבית זה מעיין וגם ערוץ שזורמים בו מים.
חוזרים לרכב, מאפסים את מד המרחק וממשיכים הלאה באותה דרך עפר שהביאה אותנו לכאן.
ב-250 מ', בצומת T, פונים שמאלה ומיד ימינה. חונים ברחבה לצד האקליפטוסים. הגענו למעיין השני – עין מטע. החלזונות השחורים, שחריר נחלים שמם, מעידים שהמים נקיים, אפילו טובים לשתייה. חובבי פיקניק, זה המקום.
המשך מסלול: בעין מטע מאפסים את מד המרחק, חוזרים לאחור (מערבה). בצומת הראשון פונים שמאלה ומייד ימינה – למעשה חוזרים לאחור על דרך העפר שהובילה אותנו לכאן.
ב-400 מ' חולפים על פני שביל הגישה לעין תנור.
ב-1.0 ק"מ מגיעים לצומת ופונים ימינה בעליה (סימון שבילים אדום).
ב-1.3 ק"מ מופיע פתאום קטע סלול, שנגמר ב-1.5 ק"מ.
ב-2.8 ק"מ ממשיכים ישר עם הסימון האדום.

שמורת נחל דולב
ב-2.9 ק"מ, באביב, מצד שמאל לדרך, מחזה מקסים: עמק זעיר, מלא ירוק וכחול וסגול ולבן של נוריות ואירוסים.
ב-3.1 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה צפונה עם המשך הסימון האדום. נוהגים במקביל לקו המתח.
ב-3.8 ק"מ מגיעים לצומת T – מי שיפנה ימינה יגיע תוך כמה מאות מטרים על כביש נס הרים ואל בית הקפה/מסעדה ברבהר.
מי שרוצה להמשיך לטייל (כדאי!) מתבקש לאפס כאן את מד המרחק ולפנות שמאלה. הדרך מלווה את ערוץ נחל דולב ואחר כך נפרדת ממנו ומטפסת לשלוחה.
ב-3.2 ק"מ – קצת מהמורות. כדאי לשמור על "גז קבוע" ולטפס לאט לאט אבל בהתמדה.
ב-3.4 ק"מ מגיעים לראש השלוחה. מקום יפה לכוס תה מרווה וזעתר (המצרכים במרחק יד).
ב-3.7 ק"מ כדאי לעצור לעוד הפסקה קטנה ותצפית ליד הברוש. מתחילים בירידה. הדרך משובשת. צריך להשקיע מחשבה בבחירת הנתיב.
ב-5.4 ק"מ מגיעים לגשרון ולחיבור עם הכביש: ימינה לבית שמש, ירושלים ותל-אביב. שמאלה לעמק האלה או צור הדסה. סוף מסלול.