מנחל סמך לחורבת כנף

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

חום הקיץ קטל כבר את העשבים והפרחים שכיסו את הגבעות, אבל המים שבתחתית הערוץ ממשיכים לזרום בקצב. בצמוד לזרימה גדל שפע נותן צל של עצים ושיחים. נחל סמך – שמו הערבי הקודם היה סמכ, כלומר דגים, ומכאן השם העברי (ארמי) סמך – הוא אחד הגדולים בגולן הדרומי. ראשו באזור הכפר החרב אל-בע'לה ("הפרדה", מלשון "פרד"), כקילומטר וחצי מערבה מגבעת אורחה. פתחו בכנרת, סמוך לחורבת כורסי. מסלול נחל סמך, שמתאים רק לרכב 4×4 עם הילוך כוח (רכב שטח "קשוח"), טובל במי הנחל, חולף בכמה מעיינות איתנים ומציץ בשניים-שלושה אתרים ארכיאולוגיים. יש מים, יש נוף ויש אתגרי נהיגה – אפשר לזוז.

חוצים את נחל סמך

חוצים את נחל סמך. זורם גם בקיץ

נקודת ההתחלה היא צומת סמך, הידוע יותר בשם צומת כורסי – המפגש בין כביש 92, שעוטף את הכנרת ממזרח, לבין כביש מס' 789 שמטפס לרמת הגולן. הגובה כאן הוא מינוס 194 מטר מתחת לפני הים (התיכון). הכפר כורסי לשעבר שמר על שיבוש השם הקדום "גרגסה" (צורתו היוונית של "גרגשי"), שעל פי מסורת הנוצרים נעשה בו "נס החזירים" הנודע על ידי ישוע, ויש כאן שרידי כנסייה קדומה.
בצומת מאפסים את מד המרחק ופונים לכביש 789 מזרחה. ב-2.5 ק"מ חולפים בעיקול ארוך ימינה, ב-4.0 ק"מ ישורת, ערוץ נחל סמך נראה משמאל, מצפון. ב-5.3 ק"מ מתחילה פנייה ימינה. ב-5.7 ק"מ, מצד שמאל לכביש, מתחילה דרך העפר המבוקשת, אבל למען הבטיחות ולנוכח פס ההפרדה הרצוף ("פס לבן") צריך להמשיך הלאה במעלה הכביש. ב-5.8 ק"מ חולפים מימין על פני מבנה של מסעדה, ב-8.7 ק"מ על פני הכניסה למצפור אופיר וב-10.5 ק"מ מגיעים לכיכר במושב בני יהודה. מאפסים את מד המרחק וגולשים חזרה במורד כביש 789. וכך, ב-1.6 ק"מ חולפים על פני מצפור אופיר, ב-4.4 ק"מ המסעדה, וב-4.7 ק"מ יורדים מהכביש ימינה אל דרך עפר עם סימון ירוק ומאפסים את מד המרחק.

בהמשך בורות מדרגות והצלבות. בעליה מנחל סמך

בצל ההרדופים

הגובה כאן 111 מ' מעל פני הים. דרך העפר נוחה ופשוטה ומושכת לכיוון צפון-מזרח. ב-1.1 ק"מ מנע בקר ראשון, ב-2.2 ק"מ שני. ב-3.0 ק"מ חוצים את ערוץ נחל סמך. לצד המים, בצל ההרדופים, מומלץ לערוך הפסקה, לשחרר את הילדים לחופשי, לטבול את הרגליים במים, להקשיב לקולות הנפצוץ העדינים שמשמיעה המתכת הלוהטת של המנועים כשהיא מתקררת. המשך המסלול. עם הסימון הירוק חוצים את הערוץ וחוצים אותו שוב בנקודה נוספת. ההמשך מלווה סימון שבילים אדום.

ב-4.5 ק"מ, במזלג הדרכים, פונים שמאלה עם האדום. הדרך תחוחה למדי. התפריט מכיל בורות, מדרגות והצלבות. קו התקדמות מתוכנן היטב ונעילת דיפרנציאל אחורי יפתרו הכל. ב-5.3 ק"מ נגמר פרק העליות הקשות. ב-6.0 ק"מ מפגש עם סימון ירוק, אבל ממשיכים עם האדום, בכיוון צפון-מזרח ולאורך ערוץ הנחל. עד שב-6.2 ק"מ נגמר האדום ומתחיל שחור. הגובה כאן הוא 300 מ' מעל פני הים. מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה בעלייה – גיחת הלוך חזור לצורך ביקור בבית הכנסת המשוחזר של עין קשתות (אום אל קנאטיר).

כעבור 250 מ' של נסיעה בעלייה עוצרים ועוברים למצב הליכה. לצד המבנה המשוחזר פועם מעיין ונקווית בריכה קטנה. השחזור מבוסס על מספור מדויק של כל אבן ושבב אלקטרוני שהושם בה. מנוף צהוב וגדול מסיע את האבנים המסומנות למקומן המקורי באמצעות תוכנית מחשב, לראשונה בישראל.

מטפסים מהערוץ. נחל סמך

חוזרים למכונית וגולשים בחזרה למפגש של האדום והשחור. מאפסים שוב את מד המרחק ופונים ימינה עם השחור (מס' 1540 במפה). ב-2.2 ק"מ גשר מעל נחל סמך. הטיפוס בצד השני של הערוץ מתון יותר אבל מסולע למדי. ב-3.5 ק"מ שער בקר וצומת T. פונים שמאלה עם הסימון השחור (בימים גשומים ובוציים צריך לפנות ימינה). ב-4.2 ק"מ צומת T נוסף וחיבור עם סימון כחול (מס' 1563; מי שיפנה כאן שמאלה וינהג לאורכו יגיע כעבור כ-10 ק"מ למושב רמות).

מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, לצפון-מזרח, עם השחור (מס' 1563) ולעבר מושב כנף. ב-300 מ', במזלג, פונים שמאלה עם השחור (לכאן מתחבר המעקף לימי בוץ). ב-400 מ' מעבר בקר. בצומת הסמוך פונים ימינה ומתחילים לגלוש לעבר נחל כנף. אחרי החצייה הדרך מתעקלת מערבה ודורסת כמה פלגי מים קטנים. בחורף הדרך כאן בוצית, חלקלקה ואף מסוכנת.

קרירות נעימה

ב-2.6 ק"מ מגיעים לעין דייר עזיז ולתחנת שאיבה. ב-3.3 ק"מ אפשר להבחין בבתים של כנף ובחורבת כנף על הכתף שמתחת למושב. ב-4.1 ק"מ בצומת ממשיכים ישר לעבר הרפתות. ב-4.2 ק"מ ממשיכים ישר ויוצאים לכביש (לא ממוספר). ב-4.4 ק"מ בכביש פונים ימינה וב-4.6 ק"מ פונים שמאלה לדרך עפר עם סימון שחור ומאפסים את מד המרחק. כעבור 100 מ' מעבר בקר ראשון. ב-1.2 ק"מ חולפים לצד קידוח. ב-1.5 ק"מ שער בקר וצומת T.

מעין ובריכה בעין קשתות

מעין ובריכה בעין קשתות. ליד בית הכנסת המשוחזר

פונים ימינה, מערבה, במורד, עם המשך הסימון השחור. ב-1.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית בעלייה. וב-1.9 ק"מ מדוממים מנועים למרגלות חורבת כנף – חורבות בית כנסת גדול ומרשים, שעליו הוקם מבנה בתקופה העותמאנית. הקירות עבים, יש פתחי איוורור עליונים והתוצאה היא קרירות נעימה – 6-10 מעלות פחות מהטמפרטורה השוררת בחוץ. המבנה והשרידים נמצאים בקצה הכתף הטופוגרפית והנוף מכאן לכנרת ולגליל משובח במיוחד. מסביב, יגלו המשוטטים, שרידים של כפר סורי – מזרעת כנף.

בחזרה לגלגלים. ב-50 מ' בצומת T פונים שמאלה – עם הסימון השחור והמשך הירידה. ב-800 מ' חולפים מתחת לבריכת מים, ב-900 מ' מנע בקר, ובצומת T הסמוך מגיעים לסוף הסימון השחור ופונים ימינה עם הסימון הכחול (1561). ב-1.3 ק"מ מגיעים לכביש וב-3.3 ק"מ נכנסים בשערי מושב מעלה גמלא. סוף המסלול מגיע: ב-3.8 ק"מ, בצומת T שמאלה, ב-4.3 ק"מ שער היציאה מהמושב וב-5.5 ק"מ נוחתים בכביש 869 – ימינה לרמת מגשימים, שמאלה לכנרת.