נעילה אחורית או בקרת משיכה?
עכשיו תשאלו ובצדק, מדוע לא כל רכבי השטח מצוידים בנעילה?
מבחינתי אין כאן התלבטות. נעילה אחורית עדיפה חד משמעית על בקרת משיכה.
הנה, קחו למשל פורד ברונקו. אתם על הבדלנדס / וויילד טראק שלכם, מגיעים למעלה "הנחמד" באזור יער צרעה ומתחילים לטפס. בשלב ראשון ללא נעילות. כבר בסלע הראשון תגלו שהצמיגים הבשרניים מתקשים לאחוז והרכב מסרב לטפס למעלה. בקרת המשיכה ("טרקשן קונטרול") אמנם נכנסת לפעולה, אבל בהיסוס, באיחור ולא בצורה משכנעת.
בקרת המשיכה אמורה לזהות מצבי הצלבה שמתבטאים בסחרור ("פרפור") גלגלים על המקום. המערכת שולחת פקודה לבלום את הגלגלים הסוררים באמצעות ה-ABS. המשמעות המעשית היא שהדיפרנציאל הרוחבי מקבל מאותו גלגל התנגדות חזקה ולכן ישלח את המומנט אל הגלגל הנגדי, זה שכן אוחז בקרקע. התוצאה המקווה: התגברות על ההצלבה.
למה זה לא עובד טוב בברונקו, בג'ימני ובכלים רבים אחרים? כי הבלימה של המערכת נכנסת בהשהיה, כי הבלימה לא חזקה מספיק, כי הגלגלים ממשיכים להסתחרר ולטחון. בטויוטה לנדקרוזר 120/150/250 זה עובד הרבה יותר טוב. אבל גם שם עדיפה נעילת דיפרנציאל אמיתית. כי בנעילה אמיתית אין שיהוי ואין משחקים. הדיפרנציאל פשוט מתבטל. גלגל שאינו אוחז או אפילו באוויר יסתובב אחד לאחד בדיוק כמו חברו שאוחז את הקרקע – ולהפך.

ברונקו מטפס. בקרת משיכה לא מוצלחת
נעילת דיפרנציאל מאפשרת להתקדם לאט ומבוקר. היא לא דורשת – כמו "טרקשן קונטרול" – סף סל"ד מסוים כדי להיכנס לפעולה. עכשיו תשאלו ובצדק, מדוע לא כל רכבי השטח מצוידים בנעילה? התשובה היא כל קודם עלויות. בקרת משיכה עולה כמעט כלום ליצרן הרכב. הרי הרכב ממילא מצויד ב-ABS. בקרת משיכה לא דורשת הבנה מצד המשתמש וקשה להרוס אותה או להרוס באמצעותה חלקים יקרים – מה שעלול להביא לתביעות במסגרת האחריות. בקיצור, בקרת משיכה זה מה שנקרא "idiot proof". ואת זה קשה להגיד על נעילה של ממש, שדורשת הבנה מינימלית. ויש עוד נקודה – מכת "גז" אגרסיבית באמצע מעלה תלול ברכב נעול אחורה עלולה לגרום להחלקה הצידה וכניסה לשיפוע צד מאיים. אז גם כאן, נדרש שימוש מושכל ומבוקר.
שורה תחתונה: נעילת דיפרנציאל עדיפה חד-משמעית על פני בקרת משיכה אבל יקרה יותר ולא מתאימה לכל אחד.
הערה הקורא תומר ד.: נכון שבזחילה על בולדרים נעילה עדיפה אבל TC מתוכננת למצבים אחרים ושם היא זורחת. בנסיעה בבוץ/חול/ דשדש/ שלג במהירות של 15קמ"ש ומעלה היא מגיבה מאד מהר ומוציאה אותך ממצבים שלא ידעת שאתה נמצא בהם.המערכת מאפשרת לך לנוע ב-30 קמש בלי לאבד אחיזה בגלגלים אחוריים בעוד שנעילה אחורית מכניסה אותך להיגוי יתר.
: מה עם הרנגלר?
מה עם דיפרנציאל מוגבל החלקה? איך הוא ביחס אל השניים האחרים (נעילה וטראקשן)? ואיך הטראקשן של הרנגלר לעומת הדגמים שהוזכרו בסקירה?
: עוד מינוס לטרקשן קונטרול
כמו כן כאשר הטרקשן קונטרול נועל צד אחד, אז הצד השני מקבל את הכוח אומנם אבל במהירות כפולה מהכניסה לדיפרנציאל וזה גם מינוס.
shalomd1: לנדקרוזר 150/250 לא נדרשתי לנעילה אחורית
נוסע עם שבילים בין פעם לפעמיים בחודש לא לטיולים שוברי מכלולים אבל מאתגרים . עם שני הרכבים שלמעלה לא נדרשתי מעולם לנעילה אחורית . ב 150 הייתה ולא השתמשתי וב 250 אין ולא נדרשתי