עליה מדאיגה בגניבת רכבי שטח
מנעול הגה? לא עזר. חסימה עם רכב אחר? לא הועילה. זה הסיפור של חזי ב. מרחובות שהלנדקרוזר בנזין שלו נגנב בשבוע שעבר. מנתוני איתוראן: עליה של עשרות אחוזים בגניבת רכבי שטח בתקופה זו
בשתיים בלילה קיבל חזי ב. מרחובות טלפון מאיתוראן – "הרכב שלך נוסע!".
הוא מיהר לרדת לחניון התת-קרקעי.
עיניו חשכו.
הלנדקרוזר בנזין הקצר שלו נגנב.
בסרטון – הגנבים מסתלקים עם הרכב הגנוב
מנעול הגה אדום אימתני – לא עזר (נוסר במסור דיסק). גם חסימה קבועה שעשה עם הרכב השני שבבעלותו, סיאט לאון, לא הועילה – חוליית הגנבים הנועזת העלתה את הסיאט על ארבעה סקטבורדים (!) מאולתרים וגלגלה אותה הצידה כך שלא תחסום את דרכו של הלנדקרוזר החוצה.
לסיפור הזה, בניגוד לרבים אחרים, יש דווקא סוף טוב.
המוקד של איתוראן עקב אחר הרכב וגילה שהגנבים החנו אותו בחניון של בית החולים קפלן.
הם אמנם פירקו את הדשבורד אבל הרכב חזר לבעליו החוקיים בריא ושלם.
טויוטה לנדקרוזר הוא אחד מדגמי הרכב המבוקשים בקרב גנבים, כך מוסר אייל סהר, מנהל המערך המבצעי של איתוראן. "הלנדקרוזרים משמשים לחלפים או לשימוש עצמי", אומר סהר, "שתי שיטות הגניבה הנפוצות הן שיטת הדאבל – פריצה לבית וגניבת מפתחות הרכב ואז גניבת הרכב או פריצה לרכב, שבירת מנעול ההגה, העברה לניוטראל וגרירה לתוך השטח ומשם כבר משלימים את העבודה ומניעים את הרכב הגנוב".
העליה בשיעור הגניבות בתקופת הקורונה מוסברת על-ידי העובדה שרוב האנשים בבית "וזה גם נושא של לחץ כלכלי. המצב הכלכלי גרוע וזה לא פוסח גם על הגנבים וכל תעשיית החלפים הגנובים – גם הם זקוקים להכנסות", אומר סהר.
מדובר בחוליות גנבים מקצועיות שאוספות מודיעין על כלי הרכב והשגרה של בעליהם. הביצוע של הגניבה מתנהל ברמות שמשאירות פעמים רבות את חוקרי המשטרה פעורי פה.
חברת איתוראן מחזיקה 80 סיירים. החברה מגלה נוכחות קבועה במחסומים, בצד המערבי – כלומר ביציאה מישראל החוצה ("מהכחול לאדום"). וזאת בניגוד למג"ב, צה"ל ומינהלת המערבים שלא מתעניינים במה שיוצא מישראל החוצה אלא להפך – במה שעלול להיכנס פנימה.
מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, מסר שבשנת 2019 הובילה איתוראן למעצרן של 140 חוליות גנבי רכב שמעצרן יחסוך למשק הישראלי 9,520 גניבות כלי רכב בטווח של שנה – חיסכון של 761 מיליון שקל למשק הישראלי. בראש רשימת הרכבים הגניבים בשנת 2019 היו ג'יפים וג'יפונים שהיוו 35% מכלל גניבות הרכב לעומת 21% בשנת 2018 עליה של 60%.
המדגם שמתבסס על 600 אלף מנויי איתוראן מוכיח שגוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 28% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 26%, אזור הדרום עם 15%, אזור השפלה וירושלים עם 10% כל אחד.
מועדון שבילים וואטסאפ |
|
טיפים לשטח, סרטונים, מידע מעניין, מבצעים ועוד. |
|
יובל: איתורן לא יעיל
לכמה ממכם הרכב נגרר ע"י העיריה ואיתורן לא התקשרו אליכם שהרכב בתנועה? היה לי איתורן במיצובישי פג'רו זה עשה לי רק צרות חשמליות ורעשים בדשבורד, איתורן לא יכול לדעת אם הרכב נגנב או שאתה נוהג, כאשר אתה מודיע להם שהרכב נגנב זה כבר מאוחר מדי כי הגנבים כבר השביתו את המערכת, יש גם את הסיפור המפורסם שהגנבים חיברו איתורן של רכב גנוב לתומר.
דודי כוכבי: המלצות על מערכות הגנה?
האם יש המלצה על מערכת קשיחה להגנה, או מערכת מתוחכמת אחרת בנוסף לאיתוראן? מנעול להגה + מנעול לברקס + מנעול הילוכים + משבת למשאבת דלק? בולדוג ישן ברכב? שומר? לי יש הגנה מנצחת?
דני: למזלו הייתה לו מערכת איתור
ועדיין 90% מבעלי רכבי השטח לא יתקינו מערכת איתור ברכב כדי לחסוך, אבל יבכו אחרי שיגנבו להם