32. נחל קטלב

מתוך רשימת 60 הטיולים שחייבים להכיר. טיול מס` 32- נחל קטלב

29.05.15

אוֹרי דביר: "ירידה בנחל קטלב: במורד הרכס עד לגשר תחנת הרכבת בנחל שורק למטה. עליה בחזרה דרך קבר השייח` בדיר א-שייח` וחזרה לנקודת היציאה"נחל קטלב

טיול נחל קטלב / מתוך אתר החברה להגנת הטבע

נחל קטלב הוא נחל אכזב קצר ותלול בהרי ירושלים המזמן ירידה חוויתית בינות למצוקים ולעצי החורש. בנחל ריכוז עצי קטלב בעלי גזע אדום בוהק שהקנו לו את שמו, ושני מעיינות קטנים. הנחל הינו אפיק של נחל שורק המנקז את הרי ירושלים. המסלול אינו מעגלי ומחייב הקפצת רכב. חובבי לכת יכולים לשלבו במסלול מעגלי הכולל עלייה לדיר א-שייח.

צבע המסלול: שחור 9332
מפת סימון: מבואות ירושלים (9)
נק' התחלה: ליד תחנת המידע של קק"ל, על כביש 3866 , 300 מ' מערבה לכניסה למושב בר-גיורא.
נק' סיום: תחנת הרכבת הישנה של בר-גיורא, על דרך העפר המסומנת באדום היוצאת מכביש 386 , 2 ק"מ מערבית לגשר רפאים.
אורך המסלול: כ- 3 ק"מ.
משך טיול: 2-3 שעות.

דרך הגעה:
מירושלים – נסיעה בכביש 386 מירושלים דרך עין כרם לבית שמש. נסיעה של כ-20 דקות בדרך מפותלת עד לצומת בר גיורא. בצומת פונים ימינה ורואים מיד מצד ימין מבנה המשמש כמסעדה ומרכז מידע של קרן קיימת. כאן פונים ימינה על פי שילוט למגרש החנייה של נחל קטלב.
מבית שמש – אם מגיעים לבית שמש מצומת שמשון, פונים ברמזור שמאלה (הכניסה הראשונה לבית שמש) לדרך מספר 3855, עוברים את אזור התעשייה של בית שמש ומגיעים לצומת מחסיה בה פונים שמאלה (שילוט למערת הנטיפים) עולים כ-5 ק"מ עד לצומת נוספת בה פונים ימינה לכיוון נס הרים (כביש מס' 3866). ממשיכים לנסוע כ-5 ק"מ ופונים שמאלה לחניה של מרכז מידע של קק"ל ומיד ימינה לפי שילוט לחניה של נחל קטלב.
הקפצה לנקודת סיום המסלול – חוזרים לצומת בר גיורא ופונים בה שמאלה לכיוון ירושלים. נוסעים כ- 4 קילומטר בירידה מפותלת, בסופה עוברים בגשר מעל לנחל שורק ולמסילת הרכבת ומיד אחריו פונים שמאלה לדרך כורכר המסומנת באדום. נוסעים איתה כשני ק"מ עד למקום בו הדרך מתרחבת לחנייה, מול תחנת הרכבת הישנה מעבר לנחל שורק.

תיאור המסלול:
מהחנייה יורד השביל המסומן בשחור לכוון צפון-מזרח וכעבור מספר דקות מגיעים לעין גיורא, מעיין שכבה קטן שבעבר סיפק מים למערכת שלחין שהייתה כאן. כיום הבריכה חרבה ומתחתיה טראסות נטושות בהם נטועים עצי פרי שונים.

יש לשים לב לסימון השחור הפונה ימינה ולא להמשיך ישר בשביל הכחול שהולך לאורך קו גובה מעל הנחל. השביל יורד בין עצי הפרי של הבוסתן הנטוש ובהמשך בין עצי החורש, כשבכמה מקומות הוא יורד בתלילות ויש להיעזר בגזעי העצים. בהמשך הנחל מגיעים למעיין קטן – עין קטלב. סכר שנבנה כאן בימי הבריטים יוצר בריכה קטנה שאגרה את המים עבור קטרי הקיטור של הקו לירושלים. מכאן והלאה יורדים במפלונים קטנים בהן הנעליים עלולות להירטב מעט.

לאחר היציאה מהסבך נלך הליכה של כחצי שעה בנוף פתוח עד לתחנת הרכבת בר גיורא. בתחנה זו היו קטרי הקיטור ממלאים מים שהובאו מעין קטלב, בדרכם מיפו לירושלים וחזרה. כיום המבנה אטום.

נחל קטלב צילום יואב קווה

הקו בין יפו לירושלים נחנך ב-1882. זמן הנסיעה היה ארוך ביותר ורק כאשר הוחלפה המסילה התורכית הצרה למסילה הסטנדרטית בשנת 1917 השתפרה מהירות הנסיעה. ב- 1998 נסגרה תנועת הרכבות בקו עד שחודשה לאחרונה לאחר שדרוג התשתית. וכעת מתוכנן נתיב נסיעה חדש לרכבת.

נחזור אל השביל העובר במנהרה מתחת למסילת הרכבת. חוצים את המנהרה ומגיעים לגשר מעל לנחל שורק. נחל שורק מתחיל בירושלים ונשפך לים ליד חוף פלמחים. לצערנו הוא מנקז כיום את הביוב של ירושלים, למרות שהוקם מפעל טיהור משוכלל בנחל עדיין זורם בו ביוב המהווה מפגע סביבתי ומזהם את מיי התהום. כאן נפגוש את הרכב שהוקפץ לנקודת הסיום.
הערות: לאחר גשם השביל חלקלק ומסוכן.

אפשרויות נוספות:
שביל שוסטר- מתחנת המידע של קק"ל יורדת דרך ג'יפים וכעבור כ- 200 מ' פונה ממנה ימינה שביל מסומן באדום העובר בין עצי החורש ולמרגלות מצוקי סלע ולאחר כ- 600 מ' מגיע לשביל השחור היורד לנחל קטלב. אפשר לשלבו כחלק ממסלול הנחל, או לבצע מסלול מעגלי קצר המתחיל בשביל זה וחוזר בשביל השחור אל תחנת המידע. מומלץ בעונת הפריחה באביב.
שביל נופי לכסאות גלגלים: מתחנת המידע יוצא מערבה שביל סלול ובו תצפיות נוף אל נחל שורק. אורך השביל כ- 500 מ' והוא מסתיים בכביש 3866 . מומלץ בעונת הפריחה באביב.

אתרים נוספים באזור: נחל המערה ומערת התאומים, שמורת המסרק ורכס שיירות, סטף, נחל חלילים, ספידי כיף, עין כרם, מערת הנטיפים, פארק ארצות הברית. הדרכה באיזור: בי"ס שדה שער הגיא