27. שלוחת שיירות

מתוך רשימת 60 הטיולים שחייבים להכיר. טיול מס` 27 - שלוחת שיירות

29.05.15

אוֹרי דביר: "שלוחת שיירות: טיול על הרכס הדרומי מעל הכביש המהיר לירושלים. אפשר התחיל ליד חניון דרך בורמה ולסיים ליד המסרק. היכרות עם משלטים ששמרו על הדרך לירושלים במלחמת העצמאות ותצפיות מיוחדות במינן. יפה מאד גם בלילה! [מעברו השני של בכביש משתרע רכס משלטים, גם הוא יעד טוב לטיול".

שמורת המסרק ורכס שיירות בהרי ירושלים / מתוך אתר החברה להגנת הטבע.

שמורת המסרק היא שמורת טבע ובה חורש ים תיכוני מפותח, ממנה תצפית יפה על השפלה ועל מישור החוף. בסמוך לשמורת המסרק נמצא רכס שיירות שהיווה מקום אסטרטגי חשוב במלחמה על הדרך לירושלים במלחמת השחרור. מרכס זה תצפית נהדרת על שער הגיא בנקודות הממחישות את חשיבות המקום במערכה על הדרך לירושלים במלחמת השחרור. בחודש פברואר הרכס עטור עצי שקד פורחים ורקפות ובמרץ – אפריל מתכסה בפרחים בשלל צבעים.

צבע המסלול: שחור 9353 , אדום 9351 שביל ישראל
מפת סימון: מבואות ירושלים (9)
נק' התחלה: כביש 395 מצומת שורש לבית מאיר.
נק' סיום: בנקודת ההתחלה, או בחניון דרך בורמה, ממזרח לכביש 38, 1 ק"מ דרומית למחלף שער הגיא.5 ק"מ מצומת שורש.
אורך המסלול: שמורת המסרק- 1 ק"מ. רכס שיירות – 1 עד 5 ק"מ
משך טיול: שעה עד 4 שעות

דרך הגעה:
נוסעים בכביש המהיר תל אביב ירושלים (כביש מס' 1), בצומת שואבה פונים דרומה לכיוון שורש. נוסעים בכביש כ- 5 דקות לכוון מושב בית מאיר, לפני הכניסה למושב פונים ימינה על פי שילוט לשמורת המסרק, בסוף העלייה מגיעים למגרש החנייה מתחת לשמורה.

תיאור המסלול:
ממגרש החנייה עולים בשביל ברור ומשולט לכיוון שמורת המסרק. קיימים כמה שבילים מעגליים העוברים בין עצי החורש. בכל שביל שתבחרו תגיעו אל קרחת חורש בה ניצב מבנה עתיק. זהו קבר שיח' מוסלמי המקודש לנבי עג'מי (הפרסי) שהיה הספר האישי של הנביא מוחמד. הודות לקדושת המקום נותרו מסביבו עצי אורן ירושלים גדולים ומרשימים. ללא כל קשר למקצועו של השייח נקראה השמורה בשם "המסרק" על שם עצי אורן ירושלים הגבוהים שנראו למתבונן מהשפלה כשיני מסרק.

נחזור לחנייה ונסע חזרה לכביש 395 , נפנה שמאלה ושוב שמאלה בפנייה ה- 1 אל דרך לבנה נוחה ונרד מעט עד לעיקול. כאן נפגוש בשביל ישראל המסומן בשטח בצבע כתום כחול ולבן. נלך בשביל בדרך נוחה עטורה בעצי שקד הפורחים בפברואר לכבוד חג האילנות. הדרך כולה היא דרך ג'יפים רחבה ונוחה להליכה. לאורך המסלול נקודות תצפית משולטות וספסלים למנוחה. אפשר להמשיך בדרך זו או לפנות ממנה ימינה לשביל מקביל החוזר למשלט 16.

שביל ישראל עולה אל רכס שיירות ועובר במשלט 16 ו21. כאן אפשר להבין כמה קל היה לערביי האזור לפגוע בשיירות העוברות בואדי הצר בדרך אל העיר. סכנה זו נעלמה לאחר שבמבצע נחשון הנועז נכבשו הרכסים השולטים על הדרך לירושלים. במשלט 21 (המערבי מבין השניים) חפשו את שלט הברונזה עם שירו של חיים גורי "באב אל וואד" הוא שער הגיא הנשקף מולכם.

RECHESSHAYARUt_ratag

ממשלט 21 חוזרים באותה הדרך כחצי ק"מ עד שפוגשים דרך ג'יפים שפונה ימינה, פונים לדרך הג'יפים והולכים איתה בירידה עד שמגיעים לדרך רכב נוספת המסומנת באדום, בה עולים שמאלה בחזרה לכיוון שמורת המסרק. אם ברשותנו רכב נוסף נקפיץ אותו אל מפגש דרכים זה או אל משלט 21 . (הדרך המסומנת באדום מתאימה לכל רכב בכל עונה. הדרך העולה למשלט 21 אינה עבירה לרכב רגיל לאחר גשם.

אפשרויות נוספות:
לחובבי לכת מומלץ להמשיך בשביל ישראל ממשלט 21 מערבה בירידה יפה עד חניון דרך בורמה. לשם כך יש להקפיץ רכב סיום בדרך המסומנת באדום עד לחניון הסמוך למחלף שער הגיא.