18. הר תבור

מתוך רשימת 60 הטיולים שחייבים להכיר. טיול מס` 18 - הר תבור

29.05.15

אוֹרי דביר: "עליה ממזרח להר תבור ב`שביל ישראל` וסיור סביב ההר. ביקור בכנסיות ותצפיות לכל עבר. ירידה ב`שביל ישראל` במדרון הצפוני. אפשר גם לחסוך את ההליכות ולעלות אל ההר ברכב פרטי או באחת מהמוניות הממתינות לרוב בכפר שיבלי".

שביל פסגה הר תבור / מתוך אתר החברה להגנת הטבע

"במרכז הנוף מזדקר ככיפת ענק התבור. הר יפה, היפה בהרים אשר ראיתי מעודי. אולי ישנם יפים ממנו, אך אין יפים כמוהו. אם מותרת פארפראזה על שורת שיר של אלתרמן…" (יגאל אלון, בית אבי)

צבע המסלול: שביל ישראל + שחור
מפת סימון: הגליל התחתון העמקים והגלבוע (3)
נק' התחלה: פסגת הר תבור, חניה מסודרת ליד הכנסיה הפרנציסקנית
נק' סיום: כנ"ל-מסלול מעגלי
אורך המסלול: כ-2.5 ק"מ
משך טיול: כשעתיים

הר תבור הינו "גוש מורם" (הורסט) שגובהו 588 מטר מעל פני הים ומהווה "אבן גבול" בין 3 יחידות גיאוגרפיות: רמות הגליל התחתון המזרחי, רכס הרי נצרת ובקעת כסולות. גם מבחינה אנושית היווה התבור "אבן גבול" בין נחלות השבטים: זבולון, יששכר ונפתלי.

דרך הגעה:
נוסעים צפונה בכביש 65 (עפולה-צומת גולני) ופונים שמאלה אל הכפר הבדואי שיבלי. נוסעים עם הכביש המרכזי בכפר עד "טרמניל תבור"- מסוף המוניות של הכפר. בנקודה זו ממשיכים ישר (רק רכבים פרטיים, אוטובוסים אינם יכולים לעלותו) ופונים פניה חדה שמאלה בכביש סרפנטינות המעפיל לפסגת ההר. בפניה הראשונה בפסגה פונים ימינה, חעוברים בשער אבן ומגיעים אל מגרש החניה של הכנסיה הפרנציסקנית – שם נתחיל.

הכנסיה הפרנציסקנית בהר תבור

תיאור המסלול:
נתחיל ממגרש החניה, נצא רגלית אל עבר שער האבן המרשים ונפנה שמאלה אל שביל הפסגה המסומן סימון שחור ובסימון שביל ישראל (ישנו שלט עץ המסמן את תחילת המסלול).
נפתח את מסלולנו בתצפית מרשימה אל עמק יזרעאל ובקעת כסולות ומשם נתקדם בין עצי האורן הנטועים ועצי האלון המצויים פה בשפע. נקיף את פסגת ההר ונתקדם לצד הכנסיות כאשר בדרך נבחין ב'לאורות' – מערות בהן נהגו נזירים להתבודד בימים עברו. בדרך נחלוף על פני סימוני שבילים נוספים- אדום היורד לכפר אום אל-גנם וכחול היורד אל הכפר שיבלי אך אנו ממשיכים עם פסגת ההר.
נקודת התצפית הבאה תחשוף בפנינו את רמות הגליל התחתון המזרחי: קיבוץ בית קשת, כפר תבור, הכפר הצרקסי כפר כמא, הגולן ורכסי הגליל התחתון. בנקודה זו יש לשים לב לשינוי בסימוני השבילים: השביל השחור משנה את צבעו לירוק ועלינו לבחור בדרך השמאלית העליונה בה עולה הסימון הירוק ושביל ישראל, ולא לרדת מההר. מנקודה זו נחזור אל הכביש, נחצה אותו ונתקדם אל הקפלה הישנה: קפלת מלכיצדק ומשם חזרה אל מגרש החניה ולסיור בכנסיה הפרנציסקנית.

אתרים ואפשרויות נוספות:
יער בית קשת, מוזיאון המרציפן (כרוך בתשלום), מוזיאון חצרות האיכרים (כרוך בתשלום).