שיפורים לרכב שטח 4X4

מה כדאי להתקין, מה לא כדאי וכמה זה עולה לנו. בולמי זעזועים - פרק ראשון בסדרה

10.11.14

האבולוציה של רכבי השטח, שמכונים בטעות "ג'יפים" (ג'יפ הוא מותג), הולכת בכיוון מאוד ברור: מהשטח לכביש. רכבי השטח המודרניים פחות מתאימים לשטח ויותר מתאימים לכביש. יש מעבר הולך ונמשך משלדת סולם נפרדת למרכב אחוד, מסרנים חיים למתלים נפרדים, ממהלך מתלה ארוך למהלך קצר.

למה הם עושים לנו את זה? כי את רוב הציבור בעולם לא מעניינת נהיגת שטח. כי רכבי שטח אמיתיים, מגושמים ומזהמים, זה לא פוליטיקלי קורקט. כי רכבי שטח אמיתיים פחות בטוחים בכביש. הם מתהפכים יותר ובהתנגשות ברכב נוסעים ("פרייבט") פגיעתם עלולה להיות קטלנית.

דוגמאות: מיצובישי פאג׳רו Q, שיוצר עד שנת 2000, התבסס על שלדת סולם וסרן אחורי חי. מיצובישי פאג׳רו קינג ופאג׳רו BK הנוכחי יושבים על שלדה אחודה ומתלים נפרדים. קיה סורנטו איבדה בשנת 2009 לא רק את שלדת הסולם והסרן האחורי החי, אלא גם את תיבת ההעברה עם הילוכי הכוח. זה גם היה גורלה של קיה ספורטאז׳. בלנדקרוזר החדשים כבר אין נעילת דיפרנציאל אחורית והגלגל הרזרבי עבר (בדגמים הארוכים) לשבת בגחון הרכב ולא על הדלת האחורית.

GATOS ALON RON 4 small

אז מה עושים?

יש כאלה שקונים פולריס RZR רייזר. יש כאלה שעוברים לאופני הרים. ויש עוד פתרון – מי שרוצה לטייל בעומק השטח ולהתמודד פה ושם עם אתגרים, מוזמן לשפר את הרכב שלו. בהשקעה של בין 10,000 ל-20,000 שקל אפשר לקבל יכולת שטח טובה במידה משמעותית בהשוואה למקור.

בולמי זעזועים וקפיצים

תפקידם של בולמי הזעזועים הוא לרסן את הקפיץ ואת תנועת הגלגל מעלה-מטה. הבולם מונע מהרכב תנודות וטלטולים מיותרים. זה לא רק עניין של נוחות נסיעה, זה גם עניין של בטיחות ושל יכולת עבירות. רכב עם בולמים עייפים / גמורים יסבול מחוסר יציבות בסיבובים, מרחקי בלימה ארוכים, חוסר יציבות בשיפועים ובאופן כללי עבירות נמוכה.

לבולמי הזעזועים יש השפעה עצומה על התנהגות הכביש והתנהגות השטח של הרכב. למרבה הצער, אין להם חשיבות שיווקית. הם נסתרים מעין ואין להם השפעה על העיצוב החיצוני של הרכב. צרכני הרכב שואלים כמה רמקולים יש במערכת השמע, אבל לא מתעניינים בבולמים.

יצרני הרכב הם קונצרנים מסחריים גדולים, שבסופו של דבר מסתכלים על העולם דרך החור של הגרוש. קל להיווכח בכך בתחום של בולמי הזעזועים. היצרנים מציידים את המכוניות בבולמי זעזועים זולים ופשוטים. גם ברכב שטח שעלותו לצרכן 350 אלף שקל תמצאו בולמי זעזועים שעלותם ליצרן היא דולרים ספורים. היצרן יתקין ברכב את הבולם הכי זול, שיספק את הנוחות והבטיחות המינימליות הדרושות לנהג הממוצע. ברגע שתנאי זה הושג, היצרן יעצור ולא ישקיע בסיפור סנט אחד נוסף.

קהל הצרכנים הגדול ביותר של רכבי כביש-שטח (SUV) נמצא בצפון אמריקה. הקהל הזה משתמש ב-SUV להסעת הילדים לבית הספר. השקעה בבולמי זעזועים איכותיים בשביל הקהל הזה היא בזבוז כסף.

אבל אנחנו, בארץ הקודש, לא רק מסיעים את הילדים לבית הספר. אנחנו גם רוצים לטפס בסוף השבוע את מעלה עשוש. כדי לטפס במעלה עשוש צריך בולמי זעזועים טובים. למה? תשאלו את אדי עם הטראנו. אדי ניגש למעלה המפורסם עם בולמי זעזועים מקוריים עייפים. אחרי שתיים-שלוש מדרגות, כבר בשליש הראשון של המעלה, הבולמים לא הצליחו לרסן את הקפיצים והגלגלים הקדמיים ניתרו גבוה באוויר. הם ניתרו גבוה באוויר ונחתו בחבטה. התוצאה: צירייה ימנית קדמית גזורה. הטראנו נתקע, איבד את ההנעה הקדמית והיה צריך לחזור הביתה דרך הכביש.

GATOS ALON RON 7 small

מי שרוצה לנהוג בשטח במהירות גבוהה או לצלוח בשלום מעברים טכניים קשים, חייב לשפר את בולמי הזעזועים שברשותו. עליו להביא בחשבון עוד משהו – משך החיים של הבולמים קצוב ומוגבל. אחרי 100 אלף קילומטרים, בממוצע, מאבד הבולם 50 אחוז מיכולת הריסון שלו.

בעולם התפתח שוק AFTER MARKET ענק לבולמי זעזועים תחליפיים, שבדרך כלל עולים באיכותם על מה שמתקינים היצרנים במקור. שמות מותגים לדוגמה: Old Man Emu, Fox, Kony, Tough Dog, Bilstein, Iron Man, Monroe ועוד.

את המנוע או תיבת ההילוכים, ברוב רכבי השטח, אין באמת צורך לשפר. בולמי הזעזועים הם הרכיב החשוב היחיד שבאמת כדאי לשפר.

כשמחליפים בולמי זעזועים ברכב שטח, רצוי להחליף גם את הקפיצים. החלפה של הקפיצים מיועדת בדרך כלל גם להגביה את הרכב.

למה להגביה את הרכב? מכיוון שרוב רכבי הכביש-שטח המודרניים המקוריים נמוכים מדי. שוב, מאותן סיבות שהוזכרו קודם – בטיחות והעדפה גורפת לנסיעת כביש. קפיצים ובולמים משופרים גם מאריכים בדרך כלל את מהלך המתלה ומאפשרים אחיזה טובה יותר בקרקע.

טויוטה לנדקרוזר או מיצובישי פאג'רו חדשים, בוודאי בגרסאות הארוכות שלהם, חושפים בטן ארוכה וקרובה לקרקע. הבטן הזאת מתגרדת תדיר בסלעים ועלולה להיפצע. יותר מזה – מכיוון שבולמי הזעזועים המקוריים אינם איכותיים, כל נהיגה מהירה או מאתגרת תכניס את הרכב לנדנודים חריפים, שפירושם כרסום במרווח הגחון וסכנת פגיעה במכלולים.

GATOS ALON RON 5 small

בכמה להגביה? שני אינצ'ים (חמישה סנטימטרים). זה מה שהחוק מתיר (מעבר לכך תהיה בעיה במבחן הרישוי השנתי) וזה מה שיצרני הרכב מאפשרים, בלי להסתבך בהארכה של צינורות בלם ועוד. הגבהה של חמישה סנטימטרים אולי לא נשמעת כמו פעולה מרשימה, אבל ביחס למרווח הגחון הקיים זה לא מעט. כאמור, זכרו שיהיו פחות נדנודים שמכרסמים במרווח.

למרבה ההפתעה, השיפור שתשיגו יורגש גם בכביש. אמנם הרכב גבוה יותר, אבל בהתאמה נכונה של סט בולמים וקפיצים מקבלים רכב יציב, שלו ובטוח יותר (כן, בטוח יותר).

החלפת בולמים וקפיצים היא בדרך כלל ההוצאה הכי יקרה בשיפור הרכב. מדובר על הוצאה של 9,000-5,000 שקל לרכב.

איך לבחור סט נכון? עשו שיעורי בית באתרים של יצרני הבולמים / הקפיצים, בקשו מסדנת השיפורים שאליה אתם ניגשים לראות קטלוג. אתם תראו שיצרני בולמים רציניים עושים התאמות לגרסאות שונות של אותו דגם רכב – למשל, גרסת דיזל שכבדה ב-100 ק"ג מגרסת בנזין תקבל בולמים בכיול מעט שונה. אם יש כננת מלפנים, דרוש בולם שמכויל אחרת. ויש, כמובן, עניין של טעם והעדפה אישית. יש מי שנוהג מהר וחזק וזקוק לבולמים קשים ויש מי שמעדיף נסיעה רכה ונינוחה.

בתום ההתקנה וההרכבה של הבולמים / הקפיצים חשוב לוודא כיוון פרונט. בכלי רכב עם מתלה אחורי נפרד, צריך לכוון גם את השפיעה של הגלגלים האחוריים. פישול בסעיף הזה פירושו פגיעה בבטיחות של הרכב.