צמיגי שטח מקסיס A/T 980 – מבחן ארוך טווח

יובל שפר-קווה ומיצובישי פאג'רו Q יצאו למבחן כביש ושטח ארוך טווח: צמיגי מקסיס AT דגם 980 - האם זאת הפשרה הנכונה?

05.02.17

MAXXIS A/T 980 – במבחן כביש ושטח ארוך טווח
דיווח #1
מונה ק"מ (צמיגים): 300 ק"מ

צמיגי מקסיס A/T 980 הינם צמיגי 50/50, "חצי – חצי" בעגה הג'יפאית. A/T הינו קיצור של All Terrain, משמע צמיגים אלו אמורים לתת מענה טוב גם בכביש וגם בשטח. בבואי לבדוק צמיגים אלו חשבתי לעצמי מה צרכן ה-50/50 הממוצע צריך? לכן בדקתי אותם בכביש אספלט ובשבילי שדות חקלאיים המשמשים לקיצור בדרך לעבודה, ל"סיבוב הרגעה" בסוף יום עבודה ארוך או בשביל לצאת עם הילדים והכלבה קצת לחיק הטבע. צמיגים אלו נבדקו על גבי מיצובישי פאג'רו Q ארוך דיזל מודל 2,000.
המחיר המומלץ לצרכן של הצמיגים המדוברים הינו 570 לצמיג (לא כולל מע"מ). מחיר שהוא בהחלט אטרקטיבי. פגשתי כבר את האמרה "מה שקונים בזול, עולה בסוף ביוקר". האם כך זה גם בצמיגים אלו? את זה נדע עוד חצי שנה וכמה אלפי קילומטרים.

מקסיס 980 AT חוות דעת

מקסיס 980 // צילומים: יובל שפר קווה

אני מודה, היה לי קשה לעבור מצמיגי השטח המלא הקרביים שהיו לי (מתוצרת חברת GT) לצמיגי 50/50, חשבתי שהם לא יתנו לי את אותה יכולת בשטח כמו הקודמים, ולא חשבתי שיורגש שינוי משמעותי בנסיעה בכביש.
הרכבת הצמיגים התבצעה בצמיגי לביטל באזור תעשייה סגולה, פתח תקוה.

 

מקסיס 980 מבחן צמיגים

מבחן כביש – מסקנות ראשוניות:

בנסיעות הכביש הראשונות בדקנו את הפרמטרים הבאים: נוחות נסיעה, רמת רעש ורמת אחיזה בכביש יבש.
1. נוחות נסיעה: הנסיעה נוחה מאוד, בייחוד לעומת צמיגי השטח המלא, כלל הפעולות הנדרשות ממני כנהג – היגוי, בלימה והאצה לפתע מתבצעות בצורה עדינה וללא השקעת מאמץ הן מצד הנהג בבלימה ובהיגוי והן מצד הרכב בהאצה. כמי שעבר מצמיגי משטח מלא לצמיגים אלו יכולתי להתבלבל ולחשוב שאני נוהג בפרייבט.
2. רמת רעש: מפחיד כמה שהם שקטים! אם בצמיגים הקודמים במהירות סבירה (100-90 קמ"ש) הצמיגים היו מתחילים לסנן קללות מבין השיניים הגדולות שלהם, ובמהירויות גבוהות (120-110 קמ"ש, בכל זאת פאג'רו Q שנת 2,000 ונהג שומר חוק) הם היו נובחים עלי: "חביבי! מהירות כזו לא באה בחשבון!" אז להפתעתי עם צמיגי MAXXIS 980 אני מוצא את עצמי עם חלון פתוח לא שם לב שאני עובר את המהירות המותרת. בתור מי שהבין שרוב הנסיעות שלו הן נסיעות כביש, ההיכרות המחודשת עם הצד השמאלי של הכביש עושה טוב ללו"ז שלי, והפעם ללא מבטים מבוהלים של הנהגים בצדדי שחושבים שמרחף לידם מסוק.
3. אחיזה בכביש יבש: רמת האחיזה טובה, הבלימה הינה בלימה עדינה, הרכב עמד יפה בפניות חדות ופיתולים בכביש. באופן כללי ההרגשה היא של רכב ממושמע, הוא נוסע לאן שאני אומר לו לנסוע. בעבר כדי להוציא קצת עצבים הייתי נותן מכת גז בפנייה חדה כדי להרגיש שהרכב זורק טוסיק, שלוש שניות שקצב הלב קופץ, קשה להסביר למה זה מרגיע אבל אני חושב ששאר בעלי ההנעה האחורית יזדהו איתי. כשניסיתי לעשות עם הצמיגים החדשים, זה לא הצליח לי – הצמיגים לא נתנו לרכב להחליק, אולי באמת הגיע הזמן להיפטר מהרגל מגונה זה.

מקסיס 980 מבחן צמיגים שטח

צמיגי MAXXIS A/T 980 במבחן בשבילי הנגב המערבי // צילומים: יובל שפר קווה


מבחן שטח – מסקנות ראשוניות:
כשאומרים לי צמיגי 50/50 אני חושב על שתי נקודות תורפה מרכזיות, הראשונה – בוץ, השנייה – עמידות נמוכה של הדפנות בפני קרעים. כמו שציינתי קודם, להבנתי הצורך המרכזי של ג'יפאי נעול ב-50/50 בשטח הוא נסיעה בשבילים חקלאיים לצורך קיצורים בדרך לעבודה ויציאה קצרה לחיק הטבע. לכן בחנתי את צמיגי MAXXIS A/T 980 בשבילים שבין קיבוץ גבים לדורות. שבילים חקלאיים הידועים לשמצה בבריכות הבוץ הנוצרות לאחר הגשמים. יצאתי לדרך ללא הורדת אוויר בצמיגים כי "למי יש זמן לזה?" ונשארתי על 35 PSI.
בהתחלה חששתי שאני אשקע באחת הבריכות האלו והנה הרכב עובר בריכה ראשונה, שנייה, שלישית שהיא כבר יותר רצינית ואני מבסוט. הגעתי לבריכה גדולה והחלטתי לנסוע נסיעה איטית בצד הבריכה, בעיסה הצמיגית, שם לרכב היה קצת יותר קשה אבל עברנו אותה והמשכנו הלאה.
את מבחן הבוץ צמיגי מקסיס A/T 980 עברו בהצלחה.

מקסיס 980 מבחן צמיגי AT

המשכתי בנסיעה בשבילים ולאט לאט הגברתי את המהירות, בדקתי איך הרכב מגיב לבלימת חירום לפני חריצים באדמה מפוצצי הבלמים והרכב הגיב יפה. גם בפניות חדות הרכב הגיב יפה ונסע לאן שאמרתי לו. הגעתי למהירות גבוהה יחסית לשטח, סביב ה-60 קמ"ש, ופשוט התמכרתי לנסיעה המהירה והנוחה. חלונות פתוחים, מוזיקה של יום שישי אחרי הצהריים, שמש והנוף היפיפה של הנגב המערבי. מה צריך יותר?

לסיכום
אמנם אני כבר לא בעל הרכב הכי קשוח למראה בחנייה אבל צמיגי MAXXIS A/T 980 מסתמנים כהצלחה גם בכביש וגם בשטח. בביקורת הבאה אכתוב איך הצמיגים מתמודדים עם בלאי לאורך זמן וקילומטרז' בכביש, וכמובן איך הם מתמודדים עם תנאי שטח טרשיים, דרדרת וסלעים.

מילה של פאנצ'רמאכר
שני טיפים חשובים מאת אוהד מצמיגי לביטל:

1. הורדת יתר של אוויר בצמיגים
איזה כיף זה לנסוע בשבילי הנגב או רמת הגולן על 20 PSI. הנסיעה נוחה, כמעט לא מרגישים את האבנים הקטנות והחשש מפאנצ'ר לא קיים. כשהורדתי את הצמיג הקודם הסתבר שבעקבות נסיעה בלחץ אוויר נמוך נכנסו לי אבנים קטנות ובוץ בין החלק הפנימי של הצמיג לג'אנט, מה שיצר חוסר איזון בצמיג. עובדה שהביאה לבלאי מואץ ולא אחיד. המלצתו של אוהד היא לא לרדת מ-25 PSI. נכנסת לשטח שדורש לחץ אויר נמוך? כנראה לא כל המסלול הוא כזה, לכשתגיע למעלה המדובר, או לשטח החולי תוריד אוויר. סיימת את המעלה? יצאת מהחול העמוק? זה הזמן להוציא את הקומפרסור ולהחזיר את לחץ האוויר לכל לחץ הגבוה מ-25 PSI.

2. מה זה לעזאזל המושג PLY?
בעבר הצמיגים היו בנויים משכבות שכבות של ניילון שאותן עטפו בגומי. לכן המושג PLY התייחס לכמות שכבות הניילון (6 PLY = 6 שכבות ניילון), משמע שככל שיש יותר שכבות – כך הצמיג יותר עמיד לפאנצ'רים.
בימינו לא כך הדבר, הצמיגים בנויים משלל של חומרים והמונח PLY מתייחס לחוזק סיבי הפלדה הנמצאים בחלק הפנימי של הצמיג, בעגה המקצועית חלק זה נקרא עקב הצמיג – אזור המגע בין הצמיג לג'אנט המורכב מחגורה המהדקת את הצמיג לג'אנט. נובע מכך שהמונח PLY היום מתייחס רק ליכולת ההעמסה של הצמיג, ככל שהPLY- גבוהה יותר כך ניתן להעמיס יותר משקל על הצמיג. לכן כמות ה-PLY שיש בצמיג כבר לא חוזה את עמידות הצמיג בפני קרעים.