טיפ נהיגה: בלימת חירום בשטח

אתם דוהרים להנאתכם ופתאום חריץ עמוק לרוחב השביל. אם לא תבלמו בלימת חירום אתם מסכנים את מכלולי הרכב בנזק רב. בלימת חירום בשטח - כך עושים את זה נכון

17.03.23

מקרה שקרה ועוד יקרה לרבים וטובים – אתם נוסעים לכם בנחת במהירות בינונית-מהירה בדרך עפר טובה ולפתע חריץ. באמצע הדרך חריץ שנוצר מזרימה של מי גשם. חריץ קטן אבל עמוק. מה עושים עכשיו? אם תדהרו לתוך החריץ יש חשש רציני שהרכב שלכם יחטוף מהלומה רצינית וייפגע – זו עלולה להיות פריצה של מחזירי השמן בבולמים, פגיעה במוט ההגה ועוד צרות שפירושן גרירה או צליעה הביתה ותיקונים יקרים במוסך.
ראיתם חריץ פתאומי? תנו "ברקס"!

נהיגת ראלי

צריך ללחוץ מייד על דוושת הבלם ובכל הלב והכוח. העניין הוא כזה: רוב הנהגים חוששים לבלום בכל הכוח. הם חוששים לעשות את זה בכביש והם בוודאי חוששים לעשות את זה בשטח. הפחד הוא מפני החלקה, אבדן שליטה ואף התהפכות.
החשש הזה מוגזם. בדרך כלל אפשר לבלום הרבה יותר ממה שנדמה לכם. הרכב אולי יחליק קצת אבל לא צריך להתרגש מזה. מה שהכי חשוב זה להפחית דרסטית את מהירות הנסיעה לפי הפגיעה בחריץ.

פספס את הבלימה?? צילום: רמי גלבוע

ומה לעשות אם מרחק הבלימה קצר מדי ואין סיכוי להאט לגמרי לפני המפגש עם החריץ? במקרה כזה ההמלצה שלי היא לשחרר את דוושת הבלם בדיוק רגע לפני הפגיעה בחריץ. הסיבה לכך פשוטה: ברגע שאנחנו עוזבים את דוושת הבלם, בולמי הזעזועים והקפיצים שהיו מכווצים תחת עומס מקבלים צ'אנס להיפתח מחדש. הפתיחה שלהם חיונית היות שהיא מאפשרת לספוג את המכה או לפחות חלק ממנה.

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>