ג'יפ – ההיסטוריה של ג'יפ

איך נולד הג'יפ הראשון, מה מקור השם והאם יש קשר לפופאי המלח? ג'יפ - כך נולדה האגדה שהפכה שם נרדף לכל רכבי השטח

15.08.16
Bantam-jeep-1 WIKI ג'יפ באנטם ג'יפ

ההצעה המקורית של באנטם. סקיצה תוך יומיים

איך אתה יודע שיש לך ג׳יפ אמיתי? אם אתה שוטף אותו מבחוץ ובמפנים באותו צינור. אבל האמת היא שג׳יפ יש רק אחד וזה בכלל יצרן אמריקאי. ג'יפ הוא שם של מותג שכמו פריג׳ידר או וספה הפך לשם גנרי – במקרה הזה שם גנרי לרכבי שטח.
הג׳יפ נולד במלחמת העולם השניה. הצבא האמריקאי הפיץ מכרז בקרב ל-135 (!) יצרנים וחברות שונות לבניית רכב צבאי קל שיכול להוביל כוחות וציוד בשטחים קשים. אלא שרק שתי חברות הגיבו. American bantam Willys Overland.
הן קיבלו מפרט טכני ודדליין מטורף – 45 יום ליצור אבטיפוס. לבנטם כלל לא היו מתכננים באותם ימים. הם פנו לפרי לאנס בשם קרל פרובסט שתוך יומיים (!) חזר עם סקיצה. האבטיפוס הושלם ב-21 בספטמבר 1940, בדיוק ברגע האחרון ללו"ז שקבע הצבא.
הרכב קיבל את השם BRC קיצור של Bantam Reconnaissance Car וזכה במכרז של הצבא.

WILLYS-MB-JEEP-PR ג'יפ וויליס MB

ג'יפ וויליס MB. בעלות הברית קבלו 630 אלף יחידות

אלא שבאנטם לא עמדו בדרישה לכמויות שהציב הצבא האמריקאי. הגנרלים החליטו לקחת את התכניות של הרכב ולהעביר אותן למפעלים הגדולים יותר של וויליס ולפורד – שקבלו גם הנחיה לבצע שינויים ושיפורים ובתנאי שהמשקל העצמי לא יעבור את ה-1,275 ליברות (578 ק"ג).
פורד, וויליס וגם באנטם ייצרו 1,500 יחידות כל אחד. הדגמים עברו מבחני שדה קשוחים ובסופו של דבר הוואריאציה של וויליס היא זו שהפכה לסטנדרט. מעניין לציין שדווקא סמל הגריל האנכי, זה שהפך לסימן ההיכר המובהק של ג'יפ, נלקח דווקא מהתכנון של פורד.
הייצור של הג'יפ – מודל MB – החל במפעל של וויליס בטולדו, אוהיו. בהמשך הצטרפה למאמץ גם פורד. ואילו באנטם, זו שחתומה על התכנון המקורי, עברה לייצר עבור הצבא נגררים כבדים.

ג'יפ וויליס 1943

ג'יפ וויליס 1943 / צילום: וויקי

750 דולאר ליחידה
הג'יפ ידע לעשות הכל. ואם לא, הרכיבו לו תוספות ובוצעו התאמות לצרכים שונים: פשיטות מדבר ארוכות טווח, חציית שטחים מושלגים ופילוס שלג, הנחת כבלי טלפון, כיבוי אש, אמבולנס שדה ואפילו – עם גלגלים מתאימים – נסיעה על מסילות ברזל. הם התאימו להטסה והצנחה והיו קטנים מספיק לשינוע בדאונים בפלישה לנורמנדי. 640 אלף כלים רכש הצבא בתקופת המלחמה. המחיר אותו שילם ליצרנים נע בין 650 ל-750 דולאר ליחידה.
30 אחוז מסך הכלים שיוצרו סופקו לכוחות הבריטיים ולצבא האדום (הסובייטי). גנרל ג'ורג' מרשל, מפקד צבא ארה"ב במלחמת העולם ובהמשך מזכיר המדינה, תיאר את הג'יפ כ"תרומה הגדולה ביותר של ארה'ב ללוחמה המודרנית".

ומאיפה בא השם ג׳יפ?
לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית. במסמכים הצבאיים קראו לו GP קיצור של Government Purpose או General Purpose. ה-GP השתבש בדרך והכינוי שהשתרש הוא JEEP.
לפי גרסה אחרת מקור השם הוא בכלל בסרטונים המצוירים של פופאי המלח בהם כיכבה דמות של חיה מסתורית עם יכולות מופלאות, כמו לעבור דרך קירות, בשם Eugene the Jeep. החיילים במלחחת העולם, שכל כך התרשמו מהיכולת של הרכב הצבאי החדש, קראו לו על שם אותה דמות מצוירת – JEEP.

 

סימן ההיכר – גריל אנכי
בשנת 1945, זמן קצר אחרי תום המלחמה, החל הג׳יפ להימכר לאזרחים. בהתחלה על ידי וויליס בהמשך, משנת 1953,על-ידי Kaiser Motors . עם חלוף השנים, בשורה ארוכה של גלגולים וחילופי בעלויות: AMC שהפכה להיות חלק מרנו הצרפתיה, קרייזלר שהפכה להיות חלק ממרצדס וכיום שוב קרייזלר שחזרה לדרך עצמאית בשנת 2007 ובשנת 2014 הפכה לחלק מקבוצת פיאט קרייזלר.
הסמל נשאר, מבחר הדגמים גדל (למשל: ג'יפ רנגייד שמבוסס על פיאט פנדה, ג'יפ צ׳רוקי 2015 או חדש יותר שהשלדה שלו משותפת לפיאט ואלפא רומיאו, ג׳יפ גרנד צ׳רוקי, ג'יפ קומפאס ועוד).
אלא שרק דגם אחד נשאר נאמן לרוח הקרבית של הג׳יפ המקורי וזה רנגלר (חוות דעת ג'יפ רנגלר). זהו אחד הכלים היחידים בעולם שעדיין נמכר בתצורה של שלדת סולם ושני סרנים חיים. ג'יפ רנגלר הוא לא רכב כביש מלוטש במיוחד אבל בשטח הוא באמת מוצלח. 

סופה 3

סופה 3. צילום: וויקי

הנקודה הישראלית
לאורך השנים הורכב הג׳יפ בזיכיון במדינות שונות בעולם – במצרים, ביפן, בהודו (מהינדרה) וגם בישראל – ג'יפ סופה, שהורכב במפעלי רכב נצרת.
הדור הראשון של סופה M-240 נולד בשלהי שנות ה-1980. כל חלקי הרכב הורכבו ויוצרו בישראל למעט המנוע שהגיע בשלמותו מארצות הברית. בשנת 2006 נכנס לשירות בצה"ל הדור השני – "סופה 2" עם חמש דלתות ושיפורים רבים. ואילו החל משנת 2011 נכנס לשימוש צה"ל הדור השלישי – "סופה 3". גרסת הסיור של סופה 3 היא בעלת צללית נמוכה, מתאימה להובלה בהיטס, מציעה יכולת עבירות יוצאות דופן, מסוגלת לשאת מגוון מערכות נשק מתוחכמות ומשמשת בקרב יחידות עילית בארץ וגם בעולם לצרכים של התערבות מהירה.

HUMMER האמר צבאי

חיילי מארינס במסגרת תחרות דחיפת HMMWV (האמר) / צילום: וויקי

פנסיה צבאית
הקריירה של הג'יפ בצבא האמריקאית נמשכה עד תחילת שנות ה-1980. בשנת 1985 קיבל הצבא האמריקאי משלוח ראשון, 55 אלף כלים, של ה-HMMWV ראשי תיבות של High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (רכב גלגלי רב-תכליתי בעל ניידוּת גבוהה) או בקיצור "האמר" HUMMER.
ההאמר נקלט גם על-ידי צבאות נוספים בינהם צה"ל. באוגוסט 2015 הודיע הצבא האמריקאי שהוא מוציא את ההאמר משימוש ועובר לרכבי שטח שמיוצרים על-ידי אושקוש בוויסקונסין אבל זה כבר סיפור אחר.

מחליף את ההאמר. JLTV OSHKOSH

מחליף את ההאמר. JLTV אושקוש