מסע אופנועי שלג בלפלנד

שיפועי צד, מעברים טכניים והחלקות זנב - על שלג! הדר קמינסקי חזר מלא חוויות ממסע אופנועי שלג בלפלנד

25.04.17
אופנוע שלג לפלנד

120 קמ"ש לאמיצים. אופנוע שלג בלפלנד / צילום: הדר קמינסקי

לפלנד, אחד המקומות המרתקים והאקזוטיים בעולם. יש שיגידו מיעדי החובה לכל חובב טבע ואקסטרים. מדובר בחבל ארץ הצפוני בעולם, שמשתרע על פני ארבע מדינות: רוסיה, נורווגיה, שוודיה ופינלנד.
לפלנד החורפית מייצרת תוואי שטח שונה מכל דבר שהכרתם בארצנו הקטנטונת, לא עוד סלעים, עפר ודיונות. הפעם שלג כיסה את הכל, מרחבים של אלפי דונמים המכוסים בשלג צחור ורך.
אז איך נשמע לכם מסע אתגרי של שלושה ימים על אופנועי שלג? ומה אם נוסיף לזה צפייה בזוהר הצפוני?
התנאים לא קלים – 30 מעלות מתחת לאפס מחייבים ללבוש מספר שכבות של בגדים וביניהם בגדים תרמיים מיוחדים וחליפה ארקטית שתשמור על חום הגוף שלכם גם בתנאים קיצוניים שכאלו.
אופנוע השלג, ADVENTURE LX הינו מתוצרת בומברדייה ומיוצר במפעל ליינקס שבפינלנד. בעל מנוע 2 צילינדרים בנפח 600 סמ"ק המפיק 57 כ"ס ומומנט של nm55 )ניוטון/מטר) ב- 6,000 סל"ד. והמשקל? 240 ק"ג בלבד. יש לו כידון של טרקטורון, זוג מגלשיים מקדימה המזכירים מגלשי סקי ומאחורה זחל, כן, ממש כמו שיש לטנק, רק מותאם לשלג. מסתבר שככה נראה מתכון מנצח.

אופנוע שלג

נתוני המנוע אמנם לא ישאירו אתכם בפה פעור אך ההנאה מובטחת. מכירים את הרגעים האלה שיש לכם חיוך של ילד בן 6 מרוח על הפרצוף? הכלי הזה הוא פאן טהור במלוא מובן המילה. ולכך מצטרפים נופים שישאירו לכם לסתות שמותות, פשוט שכרון חושים.
אין לו 4X4, הילוכי כוח, נעילות דיפרנציאל או בכלל גלגלים וצמיגים אבל אופנוע השלג ייקח אתכם לכל מקום שרק תרצו כל עוד זה יהיה על שלג – מעלות, מורדות, שיפועי צד ו..רק תנסו לאתגר אותו. מעבר לתענוג המוטורי שהוא מספק, אופנוע השלג הוא כלי תחבורה הכרחי ביותר בלפלנד החורפית. והכי חשוב, תגיעו איתו למקומות נידחים שיאפשרו לכם לצפות באחד מהמראות היפים שקיימים – הזוהר הצפוני.
שלושת הימים מתחילים בנסיעה על גבי אגם קפוא. הדבר היחיד המסגיר את היותו אגם, הוא הסירות הקפואות בצידיו. מתחילים את הרכיבה במהירות נמוכה יחסית של כ- 40 קמ"ש על מנת להכיר את הכלי כיוון שהוא לא מתנהג כמו משהו שהכרתם עד כה.

אופנוע שלג

אופנוע השלג קל ובעל נטיה קיצונית לתת היגוי ו"זריקת זנב", משקלו הנמוך גם מאפשר ביתר קלות להתהפך על הצד היישר לתוך השלג העמוק; דבר שיכול להישמע כיף אך עלול להיות מסוכן אם לא שומרים את הרגליים צמודות לאופנוע. במילים אחרות, אופנוע השלג מצריך קצת זמן למידה והסתגלות להתנהגות השונה שלו.
בהמשך המסע מגיעים לתנאי שטח אתגריים יותר המחייבים יציבות ומיומנות, מבט קדימה ותשומת לב להמשך הדרך. שיפועי צד רבים, מעברים צרים בתוך היער הסבוך, מעלות ומורדות. כל שיפוע צד מצריך לקחת את הגוף כולו לצד הנגדי על מנת לשמור על איזון. למעשה, כל פניה חדה גוררת איתה את הגוף כולו על מנת לצלוח את הפניה. הבנת הטכניקה של חלוקת והעברת משקל, זה כל הסוד ברכיבה על הכלי הזה ומה שישמור עליכם רכובים על האופנוע בפניות ושיפועי צד. אחרי הכל, אתם מעדיפים לא להתנסות בהתחפרות בשלג העמוק כשעליכם כלי ששוקל 240 ק"ג
כשיוצאים מהיער הסבוך, חוזרים למרחב הפתוח המאפשר להגביר את המהירות וליהנות מהרוח הקפואה ומעודף האדרנלין. האופנוע מוגבל ל- 80 קמ"ש אך המנוסים ביותר מבטלים את ההגבלה ומגיעים ליותר מ- 120 קמ"ש (אל תנסו את זה בבית. וגם לא בלפלנד.).
את הלילות עושים במקום קטן וחמוד. בקתות בייתיות, עם סאונות להפשיר בהן אחרי הקור המקפיא וארוחות ערב חמימות וטעימות. מחנים את אופנועי השלג בחוץ והם מחכים לבוקר, לעוד יום ארוך ועמוס בחוויות, אתגרים ונופים בדרך לים הארקטי.

הזוהר הצפוני

הזוהר הצפוני / צילום: הדר קמינסקי

ואז…זה קרה! ממש תוך כדי ארוחת הערב מישהו צועק "יש זוהר!, יש זוהר!". כולם יוצאים תוך שניות ספורות, פתאום שכחנו שבחוץ 30 מעלות מתחת לאפס, מביטים לשמיים ולעינינו נגלה אחד מהמחזות היפים בעולם, הטבע בשיא עוצמתו- הזוהר הצפוני במלוא יופיו! מוציאים מצלמות ולא מפסיקים לצלם במשך שעות, רק לא לפספס ולו שניה אחת מהמחזה הנדיר שנגלה לעינינו.
מתאוששים, חוזרים לחדרים, הולכים לישון כמה שעות ספורות ומתכוננים ליום הבא….רק שלא ייגמר!

אופנוע שלג מבחן דרכים