עלייה שנכשלה עם שיפוע צד

מה קורה אם בזמן שהרכב נאבק לטפס את העלייה הוא נזרק הצידה ונתקע בשיפוע צד?

14.03.17

 

איור: דרור ברלי (מתוך הספר "4X4 – המדריך השלם")

התסריט הפשוט:
אם הקרקע יציבה מספיק ויש אחיזה, והרכב עומד בשקט במקום ולא זז הצידה או למטה – אפשר לסובב את ההגה לכיוון שיישר את הרכב בהדרגה עם התנועה לאחור. ההפניה של ההגה צריכה להיות קטנה. היישור צריך להיות הדרגתי ולא חד ופתאומי.
נשמע מסובך, אבל זה לא. למעשה זה בדיוק כמו נהיגה לאחור. כשאנחנו נוסעים לאחור ורוצים שהרכב יפנה שמאלה, אנחנו מפנים את ההגה ימינה, ולהפך. כלומר, אם אני תקוע בעלייה והרכב באלכסון כך שהזנב שלו נמצא למטה ושמאלה ביחס לחרטום, כדי ליישר אותו, עליי לסובב את ההגה ימינה, ולהפך. נסו לתרגל את זה קודם במישור.

התסריט המורכב:
הקרקע חלקלקה, הרכב נמצא בשיפוע צד ומתחיל להחליק למטה ואף הצידה. במקרה כזה הדבר הנכון ביותר הוא לשלב מיידית להילוך אחורי ולשחרר את הבלם. לשחרר לגמרי! ולתת לרכב לנוע. שימו לב: תוך כדי תנועה (בלי לגעת בדוושת הבלם) יש לסובב קלות (!) את ההגה, כך שהרכב יוכל להתיישר בהדרגה עם המורד. עיקרון כיוון הסיבוב של ההגה זהה לסעיף הקודם – בדיוק כמו שאנחנו מסובבים את ההגה בזמן נהיגה רגילה לאחור – הפוך מנסיעה קדימה.
במקרה שהקרקע דרדרתית, זה לא יהיה מספיק לשחרר בלימה. זה לא יהיה מספיק כי הרכב ימשיך להחליק הצידה וללא יתיישר לפי ההגה. הפתרון במקרה זה דורש מעט אומץ: לתת "גז". כן, לתת קצת "גז" בנסיעה לאחור וכך להחזיר את הרכב לנתיב הרצוי.
הדבר החשוב ביותר – לשמור על רצף של תנועה.

 

 

4X4 המדריך השלם עטיפת הספר

הטקסט לקוח מהספר "4X4 – המדריך השלם" מאת יואב קווה
224 עמודים.
עשרות צילומים ואיורים מקצועיים.
לפרטים נוספים או להזמנת הספר, לחצו כאן >> "4X4 – המדריך השלם"