שיטפון בנחל ציחור

השעה הייתה חמש וחצי אחה"צ. פרשנו בנחת אוהלים. לפתע זה החל. סופה חזקה וגשם זלעפות. המדבר השקט חטף ג'ננה. בתוך דקות הנחל היבש שטף בזרם אדיר

מאת יואב קווה 21.10.19

"תנועה גדולה היא זכות המוענקת פעמים בודדות בחיי אדם. תנועה גדולה גורמת לנפשנו לנוע ולרוחנו לשאוג. .. לראות תנועה גדולה כשיטפון בעצם התהוותה ובריאתה, היא מתנה ותמונה שלא תאפשר לרוחנו להישאר שקועה ודוממת". (זמן המדבר, דוד מיכאלי, הוצאת הצב הרוקד).

ראלי שבילים סוכות 2019 חוצה ישראל, היום הרביעי של הראלי.
אל חניון הלילה של נחל ציחור הגענו בסביבות 17:30. הקמנו אוהלים, הכל היה רגוע. אבל ברקע השמיים השחירו. סופה התקרבה. והיא הגיעה מהר וחזק מהצפוי. גשם זלעפות ניתך, אוהלים עפו לכל עבר, אנשים ברחו למכוניות. המדבר היבש והחם (עד לאותו רגע..) התהפך עלינו ונחל ציחור התחיל לשטוף. זרם אדיר ברוחב של 15 מטרים לפחות, סוחף איתו אבנים וגזעי עצים. עמדנו בצד משתאים, קצת המומים. חיכינו בסבלנות. אחרי שעתיים שלוש המערכת חלפה והכל נרגע – בהתחלה הרוח פסקה ואחריה הגשם.
הבערנו מדורה, ייבשנו את הבגדים, הרתחנו תה ואכלנו ארוחה קלה.
מפלס הנחל ירד כמעט לחלוטין ורוב המשתתפים בחרו לעזוב את השטח – החלטה שאפשר להבין לנוכח שקי השינה הספוגים והאוהלים המרוסקים.
מספר משתתפים נשארו בשטח, חלקם ישנו ללא אוהלים כלל.

גב צניפים

למחרת נסענו דרך נחל ציחור ונחל צניפים. שלוליות, חצץ ספוג וזרימות. המדבר לבש חג.
בצהריים הגענו לגב צניפים שהיה מלא מים בצורה יוצאת דופן – עומק של למעלה משני מטרים והמפל שבראש הגב המשיך לזרום כל העת.
לראות שיטפון מתהווה ומתרחש זו חוויה נדירה שנשארת חקוקה לשנים ארוכות.
הסכנה הגדולה – וזה מה שקרה באסון צפית – היא הליכה ברגל בתוך קניון צר (מעוק) באמצע שיטפון.
בעלי רכב שטח צריכים לזכור את כללי הזהירות הבאים:
1. אין לחצות את המים הזורמים ברכב – גם אם הם נראים איטיים או נמוכי מפלס.
2. לא להתקרב מדי לשפת הוואדי הזורם – השפה עלולה להתמוטט ולהיסחף יחד אתכם.
3. להישאר במקום בטוח וגבוה מעל הזרימה.
4. להתאזר בסבלנות ולהתענג על המחזה של הטבע.