רכב כביש-שטח רך

מהו רכב כביש-שטח "רך" ואילו דגמים מומלצים?

08.06.15

ג'יפון עם הנעה לכל הגלגלים, אבל ללא תיבת העברה שמאפשרת שילוב של "הילוכי כוח" עם יחס העברה נמוך ("Low"). 
כלי הרכב ה"רכים" הם בדרך כלל וריאציה אופנתית של מכוניות נוסעים ("פרייבטים"). הבסיס שלהם (הפלטפורמה) זהה לזה של מכונית נוסעים רגילה. המרכב קיבל עיצוב של רכב שטח ובדרך כלל דאג היצרן לתוספת של כמה סנטימטרים למרווח הגחון מהקרקע.

דיונות נחל לבן. צילום אלון רון

הדיונה הגדולה של נחל לבן וסקודה יטי

כביש-שטח רך קטן
דמויי ג'יפונים, מבוססים על מכוניות סופר-מיני, משווקים בדרך כלל בגרסאות הנעה קדמית בלבד (גרסאות הנעה קדמית אלו אינן מתאימות למסלולים שבספר זה). דוגמאות: ניסאן ג'וק, סקודה ייטי, שברולט טראקס, רנו קפצ'ור, סוזוקי קרוסאובר.
המומלצים: דייהטסו טריוס (כבר לא משווק כחדש), סקודה ייטי ידני (האוטומטי מתקשה לתפקד בעליות תלולות ובחול עמוק בגלל התחממות מהירה של התיבה האוטומטית, שמבוססת על שני מצמדים, DSG).

מעלה דקלים. סובארו פורסטר יכול

מעלה דקלים וסובארו פורסטר

כביש-שטח רך קומפקטי
מבוססים על מכוניות משפחתיות, משווקים בדרך כלל בגרסאות הנעה קדמית בלבד (גרסאות הנעה קדמית אלו אינן מתאימות למסלולים שבספר זה). דוגמאות: מאזדה CX5, יונדאי ix35, קיה ספורטאז'. יוצאי דופן הם טויוטה ראב4, סובארו פורסטר, סובארו XV ופורד קוגה, שמשווקים רק עם הנעה לכל הגלגלים. פורסטר היה בעבר פנינה בשטח. מאז שהיצרן עבר לגיר רציף (שנת 2013 ואילך), יכולתו בשטח נפגעה. תהליך דומה עבר טויוטה ראב4.
המומלצים: סובארו פורסטר (ובמיוחד הדגמים עד 2013), טויוטה ראב4 (עד 2013), יונדאי טוסון, לנדרובר פרילנדר, ניסאן איקס-טרייל.

כביש-שטח רך גדול
קטגוריה שהיא המשך של הקבוצה הקודמת, אבל עם יותר מרחב פנימי ולעתים גם עם שבעה מקומות ישיבה. למעשה, מדובר בחמישה מקומות ישיבה בתוספת של שני מושבים קטנים לילדים מאחור. יכולת העבירות של קבוצה זו אינה טובה יותר מזו של קבוצת הכביש-שטח הרך. לעתים היא אף נחותה בהשוואה לקבוצה הקודמת, מפני שכלי הרכב האלה הם בעלי בסיס גלגלים ארוך, שיוצר בטן ארוכה ונמוכה. דוגמאות: מיצובישי אאוטלנדר, יונדאי סנטה פה, קיה סורנטו (משנת 2010 וצפונה), פורד אדג', פורד אקספלורר.


כביש-שטח קשוח למחצה
זאת הקבוצה ה"פרטית" של סוזוקי ויטארה (עד מודל 2015). יש לו תיבת העברה עם הילוך כוח לזחילה. הוא משווק בשתי גרסאות: ויטארה קצר (3 דלתות) או ויטארה ארוך (5 דלתות). הדור החדש של הוויטארה סובל מחיסרון חמור אחד – מרווח גחון מצומצם מאוד. זה מפריע במיוחד בגרסה הארוכה וזה מחייב (מחייב!) הגבהה. אחרי שמגביהים אותו בשני אינצ'ים הופך הוויטארה לרכב כביש-שטח עם יכולת עבירות טובה.

לחוות דעת של יואב קווה על כל דגמי הכביש-שטח הנמכרים בישראל >> חוות דעת רכב שטח