נחל חרמון

אזור: עמק החולה
אורך: 3.5 ק"מ
משך: 3-4 שעות
מפות: החרמון, הגולן ו"אצבע הגליל", מפה מס` 1 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים"
דרגת קושי: קלה, לכל המשפחה
עונה מומלצת: כל השנה
מגבלת שטחי אש: אין
הם דוהרים במורד השביל, משאירים מאחור שובל של אבק וניחוח זיעה. ביד בקבוק של מיץ ממותק. על חולצות הטריקו – חידוש! – כתוב "קעמפ נזר תורה". האברכים הצעירים מסוחררים מפלאי הבריאה ורצים קדימה. לא קשה להזדהות עם ההתלהבות שלהם. טיול לאורך נחל חרמון, בניאס בערבית, הוא ביקור קצר בגן עדן..

לא מדובר במסלול מעגלי, ולכן רצוי להצטייד מראש בנהג חרוץ או בשתי מכוניות. פריקת הצועדים מהרכב מתבצעת סמוך לבית הקברות של קיבוץ שניר. הניווט פשוט: מקרית שמונה נוסעים בכביש 99 לכיוון החרמון, חולפים על פני הגושרים, דפנה, דן ושאר ישוב. בפנייה לקיבוץ שניר (ימינה לבאים מקרית שמונה) מאפסים את מד המרחק. נוסעים לעבר הקיבוץ, חולפים ב-900 מטר על פני הפנייה לבית ספר שדה חרמון. ב-1.5 ק"מ חונים לצד הגדר של בית הקברות. בנקודה הזאת מתחילה ההליכה.

מפה אולגה זלטקין

נקודת האיסוף נמצאת סמוך לשאר ישוב – הוראות נסיעה בהמשך המסלול.

חולפים בהליכה על פני בית הקברות וגולשים עם השביל הלא מסומן לעבר ערוץ הנחל. הירידה תלולה למדי, השמש קופחת. אבל שאון המים, שבוקע מלמטה, מגביר את המוטיווציה. כעבור כמה מאות מטרים מתחברים אל הנחל ואל סימון שבילים שחור (מס' 1165 במפה). יש סיכוי טוב שההליכה תיעצר כבר בנקודה הזאת, לחצי שעה לפחות, לטבילה מקפיאה. טמפרטורת המים, לפי התחושה, היא 2 מעלות צלזיוס בקושי. לפי הספרים, מדובר ב-16 מעלות חמימות. מה שבטוח, אלו הם מי הפשרת שלגים מהחרמון. חוקרים כבר הוכיחו, בעזרת חומרים מסמנים, שמי הפשרת שלגים מגובה של 2,000 מטרים מחלחלים דרך סלעי הגיר הקשה של החרמון ופורצים החוצה בגובה של 390 מטרים מעל פני הים, בעין פמיאס, שנמצא בקצה שלוחת כתף חרמון, כ-2 ק"מ מצפון-מזרח למיקום הנוכחי של הצועדים.

נחל חרמון הוא אחד מארבעת המקורות הראשיים של הירדן. אורכו 10 ק"מ בלבד, עד המפגש עם נחל דן ליד קיבוץ שדה נחמיה. בנחל זורמים בממוצע 125 מיליון מ"ק בשנה. קשה לתפוש את המספר הזה, קל יותר להכניס רגל למים ולהרגיש את כוח הזרימה, גם בסוף הקיץ. ילדים קטנים עלולים למעוד ולהיסחף הלאה.

ההליכה, מכאן ועד סוף המסלול, מלווה את הזרם. רובה מתבצעת בצל, אבל יש כמה קטעים חשופים לשמש ולא כדאי לוותר על טקס מריחת קרם ההגנה. התפאורה להליכה היא ירוקה בוהקת. עצי דולב ענקיים, עצי ערבה, קבוצות של קנים, קיסוסיות שמטפסות בין העצים. ממתקים טבעיים אפשר למצוא בעונה הנכונה על עצי התאנה ושיחי הפטל הרבים. אחרי כקילומטר של הליכה חוצים את הנחל על גבי גשר עץ חמוד, וממשיכים ללוות את זרימת הנחל מהגדה המזרחית.

הגשרון. עוברים מהגדה הימנית לשמאלית

השביל משעשע. לעתים צר, לעתים רחב, מתקרב אל המים ופתאום מתרחק. גם אם ההמולה רבה לאורכו, תמיד אפשר למצוא שביל משני צר שמתפלח לפינה סודית על המים. בחלקים מסוימים של הנחל אפשר לאתר בריכות שבהן זרימת המים אטית ומתאימה לקטנים.

בהמשך הצעידה, לקראת הרבע האחרון של המסלול, פוגשים (נכון לספטמבר 2005) בשרידים של שריפה גדולה. השריפה נגרמה כנראה מרשלנות של מטיילים, שהשאירו מדורה עוממת או סיגריה. החדשות הטובות הן שצמחי הקנה צומחים שוב ובמהירות עצומה. אפשר לראות אותם ירוקים רעננים מגיחים מתוך האפר.

סימון השבילים מתחלף לאדום (1166). לקראת קצה המסלול פוגשים גשרון עשוי בטון של חברת מקורות. השלט מורה "אין מעבר", אבל מטיילים רבים קופצים על האתגר ומטפסים מעל המחסום. באזור הזה הנחל מתרחב וזרימתו מתמתנת. אפשר לשכשך ואפשר לקפוץ למים באמצעות נדנדות חבלים, תוך כדי השמעת צרחות של קופים. סוף מסלול – הסימון האדום מוליך את הצועדים בעלייה קצרה אל דרך העפר והמפגש עם המכונית.

* הוראות לנהג המאסף: מאפסים את מד המרחק בכביש 99, מול הפנייה לשניר. נוהגים במורד כביש 99 לכיוון קרית שמונה. ב-1.6 ק"מ חולפים על פני קיבוץ דן. ב-2.8 ק"מ פונים שמאלה לשאר ישוב. בכניסה למושב, בשער הצהוב, מאפסים את מד המרחק ופונים פנייה חדה שמאלה כדי לנהוג בדרך שצמודה לגדר של היישוב. הכיוון הוא צפון-מזרח, עם הפנים לחרמון. ממשיכים לנהוג לאורך הגדר. ב-500 מטר הכביש מתעקל ימינה. ב-1.3 ק"מ מגיעים לצומת. יש כאן מזנון בתוך רכב מסחרי מצופה בפסיפס, מוקף בסככה ומצונן באמצעות ריסוס בלתי פוסק של מים. בצומת הזה פונים שמאלה ונוהגים דרך שער בגדר של היישוב. השלט מורה "נחל הבניאס". סימון השבילים הוא שחור (1165). במזלג הראשון, ב-1.4 ק"מ, בוחרים בזרוע הימנית (הדרך הראשית). המשך הכביש משובש מעט, אבל עובר בתוך מסדרון צפוף ויפה במיוחד של צמחי קנה. ב-1.8 ק"מ עוברים גשר ומיד אחריו פונים שמאלה, עם המשך הסימון השחור. מלווים את הנחל בדרך העפר וחונים כשמד המרחק מראה 2.4 ק"מ – צריך לאתר בסמוך את זנב שביל ההליכה, המסומן בסימון שבילים אדום.

לא לוותר על טקס קרם ההגנה

דגים, מפל ועוד

דג וצ'יפס על המים

מסעדת "דגי דפנה" ממוקמת על כביש 99, סמוך לקיבוץ דפנה, והתפריט הוא דגים ובשר על האש. כשר. כ-75 שקל למנת דג עם סלטים וצ'יפס. 35 שקל למנת ילדים (המבורגר או נקניקיות). בין השולחנות מערכת של תעלות מים זעירות, שמבטיחות שעשוע נמשך לילדים וארוחה שקטה להורים. יש גם חנות דגים, קמפינג ואתר דיג. טל' 6941154-04.

חצי צל

לשמורת נחל חרמון (שמורת הבניאס) שתי כניסות: המפל (סמוך לקיבוץ שניר) באזור המעיינות ומערת פן (המשך כביש 99). הכניסה בתשלום: 23 שקל למבוגר, 12 שקל לילד. באזור המעיינות מוצע מסלול מעגלי, מישורי, ברובו מוצל. כ-45 דקות הליכה. ההליכה למפל נמשכת כרבע שעה. גובהו של המפל 10 מטרים והוא נופל לבריכה שמוקפת בעצי דולב.

אפשר גם לצעוד מהמעיינות ועד המפל – כשעה וחצי (50% צל). פקחי רשות הטבע והגנים לא מתירים כניסה למים, מחשש לפגיעה בצמחייה ובבעלי החיים.

כרטיס כניסה שנרכש באחת הכניסות כוחו יפה גם לכניסה השנייה. אפשר לרכוש כרטיס משולב ומוזל לסיור במצודת נמרוד.