נחל דרגה

טיול רגלי במערות מורבעאת, ואדי משאש

06.11.05

בטיול הזה אין חבלים, אבל יש יתדות; עמודוני מתכת שתקועים בסלע, ממתינים ללפיתת כף יד. המרחק בין העמודונים מתאים למבוגרים. ילדים קטנים צריך לשנע – קצת דוחפים, קצת מושכים וזה עובר. אין חבלים, אבל יש הרבה נוף, מצוקים, סלעים, ציפורים והיסטוריה. המסלול עובר במערות שבהן הסתתרו בר-כוכבא ולוחמיו. במערות האלה, שבמצוק הצפוני של נחל דרגה, התגלו לראשונה איגרות שכתב בר-כוכבא למפקדי המרד בעין גדי. עד לגילוי האיגרות סברו רבים שבר-כוכבא הוא אגדה בלבד.

נקודת ההתחלה היא על כביש 90, 14 ק"מ מצפון לעין גדי, בפנייה למצוקי דרגות. בצומת הזה שוכנים בצוותא מחסום צבאי ומזנון נייד. מכאן יורדים רבים לשכשוך במעיינות המתוקים שמסתתרים בסבך הקנה שעל שפת ים המלח.

מאפסים את מד המרחק בצומת, ומטפסים עם הכביש התלול לעבר מצוקי דרגות. ב-4.6 ק"מ, משמאל, תצפית האפס – אפס מטרים מעל פני מפלס הים (התיכון), 400 מטר מעל פני ים המלח. מומלץ לנסוע בדרך העפר – טובה לכל מכונית – בגיחת הלוך-חזור אל התצפית שנטועה על שפת הקניון העמוק והעצום של נחל דרגה, הבכיר שבנחלי מדבר יהודה.

מפה. אולגה זלטקין
חוזרים לכביש וממשיכים בטיפוס. כעבור 600 מטרים מגיעים לצומת ומאפסים את מד המרחק. ימינה אל מצוקי דרגות – מזנון (עם מרפסת נוף נהדרת), חדרי אירוח ומרכז לטיולי מדבר. או ישר, מערבה, עם סימון שבילים ירוק (מס' 8433 במפה) ולהמשך המסלול. כעבור 1.2 ק"מ יש אופציה לפנות שמאלה לגיחת הלוך-חזור אל מצפה נוסף מעל נחל דרגה. כעבור 400 מטרים נוספים (בסך הכל 1.6 ק"מ ממצוקי דרגות) צריך להחנות ולהכתיף תרמילים. זוהי נקודת ההתחלה של הצעידה.

מסלול ההליכה איננו מעגלי מושלם. מי שרוצה להשאיר מכונית בסוף המסלול מוזמן לנהוג בהמשך דרך העפר, עם הסימון הירוק, למרחק של 1.8 ק"מ נוספים (כלומר כ-3.5 ק"מ ממצוקי דרגות) ועד לצומת גדול ומשולט, מפגש בין סימון שבילים ירוק לכחול (8340) והנקודה שבה חוצה דרך העפר את ערוץ נחל דרגה. בדרך לשם אורב לגלגלים חריץ מרושע. מי שלא רוצה לצלוח אותו עם המכונית הפרטית, מוזמן לחנות קודם לכן – בצד שמאל יש רחבת חניה קטנה.

התחלה קלה

בחזרה לצעידה: מכתיפים את התרמיל ומאתרים זנב של סימון שבילים שחור (8426) שמושך דרומה לעבר הקניון. ההתחלה מזמינה: שביל נעים ויפה, מתוחם בשורות מסודרות של אבנים. הטיילת מחזיקה מעמד כ-400 מטרים. מכאן מתחיל השביל לרדת באכזריות אל הערוץ העמוק. חולפים על פני מערה קטנה מימין (לא מדובר באחת ממערות מורבעאת). ב-600 מטרים מתכבדים וגולשים על הישבן מעמוד אחד למשנהו.

ב-800 מטרים למניין ההליכה מגיעים לצומת משולט. מכאן אפשר להעפיל לגיחת הלוך-חזור אל המערות. הטיפוס לא קל אבל קצר ושווה. למעלה ממתין זוג מערות מרובעות להפליא, ומכאן שמן. במערות מורבעאת התגוררו בני אדם, בעיקר פליטים ונמלטים, כמעט ברציפות החל בתקופה הניאוליתית – 7,000-9,000 לפנה"ס.
 
בשנות ה-50 התקיימה במקום חפירה ארכיאולוגית מדוקדקת. הארכיאולוג רולן דה-וו מצא שהמערות היו המקור לאיגרות מתקופת מרד בר-כוכבא שהופצו באותם ימים בשוקי העתיקות של ירושלים. כמה מהאיגרות חתומות אישית על ידי שמעון בן כוסיבה (בר-כוכבא). בר-כוכבא, כפי שעולה מהאיגרות, היה קשוח ונמרץ, אבל סבל משגיאות כתיב. "משמעון בן כוסיבה לישוע בן גלגלה שלום, מעיד אני עלי תשמים (את השמים): ייפסד אחד מן הגללאים (אנשי הגליל) שהצלכם (שאצלכם) כל אדם – שאני נתן (נותן) תכבלים (את הכבלים) ברגלכם, כמו שעסתי (שעשיתי) לבן עפלול. שמעון בן-כוסבה על נפשה (על נפשו, כלומר: כתב במו ידיו)". הציטוט לקוח מתוך הספר "רגע של מקום" מאת יהודה זיו.
מבט נוסף למערות

בהמשך ההליכה לאורך ערוץ נחל דרגה – דרג'ה בערבית, על שם מדרגות הסלע – המפלים. בכ-1.5 ק"מ מפגש חשוב: נחל דרגה נפגש עם אחד מיובליו, נחל תקוע. אזור המפגש הוא הזדמנות מצוינת להפסקה. קירות הסלע העצומים מצלים על הדרך. אפשר לכרסם סנדוויץ', להביט בקניון המתחתר ולדמיין מחזה של שיטפון.

מכאן הולכים הלאה לכיוון צפון-מערב עם המשך נחל דרגה וסימון שבילים אדום, מס' 8341 (השחור מלווה את נחל תקוע). בדרך צריך להתגבר על כמה סלעים רציניים. אין חבלים, אבל יש כאמור יתדות מתכת. מסביב, תמונה לא נדירה, משתעשעות ומפטפטות טריסטראמיות – ציפור שחורה קטנה עם כתם כנף כתום בוהק, שנקראת על-שם חוקר הטבע הנודע, הנרי בייקר טריסטראם, שסייר בארץ ישראל במאה ה-19. לקראת הקילומטר האחרון של ההליכה, הרביעי במספר, מתרחב הערוץ והדרך נעשית קלה יותר להליכה. הקטע הזה של נחל דרגה נקרא בערבית ואדי משאש – כלומר, "חביב, נעים".

במבט קדימה ולמעלה אפשר להבחין בדרך העפר לכלי רכב. מלפנים אתר סנפלינג פופולרי. סוף מסלול: מגיחים אל דרך העפר, סימון ירוק, חוזרים למכונית או פונים ברגל ימינה, מזרחה, על דרך העפר הרחבה בחזרה למצוקי דרגות.

על נחל דרגה ועוד
חלקו התחתי של נחל דרגה מכונה בערבית ואדי דרג'ה. ואף על פי כן הדביקו לו המטיילים שם בלשון ריבוי דווקא – נחל דרגות. זה שמו של נחל אחר הנקרא כך בשל מעלה דרגות המטפס ממנו בצלע הר עמשא ועולה מבקעת ערד אל דרום הר חברון. את הגושפנקה לשם השגוי נתן בית הספר לגלישת צוקים הצופה על קניון נחל דרגה אך מכנה עצמו צוקי דרגות.
(מתוך הספר רגע של מקום סיפורים מאחורי שמות מקומות מאת יהודה זיו)

עוד מידע על נחל דרגה

רוצים לשלב את המסלול הרגלי עם טיול ג'יפים באזור? תוכלו לטייל ב4X4 לאורך מצוק ההעתקים