מוט מייצב רכב שטח

מדוע הוא חשוב בכביש ולמה הוא מקלקל לנו את יכולת העבירות בשטח? מוט מייצב

20.03.23

אתם על הכביש, נכנסים לסיבוב חד במהירות גבוהה. מכירים את ההרגשה?  המכונית נוטה על צידה, הגוף נזרק הצידה. התחושה לא נעימה ואחיזת הכביש נעשית רופפת.
כדי למנוע את הרכינה החריפה הזאת ("זווית גלגול") המציאו את המוט המייצב. באנגלית anti-roll bar  וגם anti-sway bar, sway bar, stabilizer bar.

לנדרובר דיסקברי מוט מייצב מנותק

לנדרובר דיסקברי עם מוט מייצב מנותק // צולם לפני כמה שנים טובות בנחל סכר

המוט המייצב מחבר שני גלגלים נגדיים, ימין ושמאל, באמצעות זרועות מחברות ומוט פיתול. בזמן פנייה, מועבר דרך המוט המייצב חלק מהעומס ממתלה בצד אחד לצד השני, והתוצאה היא, בין היתר, זווית גלגול מוקטנת.
בכביש זה חשוב ומועיל.
במכוניות ספורט מוקשחות תמצאו מוט מייצב עבה שמקטין למינימום את אותה זווית גלגול.
אבל מה קורה בשטח?

ברכב שטח סדר העדיפויות שלנו הוא שונה. זווית גלגול חדה אינה נחשבת לחיסרון משמעותי – הרכב ממילא גבוה ואנחנו בד"כ לא דוהרים בסיבובים בכביש.
מה שחשוב לנו הוא מהלך מתלה ארוך, שמאפשר לכל אחד מהצמיגים לעקוב, באופן עצמאי, אחר שינויים בקרקע, כגון בורות ומהמורות. שימוש במוט מייצב מגביל את מהלך המתלים, ולכן פוגע בעבירות הרכב.

מוט מייצב

מוט מייצב (באדום) // שרטוט: וויקי

מה עושים?
יש מי שמסיר כליל את המוט המייצב, מרוויח מהלך מתלה משופר אבל הופך את הרכב שלו למסוכן יותר בנהיגת כביש.
ויש דגמים בהם ניתן לנתק ולחבר חזרה את המוט המייצב בלחיצת כפתור: ניסאן פטרול, ג'יפ רנגלר רוביקון ופורד ברונקו.
בטויוטה לנדקרוזר 200  (שקיבל בארץ את הכינוי V8) ובגרסאות מסוימות של לנדקרוזר פראדו (KDSS) מתבצע ניתוק אוטומטי של המוט המייצב בתנאי שטח קשים והצלבות. המערכת אף דואגת לחבר אותו חזרה וכך מונעת טעות אנוש, שהנהג שכח ללחוץ שוב על הכפתור.
הרחבה למתקדמים: שימוש במוט מייצב מאפשר ליצרנים לכייל את הרכב לתת היגוי. הסרן שמגלגל פחות הוא זה שמאבד אחיזה מוקדם יותר. יצרן הרכב שואף שזה יהיה תמיד הסרן הקדמי – תת-היגוי קל יותר לשליטה ומסוכן פחות בהשוואה להיגוי יתר. לכן, למשל, ברכבי שטח פרימיטיביים שהתבססו על קפיצי עלים מלפנים ומאחור, הוסיפו קודם כל מוט מייצב דווקא לסרן הקדמי.

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>