4X4: כיצד לרדת ירידה תלולה?

ירידות תלולות הן עניין מפחיד. כיצד לרדת בצורה נכונה ובטוחה, מה לעשות עם הבלמים ואיך למנוע החלקה מסוכנת לשיפוע צד. כל התשובות במאמר

04.01.17
ירידה תלולה לנדקרוזר

ירידה תלולה בלנדקרוזר / צילום: תומר אפלבאום

אז מה יותר קשה – לטפס עליה תלולה או לרדת ירידה תלולה?
נהגים רבים יטענו ש"ירידות קשות יותר מעליות". הם גם יגידו "ירידות מסוכנות יותר מעליות".
אני חושב שזו סוגיה פסיכולוגית. ירידות כנראה מפחידות יותר מעליות אבל הן בטח לא קשות או מסוכנות יותר.
קחו בחשבון דבר פשוט: כל עליה שאנחנו מטפסים, נוכל לרדת. לא כל ירידה שאנחנו יורדים, נצליח לעלות.
הרי בירידה הגרביטציה משחקת לטובתנו ובעליה היא נגדנו. מעבר לכך, סוגיית ההצלבות בזמן נהיגה במורד היא בדרך כלל סוגיה שולית ואילו בעליות הצלבות הן קושי ידוע.


איך לרדת בשלום ירידה תלולה?

ראשית רצוי לחנות את הרכב כמה שאפשר רחוק משפת המדרון ולצאת ברגל לחקור את השטח. אל תתעצלו. רדו עד לתחתית המדרון – דברים שרואים משם לא רואים מכאן.
עליכם לוודא שהמשימה בכלל אפשרית, שיש סימני צמיגים של כלים אחרים שעברו במקום.
השלב הבא הוא בחירת נתיב – קו ישר עם המורד (כדי לא להיכנס לשיפוע צד), גלגלים על מקומות גבוהים ורצוי רצף של אחיזה.

 

"4X4 המדריך השלם" – יום אחרון למכירה המוקדמת!

היום יום אחרון למכירה המוקדמת במחיר המוזל של הספר החדש.
לפרטים נוספים / לרכישה >> לחצו כאן

המדריך השלם לטיולי שטח

 


ירידה תלולה – חוזרים לרכב ומתחילים בביצוע.

אם לא עומד לרשותנו מכוון קרקעי חיצוני, קרוב לוודאי שלא נראה כלום עד הרגע בו הרכב יצביע עמוק לתוך המורד.
בהיעדר מכוון חיצוני, כיצד נדע שאנחנו מתחילים את המורד במיקום הנכון?
אפשר להשתמש בסימון מלאכותי בולט. קחו גבעול, עלה או אבן צבעונית. הניחו אותה בדיוק במקום שיוביל אתכם לנתיב הנכון – וכמובן בתוך שדה הראייה שנשקף מהרכב עצמו. זה ייתן לכם סימן.

יש לרדת בהילוך הנמוך ביותר שעומד לרשותנו. יש להקפיד על דיפרנציאל מרכזי נעול – בלעדיו עלולה בלימת המנוע  לזלוג דרך צמיגים שאוחזים פחות בקרקע.  

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה. הירידה – תלולה


כף רגלי הימנית

הירידה תלולה, מאוד תלולה. אין מה לעשות, זה מפחיד. הפחד שולח את כף הרגל אל דוושת הבלם. אנחנו מנסים לשלוט בזה, אבל לשווא. כף הרגל מתעקשת. הנה היא שוב, הפחדנית הקטנה, הולכת אל דוושת הבלם.
בלימה מוגזמת בתוך מורד תלול עלולה להיות מסוכנת.
בלימה מוגזמת פירושה נעילת גלגלים. גלגלים שאינם מסתובבים, נגררים על הקרקע והרכב עלול להחליק – לעיתים לתוך שיפוע צד מסוכן.
יש לגלות רגישות.
אפשר לבלום אבל לא יותר מדי.
וגם לא פחות מדי.
בלימה חלשה מדי, בוודאי ברכב כביש-שטח "רך" שלא מצויד ביחס העברה נמוך ("הילוכי כוח") פירושה גלישה מהירה מדי במורד. המהירות הזאת גם מסוכנת. הרכב עלול להתחיל להתנדנד ואז לחטוף מכות מיותרות בגחון. ויש עוד תסריט: בהיעדר בלימה מספקת, הרכב מתחיל להידרדר במהירות, הנהג נבהל ולוחץ בבת אחת על דוושת הבלם, הגלגלים ננעלים, הרכב נזרק בפראות הצידה ונקלע לשיפוע צד חריף ומסוכן.

לנדרובר דיסקברי ירידה תלולה

לנדרובר דיסקברי 4 נכנס למורד תלול / צילום: רונן טופלברג


פמפומים? 

האם לפמפם את דוושת הבלם? האם זה מומלץ בירידה תלולה בעלת אחיזה נמוך, נניח דרדרת?
ומה לגבי התחממות בלמים – האם יש סכנה מוחשית להתחממות ודעיכת בלמים?

 

הטקסט המלא מופיע בספר חדש: "4X4 המדריך השלם".
לרכישת הספר במכירה מוקדמת ובמחיר מוזל – לחצו כאן

המדריך השלם לג'יפים ספר מאת יואב קווה