המדריך השלם לנהיגה בסביבת רוכבי אופניים

לעולם אי-אפשר לדעת מהיכן יגיח רכב שנוסע במהירות מסוכנת, או רוכב אופניים שיכריח אתכם להאט את מהירות הנסיעה.

15.11.16

גם אם מזג האוויר הים תיכוני לא תמיד אידאלי, רכיבה על אופניים נמצאת במגמת עליה מתמדת בישראל ואופניים נחשבים לאחד מאמצעי התחבורה הפופולריים והנפוצים ביותר בארץ. יש הרוכבים על אופניים לעבודה או ללימודים, ויש המשוגעים לרכיבה בדרכים בין עירוניות – בין אם כאימון ספורט אתגרי או כדי להגיע ממקום למקום בעלות נמוכה.

בישראל קיימים גם שבילי אופניים בשטחים פתוחים: ביערות, בפארקים ובאזורים כפריים. שבילים אלו נמצאים בדרך כלל באזורים שבהם אין כבישים, אך לעיתים משמשים השבילים הללו – הכוללים גם דרכי עפר כבושות – גם לנסיעת כלי רכב המתאימים לשטח. בעוד הסיכוי שתפגשו את הרוכבים בשבילים נמוך יותר, בכבישים הבין-עירוניים (אולי בדרך אל מסלולי הטבע), ובוודאי שבתוך הערים עצמן, אתם צפויים למצוא אותם בהמוניהם.

מדריך נהיגה 4X4

בישראל כמו בישראל, הכבישים הם ממלכת אי-הוודאות. לעולם אי-אפשר לדעת מהיכן יגיח רכב שנוסע במהירות מסוכנת, או רוכב אופניים שיכריח אתכם להאט את מהירות הנסיעה. זה מתסכל מאוד, אבל גם מסוכן לאין ערוך. רוכבי אופניים, ובהם גם הרוכבים על אופניים חשמליים, נחשבים פגיעים יותר לתאונות. בתחילת אוקטובר השנה נהרג תושב השרון בעת שרכב על אופניו בגליל העליון, ובאותו היום נער בן 13 נפצע קשה בעת שרכב על אופניים חשמליים באור עקיבא. למרבה הצער, אלה הן רק שתי דוגמאות מיני רבות: מספר ההרוגים בתאונות דרכים בקרב רוכבי אופניים עמד על 10 בשנת 2014 ועלה ל-15 בשנת 2015. מספר ההרוגים בתאונות המקוטלגות כ״אחר״, הכוללות למשל אופניים וקורקינטים חשמליים, זינק במאות אחוזים בין השנים 2010-2014.

לסטטיסטיקות קשות אלה אחראיים היעדר אמצעי הגנה (כגון קסדה), חוסר בנתיבי תנועה נפרדים וגם חוסר מודעותם של הנהגים ברכב לנוכחותם של רוכבים על הכבישים ולאופן שבו הם מאותתים. על פי נתוניה של הרשות לבטיחות בדרכים, הגורם העיקרי לתאונות דרכים בהן נפגעים רוכבי אופניים הוא עבירות המבוצעות על-ידי הנהגים הפוגעים. לכן, חשוב להכיר את חוקי התנועה החלים על רוכבי אופניים וכללים שונים שמרביתם נוהגים לפיהם.

 

כללי הזה״ב לרוכבי האופניים

ששת הכללים שבהמשך מופיעים באתר משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כשהם מיועדים עבור רוכבי האופניים, לא עבור ציבור הנהגים. עם זאת, על מנת להקטין את הסיכון לתאונות חשוב שתכירו את הכללים החלים על שותפיכם לכביש:

  1. לרוכבי אופניים מותר לרכב בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית, בצידו הימני של הנתיב.
  2. לפני כל עצירה או פניה, חובה על הרוכב לאותת בידיו. הרוכב מרים את ידו השמאלית לגובה הכתפיים? הוא מאותת שמאלה. הרוכב מרים את ידו הימנית בגובה הכתפיים, בזווית של 90 מעלות? הוא פונה ימינה (איתות אלטרנטיבי הוא הרמת היד הימנית). הרוכב מוריד את ידו השמאלית לצידי הגוף ומפנה את כף היד לאחור? הוא מתכוון לעצור. לא לגמרי בטוחים מה הרוכב מנסה לאותת לכם? כדאי שתאטו את הרכב ליתר ביטחון ונסו ליצור קשר עין.
  3. אסור לרוכב לאחוז ברכב אחר בשעת הרכיבה, או לחבר את אופניו לרכב.
  4. מותר לרוכב לעקוף רכב איטי ממנו, אבל אך ורק מצידו השמאלי ולאחר שאותת לנהגים על כוונותיו.
  5. הנסיעה על אופניים צריכה להתבצע קרוב ככל הניתן למדרכה הימנית.
  6. רוכבי אופניים נחשבים לנהגים לכל דבר ועניין והאופניים הם כלי רכב בדיוק כמו המכונית. חוקי התנועה חלים עליהם במלואם.

 

ומה באחריות הנהגים?

היכרות עם חוקי וכללי האופניים היא חשובה מאוד, אך אינה מספיקה. עליכם, הנוהגים ברכב, מוטלת אחריות גדולה יותר להימנע מפגיעה ברוכבי אופניים, כמו-גם בהולכי רגל וכלי רכב אחרים, וחובה עליכם לנקוט במשנה זהירות. גם אם זה נשמע לכם מובן מאליו, חשוב להזכיר שחובה עליכם לנסוע בכפוף לחוקי התנועה, ולהקפיד לא לעלות על המהירות המותרת בשום נתיב. הקפידו לשמור על מרחק ביניכם לבין כלי רכב אחרים, ותמיד האטו לקראת כניסה לצומת או בעת התקרבות למעבר חציה.

בנוסף, חשוב לדעת שעל-פי החוק בישראל, כל מי שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי, כך שכל הצדדים הנפגעים בתאונה יגישו תביעה לחברת ביטוח הרכב. במקרה של רוכבי אופניים, גם אם לא פגעתם בהם פיזית, אך הם בכל זאת סטו או נפלו תוך כדי ניסיון למנוע את פגיעת הרכב שלכם בהם, הם ייחשבו מעורבים בתאונה ויהיו זכאים להגיש תביעה. לאור העליה במספר המשתמשים באופניים חשמליים, חשוב שתוודאו מול חברת ביטוח הרכב שלכם שהפוליסה שלכם אכן מכסה היתקלות עם רוכבי אופניים חשמליים.