ברגל אל נחל כסלון ומערת הקדושים

טיול קצר לכל המשפחה. שתי דקות ממרכז הארץ

16.11.07

אזור: מבואות ירושלים
אורך: 4 ק"מ
משך: 2-3 שעות
מפות: מבואות ירושלים. מפה מס` 9 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים"
דרגת קושי: לכל המשפחה, קלה
עונה מומלצת: כל השנה
מגבלת שטחי אש: אין

השביל הזה מתחיל כאן, בין העצים, ליד שולחנות הפיקניק. סימון לבן-ירוק-לבן צבוע על סלעים מכוון את ההולכים. משני צדי השביל צומחת פלומת עשב צעיר. פה ושם, שבריריות וזעירות, פורחות סתווניות. השביל הזה קצר, קרוב למרכז ואין תירוץ לא לטייל בו.
כביש הגישה הוא מספר 38, משער הגיא לכיוון בית שמש. כחמישה ק"מ אחרי מחלף שער הגיא, בצומת אשתאול, פונים שמאלה אל כביש מספר 395 ומאפסים את מד המרחק.

מכאן מטפס הכביש ומתפתל, מתפתל ומטפס. כעבור 1.5 ק"מ חולפים על פני תחנת שאיבה של מקורות. ב-2.2 ק"מ, מימין, שלט "יהדות תימן" וזה האות לפנות דווקא שמאלה אל רחבת חניה קטנה. שלט קק"ל על עמוד עץ גמדי – לא רואים אותו מהכביש – מבשר: "נחל כסלון, מערת הקדושים – 1.5 ק"מ".

השביל הזה מתחיל כאן

זהו, משלחים את המכונית לנקודת האיסוף (פרטים בקרוב) ומתחילים לצעוד. הכיוון צפון מזרח, אבל לא צריך מצפן. פשוט לעקוב אחרי סימון השבילים הלבן-ירוק-לבן (מס' 9359 במפה). חלק מהשביל תחום בין שורות מקבילות של אבנים קטנות ואפשר להניח לקטנים לשעוט קדימה. ב-500 מ' מגיעים לקצה העולם או לפחות לקצה השלוחה, גבוה מעל ערוץ נחל כסלון. שני ספסלי עץ עם סככה. נוף מעולה של הרים, אורנים ורק, כמה משמח, מעט שטח בנוי. התהום הפעורה מנגד טוענת שמכאן אפשר להמשיך רק בדאייה, אבל האמת היא שיש שביל צר ומפותל שמוליך למטה. יד לקטנים, ומתחילים לאבד גובה. הירידה לא משעממת. חלקה תלול יותר, חלקה פחות, קטע קצר מלווה מעקה, קטעים אחרים רצופים מדרגות. האורנים זורקים צל. כדאי ללכת לאט כי כבר אחרי קילומטר אחד זה נגמר ומגיעים לערוץ הכסלון, מערת הקדושים (מערת בני ברית) ויער הקדושים.

יער הקדושים ניטע בשנות ה-50 לזכר הנספים בשואה ומכיל שישה מיליון עצים. הרוב אורנים. למה אורנים? בעיקר בזכות הצמיחה המהירה – 10 מטר גובה בתוך 20-30 שנה. בשנים האחרונות קק"ל
מתעקשת פחות על אורנים ומגוונת בהרכב ים-תיכוני טבעי יותר – אלונים, אלות, חרובים, זית ועוד.

המערה היא מערה טבעית, מהסוג הקרסטי, שהורחבה והוכשרה לשמש מקום התייחדות עם זכר קורבנות השואה. אבל היה מי שראה במערה יופי של מקום למסיבות טראנס. היו גם כאלה שחשבו שהמערה היא סוג של שירותים ציבוריים. לפני כמה שנים, בגלל הזלזול והזוהמה, החליטה קק"ל לנעול את המקום בסורגים.

מדלגת על ההרים

נחל כסלון הוא מהגדולים בהרי ירושלים. ראשו בהר אדר. זנבו, כעבור 20 ק"מ, לא רחוק ממושב אשתאול, בחיבור עם נחל שורק. סמוך לרחבת המערה שפע שולחנות למפקנקים. לכאן גם אמורה להגיע המכונית המאספת. להלן ההוראות לנהג: מנקודת ההתחלה בכביש 395 גולשים חזרה לצומת אשתאול, פונים ימינה בכביש 38 וכעבור כ-400 מ' מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה לדרך עפר משולטת – "יער הקדושים – מערת בני ברית" – ומסומנת בסימון השבילים אדום (9329). הדרך ידידותית לכל גלגל. משני צדיה אורנים ואקליפטוסים גדולים. דרך טובה לטיול אופניים, גם לזאטוטים שטרם נגמלו מגלגלי עזר. אחרי 1.6 ק"מ חולפים מתחת לגשר גבוה – "גשר הלשכות", שהוקם לכבוד הלשכות ואיגודי הנשים של ארגון בני ברית, שסייע בנטיעת העצים ביער. ממשיכים הלאה וכעבור 300 מטר נוספים פוגשים את מערת הקדושים ואת המטיילים החרוצים.