סובב נחל רקפת

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

פריחה משגעת, נוף משובח, מטעי זיתים מקסימים וקצת שלוליות בוץ. מה צריך יותר? מסלול הטיול שלפניכם הוא קומפקטי, אבל מגוון נוף ומעניין לנהיגה. הוא מתאים גם לרכב כביש-שטח רך כדוגמת סובארו פורסטר או טויוטה ראב4 וכמובן לרכבי שטח קשוחים יותר, כמו מיצובישי פאג'רו, טויוטה לנדקרוזר ולנדרובר דיסקברי.

נקודת ההתחלה היא מחלף אליקים על כביש מס' 70, בואכה יוקנעם. מאפסים את מד המרחק בתחנת הדלק הממוקמת בצד הצפוני של המחלף, על כביש 672 המטפס לדליית אל-כרמל. נוהגים צפונה בעלייה לעבר דליית אל-כרמל.
400 מ' – שימו לב – פונים ימינה אל חניון יער קרן הכרמל. נוסעים 100 מ' בכביש צר, במקביל לכביש הראשי, ואז פונים שוב ימינה אל החניון (יש שירותים ושולחנות פיקניק פזורים בין העצים).
חוצים את החניון בנסיעה (מבנה השירותים נמצא מצד שמאל). הדרך מתעקלת שמאלה ואז צריך לפנות ימינה, לדרך עפר עם סימון שבילים ירוק (מספר 4250 במפה). בחיבור לדרך העפר מאפסים שוב את מד המרחק.
600 מ' – בצומת פונים ימינה עם המשך הסימון הירוק.
בצומת הסמוך, ב-700 מ', פונים שמאלה עם הירוק. חולפים על פני מפגש סימון אדום וירוק (אדום – שביל הליכה).
900 מ' – קטע אספלט. ממשיכים עם הירוק. ב-1.3 ק"מ מגיעים לחניון חורבת חרמש. חורשת האורנים מזמינה הפסקה ראשונה. גם כאן יש שולחנות פיקניק.
ב-1.7 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר מערבה בעלייה עם הסימון "4X4", חולפים מתחת לקו המתח וממשיכים כל הזמן עם הסימון הירוק. ב-2.2 ק"מ, בצומת – שימו לב! – פונים ימינה בעלייה עם הסימון הירוק (לצפון-מזרח). בהמשך נפתח נוף לעבר רמות מנשה.
ממשיכים עם הסימון הירוק. ב-2.5 ק"מ פונים ימינה לפי השילוט "קרן כרמל". ב-2.7 ק"מ מגיעים לתצפית צנועה ונהדרת: שני ספסלים והמון נוף. "מצפור נוף הכרמל" מחייב לדומם מנועים ולעצור לפחות לכמה דקות.

טיול בנחל רקפת. הפסקת נוף

אחרי ההפסקה מאפסים את מד המרחק וממשיכים בנהיגה לפי הסימון הירוק. ב-400 מ' פונים ימינה במזלג. ב-500 מ' פונים שמאלה. נחל רקפת מתחתר עמוק למטה. ב-800 מ' עוזבים את הדרך הראשית ופונים ימינה בירידה. ב-1,000 מ', בצומת T, פונים שמאלה חזק (עיקול) ומאפסים שוב את מד המרחק. כאן, מצד ימין, מחכה חורשת זיתים חמודה, עם נוף מעולה בקניון העמוק והמרשים של נחל רקפת. על ההר ממול ניבטת המוחרקה. הזדמנות לעוד הפסקה (פיקניק קטן?).
בתום העיקולים נמשכת הדרך על שפת המצוק, דרך מטע הזיתים. יש קצת בוץ בחורף והרבה נוף. ב-500 מ' פוגשים אלון תבור בודד בין הזיתים. הפריחה באזור הזה משתוללת: כלניות (ולא רק אדומות!), עיריות, רקפות, ציפורני חתול, כרמלית נאה, סביונים ועוד.
ב-1.1 ק"מ הצטלבות: ממשיכים ישר לצפון-מערב, בעמק הזיתים.
ב-1.4 ק"מ מתחילה ירידה.
ב-1.5 ק"מ – חידה: מדוע מוסמרו לעץ הזית (שמשמאל) שני קרשים? תשובה: העץ משמש מארב לציידים של חזירי בר. הציידים מטפסים על העץ ואורבים לחזירים. אגב, חזיר הבר הוא חיית הבר הגדולה ביותר בארץ.
אחרי "עץ החידה" משיכים בדרך הראשית, בירידה.
ב-1.7 ק"מ פוגשים סלע ענק ומרובע למדי, המצמיח רקפות וגם גרפיטי – "ניווט נעים". אחרי הסלע, בצומת, פונים ימינה להמשך הירידה אל ערוץ נחל רקפת.
ב-1.8 ק"מ עיקול ימינה והמשך הירידה. נוסעים בסבך מוצל ומקסים.
ב-2.3 ק"מ מגיעים סמוך לגדר ולצומת T. פונים שמאלה בעקבות הסימון האדום (ומחסום הבקר). ממשיכים בירידה, כשהגדר מימין לנו.
ב-2.4 ק"מ מתעקלת הדרך, המסומנת באדום. על השער מופיע שלט "שטח ניסוי. סכנה יורים". לא צריך להיבהל, ובכל זאת, השלט מחייב הסבר: בנחל רקפת נמצא מפעל "סולתם" – המייצר כלי אלומיניום וגם… מרגמות לצה"ל, הנבדקות בדיקת ניסוי במטווח שבעמק הנחל.
ב-2.5 ק"מ חוצים את ערוץ הנחל וממשיכים עם הסימון האדום בעלייה. נחל רקפת מתחיל באזור קרן כרמל (אל-מוחרקה) – והוא הנחל היחיד בכרמל הזורם מצפון לדרום-מזרח. ב-2.6 ק"מ עוזבים את הסימון האדום ופונים חזק ימינה/מזרחה (למחפשי אתגר: ברדיוס של 50 מ' מהשביל מסתתרת מערה קטנה).

טיול בנחל רקפת. הפסקת קפה חובה

העלייה היא יופי של עלייה, תלולה ומפותלת כמו שצריך. מי שמצויד ב-LOW, זה הזמן לשלב.
ב-3.2 ק"מ מגיעים לצומת T ופונים שמאלה וצפונה.
ב-3.4 ק"מ, במזלג, פונים בזרוע הימנית מזרחה.
ב-3.6 ק"מ, במזלג, זרוע שמאלית בעלייה.
ב-3.7 ק"מ, בצומת T, פונים ימינה בכיוון צפון-מזרח.
ב-3.9 ק"מ מגיעים לדרך נוף כרמל – דרך בהירה טובה עם סימון שבילים שחור. מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה על דרך נוף כרמל. הדרך מקיפה את ההר, נוחה ומהירה יחסית.
ב-4.2 ק"מ מגיעים לכביש מספר 672. שמאלה פירושו חזרה לצומת אליקים. ימינה פירושו ביקור בדליית אל-כרמל. סוף מסלול.