סובארו פורסטר 2025 מבחן שטח וכביש
הדור השישי של הכביש-שטח אולי הוותיק והמפורסם ביותר. עד כמה הוא מוצלח בשטח? ומה קרה למחיר?
מודה באשמה. יש לי פינה חמה בלב לסובארו פורסטר. עוד מהדור הראשון, שהוצג בשנת 1997. מכונית כביש-שטח יעילה, פשוטה ותמימה. ומה שגרם לי לאהוב אותה, גרם להרבה אחרים דווקא לסלוד ממנה. פורסטר הייתה צנועה, צנועה מדי. וככל שחלפו השנים הקהל דרש מכוניות צעקניות ומרשימות יותר למראה.
אבל סובארו, מה לעשות, זה לא ב-DNA שלהם. מסטיישן תמים למראה התאמצו להפוך את הפורסטר ל-SUV של ממש. ועדיין, כשמעמידים פורסטר לצד, למשל, יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' או טויוטה ראב4, היא עדיין מופנמת היחסית.
ועכשיו, לקראת 2025, משיקה סובארו את הדור השישי במספר. המנוע שתפח ברבות השנים ל-2.5 ליטרים במקום 2.0 ליטרים נותר ללא שינוי (180 כ"ס). תיבת ההילוכים הרציפה קיבלה הילוך שמיני (במקום שבעה). ובעיקר הרכב קיבל הרבה טוויקים עיצוביים מבחוץ ובפנים, שאמורים לעשות אותו מהודר יותר.
מבחוץ מדובר בכל מיני בליטות ותפיחות וזוויות בצידי הרכב. גריל חדש ויחידות תאורה חדשות. דעתי האישית? זה פחות הרמוני מהדור היוצא. העיצוב יצא להם "מתאמץ" במקצת.
מבפנים מסך מגע גדול וארוך (מסך "טסלה", 11.6") שאסף אליו את הפונקציות השונות כולל בקרת אקלים, X-MODE וכו'. כלומר, הכל נשלט מהמסך הענק.
יש כמובן בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימה אוטומטית ותיקון סטייה מנתיב. בסובארואית זה נקרא EyeSight ובדור השישי המערכת הזאת קיבלה עוד כמה ליטושים והיא עובדת נהדר.
X-MODE זו בקרת השטח של סובארו וכאן יש לנו שלושה מצבים (כולם נשלטים ישירות ממסך המגע): רגיל, בוץ ושלג, בוץ ושלג עמוק. המצב השלישי מיועד לשטח קשה יותר. מה זה אומר תכלס? זה אומר שבקרת המשיכה של הרכב, זו שנכנסת לפעולה בזמן הצלבה, כשגלגלים מסוימים מאבדים אחיזה, עושה את זה בזמן תגובה קצר יותר. כלומר, מפעילה את הבלמים (דרך ה-ABS) מהר יותר כך שהרכב יכול להתגבר על ההצלבה בצורה אלגנטית יותר ותוך פחות פרפורים והתזת עפר לכל עפר. X-MODE נותן לנו גם בקרת ירידה במדרון, כלומר בלימה אוטומטית.
לא, פורסטר הוא לא רכב שטח של ממש. אין לו הילוכי כוח (יחס העברה נמוך) והוא סולד מתוואי סלעי. התחושה במושב הנהג היא, איך לומר, עדינה. הפורסטר מעוטר בשלל פלסטיקים ופשוט לא רציתי לאתגר אותם, בוודאי ברכב מבחן שאיננו שלי.
אבל – ופה קבור הכלב – פורסטר הוא רכב שבילים נהדר. הוא מגהץ שבילי כורכר ברמה גבוהה. בשטח קל הוא הרבה יותר כייפי מכל לנדקרוזר. יש לו עידון וסטייל. כל עוד הדרך לא קשה מדי, הוא יודע לגהץ ולרחף. ובכביש? בסופו של דבר כולנו מבלים או "מבלים" את רוב הקילומטרים שלנו בכביש. וכאן הפורסטר פשוט זורח. רכב ספורטיבי, זריז, נעים, מאוד בטוח – מצויד בכל המערכות הנכונות.
הדור השישי מלוטש עוד קצת מקודמו. קצת יותר שקט, קצת יותר מעודן וקצת יותר מאובזר. למרבה הצער הוא גם יקר יותר. לא תמצאו כבר גרסת בסיס בפחות מ-200 אלף שקל.
: לצערי כבר מיושן ונוראי בצריכת דלק בתמורה לביצועים מאד פושרים.
יואב תודה - כבעל דור 5 ולפניו דור 3, אני מרגיש שלצערי שהרכב כבר מיושן גרוע בצריכת דלק והביצועים פושרים. יכולות השטח פחתו וגם האיכות היפנית המפורסמת בדעיכה. הם מוותרים על דברים רבים כמו אגזוז כפול, גלגל חלופי ועודכדי לחסוף בכסף והפח עוביו כנייר לצערי ונשרט ומתעקם כל כך בקלןת. תכנון מיקום פתחי האוורור הקדמיים גרוע ופוגע בהגה במקום על הנהג וכל הזמן נאלץ לנסות לכוון. פרמטרים בסיסיים נגרעו לעומת 2 דורות אחורה כמו מראות חשמליות (ב2024?). ה CVT ממש לא מהנה ובשטח כבר שמעתי ממכונאים בכירים שאם התיישבת בבוץ אל תנסה לצאת לבד אלא בגרירה בלבד (כי הגיר ייהרס).
: לא לשטח . אולי לשבילים
בקיצור מי שרוצה פורסטר כרכב שטח יסתפק בגרסאות 2016 עד 20/ 2019 ( צורה חדשה ומע בקרת החלקה משוכללת יותר ויוסיף הגבהות ומיגונים .