צמיגים בשטח – לחץ ניפוח

בואו נעשה סדר בנושא לחץ ניפוח אוויר בצמיגים: כמה אוויר להוריד בצמיגי כביש ושטח, מה הקשר לחתך של הצמיג וממה יש להיזהר? יואב קווה מייעץ מהניסיון

מאת יואב קווה 20.05.19
https://www.youtube.com/watch?v=h_sOB5NcvBo
https://www.youtube.com/watch?v=h_sOB5NcvBo

עובדה ראשונה: פחות אוויר (עד גבול מסוים) הופך את הצמיג פחוס יותר, בעל שטח פנים גדול יותר ולכן בעל אחיזת שטח טובה יותר – יותר חיכוך.
ככל ששטח הפנים גדול יותר כך מתחלק משקל הרכב על יותר סנטימטרים רבועים של גומי וכך בהתאמה עובר כוח המנוע בצורה יעילה יותר לקרקע.

עובדה שניה: החלק הפגיע בצמיגים הוא הדופן (הצד של הצמיג. להבדיל מהסוליה – החלק שבא במגע ישיר עם הכביש/קרקע). ככל שנוריד יותר אוויר כך נחשוף יותר דופן מול השטח ("כמו כרס נשפכת מעל החגורה של המכנסיים"). הורדה מסיבית של אוויר מגדילה יאם כך את הסיכון לפנצ'רים, חתכים וצביטות.

צמיג AT קרוע לגזרים

האבסורד הוא כזה:
דווקא דגמי רכב עם נטיית כביש (על חשבון נטיית שטח) סובלים ממחסור באחיזת קרקע – בגלל מהלך מתלה קצר, מערכות העברת כוח לא מותאמות, בקרות משיכה לא יעילות ועוד – ודווקא דגמים כאלה מצוידים בצמיגי כביש שדווקא בהם אסור לנו להוריד לחץ ניפוח אוויר.
יתרה מכך: בדגמים בעלי צמיגי כביש בחתך נמוך, חתך 60 ומאה, הצמיגים סובלים מצביטות בין סלעים לחישוק – ובצמיגים כאלה בכניסה לשטח לא רק שלא נוריד אוויר אלא אפילו נוסיף לחץ ניפוח, לעיתים ל40-45 PSI.

SEAT ATECA (1) סיאט אטקה

סיאט אטקה 4X4. חישוקי 19 אינץ' וצמיגים בחתך נמוך במיוחד

יש משמעות רבה לחתך של הצמיג.
החתך של הצמיג הוא למעשה גובה הדופן – הגובה של החלק הפגיע של הצמיג.
המידות של הצמיג רשומות על גבי הצמיג עצמו או ברישיון הרכב מבטאות את החתך כאחוזים מרוחב הסוליה.
לדוגמא: 245/65/17.
המשמעות: סוליה ברוחב של 245 מ"מ, חתך בגובה 65 אחוז מרוחב הסוליה (כלומר 65 אחוז מ-265 מ"מ = 159 מ"מ). ה-17 פירושו קוטר החישוק באינצ'ים.
ככל שקוטר החישוק גדול יותר כך בדרך כלל החתך יהיה נמוך יותר.
חתך נמוך יותר פירושו שהצמיג מכיל פחות אוויר והדופן עלולה להיצבט בקלות בין סלע מזדמן לחישוק.
שימו לב: גם אם הצמיג הוא AT – ברגע שהחתך נמוך הצמיג יהיה רגיש ופגיע.

אילו צמיגים נותנים את הפריבילגיה להוריד אוויר?
צמיגי AT ("חצי חצי") בדגמים הקשוחים יותר שלהם – אפשר להוריד לחץ ניפוח ל-25 PSI.
צמיגי MT ("שטח מלא") – אפשר להוריד אוויר ל15-18 PSI.
בצמיגי MT הדופן נוקשה מאוד והורדת לחץ הניפוח היא למעשה חיונית – הם לנוחות הנסיעה והן כדי להיכנס לתחום העבודה היעיל של הצמיג.

בדיקת אוויר צמיג שטח

הורדת אוויר צמיג MT // אמיר שר

לסיכום:
לחצי ניפוח בשטח טרשי (לא חולות ולא בוץ)
1. צמיגי כביש – חתך 60 ומטה: 40 PSI
2. צמיגי כביש – חתך 65 ומעלה: 30-35 PSI
3. צמיגי AT – חתך 65 ומעלה: 25-27 PSI
4. צמיגי AT – חתך 60 ומטה – 30-40 PSI
5. צמיגי MT – חתך 65 ומעלה: 15-20 PSI
(מדידה – צמיג קר)

להדרכת נהיגה מעשית עם יואב קווה >>