לנדקרוזר פראדו 90: התקנת בולמי בילשטיין
אל תחכו שהבולמים שלכם ינזלו והרכב יתנדנד כמו שיכור. בולמים צריך להחליף (או לשפץ) בזמן. וגם, מה ההבדל בין בולמי מונו-טיוב לדואל-טיוב?
מתי להחליף בולמים? התשובה פשוטה: לא כשהם נוזלים, דולפים, מגירים שמן. לא כשהרכב שלכם מתנדנד כמו שיכור. את הבולמים שלכם תחליפו הרבה לפני שהם נגמרים. יודעים מה, גם אם תנהגו כמו טאטלע, אחרי 80-100 אלף ק"מ, הבולמים זקוקים להחלפה.
למה? כי בולמים זה רכיב קריטי לבטיחות וליכולת העבירות של הרכב שלכם. הבולמים מרסנים את תנודות המרכז ואת קפיצות הגלגלים. בולמים תקינים מבטיחים הצמדה של הצמיגים לקרקע ומכאן נובע לא רק כושר העבירות של הרכב אלא גם הבלימה, אחיזת הכביש, נוחות הנסיעה ועוד.
אז יש כאלה שמשדרגים את הרכב בערכת הגבהה, זה בעצם שם קוד לסט קפיצים בולמים. ויש כאלה שכדי להגביה מחליפים רק קפיצים. זו בדרך כלל טעות. כי קפיץ חדש וחזק, ובוודאי קפיץ קשיח יותר ו/או ארוך יותר, דורש פרטנר מתאים שירסן אותו כמו שצריך. בולם קצר וחלש על קפיץ ארוך וחזק זה אומר פגיעה במהלך המתלה הפוטנציאלי ובכל אותן הפונקציות שהזכרנו קודם תחת הסעיף של בטיחות ואחיזה.
אז עשיתי מעשה והחלפתי את הבולמים בלנדקרוזר פראדו של חברת שבילים. בחרתי בבולמים של בילשטיין שמיובאים ומותקנים על-ידי אספיר.
למה בילשטיין?
מספר סיבות.
1. בולמי מונו-טיוב (גליל יחיד) להבדיל מרוב הבולמים שמופיעים בתצורת דואל-טיוב (גליל בתוך גליל).
2. ניתנים לכיוונון ולשיפוץ (הערה: לא ניתן לכוונן על הרכב עצמו).
כמה מילים על ההבדל בין מונו-טיוב לדואל-טיוב:
ייאמר מייד: מי שחושב ששניים זה יותר מאחד, טועה הפעם.
מונו-טיוב בנוי מגליל אחד שמכיל גם נוזל הידראולי (שמן) וגם גז. הבוכנה המרחפת מפרידה בין השניים ומבטיחה שלא יתערבבו. לבולמי דואל-טיוב יש תא פנימי וחיצוני. האחד מכיל נוזל הידראולי והשני גז. השמן נוזל זורם בין החדרים כדי לשכך את הנסיעה. יחד עם זאת בטלטלות חזקות במיוחד בשטח, עלולים הנוזל והגז עלולים להתערבב. זה יכול לגרום להקצפה ולפגיעה ביכולת השיכוך.
בולמי מונו-טיוב מכילים שסתום יחיד, מה שמאפשר פיזור עומס נכון יותר ותגובה אחידה ומדויקת יותר. בדרך כלל מונו-טיוב רחבים יותר ומכילים יותר שמן. מה שמאפשר תפקוד רציף ממושך יותר מבלי להיכנס להתחממות יתר.
מונו-טיוב מותקנים יותר בכלים מקצועיים ותחרותיים והם בדרך כלל יקרים יותר לרכישה.
אז התקנתי את הבולמים של בילשטיין בלנדקרוזר פראדו 2001, בשילוב קפיצים שהיו שם קודם, מתוצרת אולדמן, דגם לעומס בינוני (250-400 ק"ג מעל הסטנדרט).
להלן ההתרשמות מחווית הנסיעה.
אתחיל בכביש. לבולמים של בילשטיין יש תדמית של בולמים קשיחים, רבים יגידו – קשיחים מדי.
אני לא מסכים לקביעה הזאת, לפחות לא הפעם. הרכב יצא מההרכבה במתקן של אספיר במושב השבעה כשהוא דווקא רך למדי. אני מעדיף תחושה נוקשה יותר. ההעדפה שלי היא לרכב שלא נכנס לנדנוד גם בנהיגה חזקה/מהירה בשטח קשה.
אחרי כיוונון של הבולמים האחוריים, שבוצע במעבדה של אספיר באזור התעשיה שגיא בעמק יזרעאל, קיבלתי רכב לשביעות רצוני המלאה. נוח מאוד בכביש – אחרי "באמפ" בכביש, גם אם אני במהירות גבוהה יחסית, הריסון הוא מיידי ומוחלט. אין אף לא קצה נדנוד אחד מיותר. בשטח: הבילשטיינים מטפלים בנחישות בכל המהמורות והרכב פשוט מסרב לנתק קשר עם הקרקע. במאמר מוסגר: לא מקרה שבבפורד בורנקו בחר היצרו להתקין בילשטיין.
אנחנו מגיעים לשורה התחתונה.
א. אל תחכו לרגע האחרון. החליפו את הבולמים במועד.
ב. אל תוותרו על בולמים איכותיים שמתאימים לצרכים ולסגנון הנהיגה שלכם.
: בולמים
יש ברשותי טראקן ארוך 2005 של יונדא' מה המבחן להחלפת בולמים, ומה העלות, עלי לציין הם לא נוזלים, בברכה יחזקאל 0546676907
: יש יותר פרסומת מזה?
י
: עלות החלפת בולמים
יש ברשותי לאנד קרוזר קצר 2008עם הגבהה 2' וברצוני לדעת מה עלות החלפת 4 הבולמים.. וקנין רפי נהריה 0523664923