כיצד משפיע משקל העמסה על מרווח הגחון ונוחות הנסיעה?
ניסוי כלים: כיצד משפיע משקל העמסה על מרווח הגחון ונוחות הנסיעה? טויוטה לנדקרוזר 120, 150 וסט הגבהה של אספיר
כשיוצאים לטיול ברגל, שביל ישראל למשל, כל גרם קובע. נשקיע כסף בשק שינה קל יותר ואפילו בפריטי מזון קלים. ככה זה שאת כל המשקל אנחנו צריכים לסחוב על הגב.
אבל ברגע שיוצאים לטיול רכוב, אנחנו לא דופקים חשבון ומעמיסים על הרכב חצי בית. ההגיון ברור: זה הרכב סוחב ולא הרגליים שלנו וחוץ מזה שלא ייחסר. אז לוקחים עשרות ליטרים של מים ומקרר מלא בירות ומנגל מפלצתי עם חמישה שקי פחמים ו-100 ק"ג בשר. ואני לא מדבר על ציוד חילוץ וכלי תיקון.
אבל האם מישהו עצר לרגע כדי לחשוב – כיצד משפיע המשקל הזה על נוחות הנסיעה בכביש ובשטח? כיצד הוא משפיע על מרווח הגחון ויכולת השטח? שלא לדבר על הבטיחות בכביש ובשטח, יכולת התאוצה והבלימה וצריכת הדלק.
ערכנו ניסוי. שני לנדקרוזרים, דור חדש (150) ודור קודם (120). בדקנו אותם ללא משקל העמסה, עם 200 ק"ג בתא המטען ועם 400 ק"ג. הבדיקה התבצעה בעזרת העמסה של שקי חול.
שני כלי הרכב צוידו בערכת הגבהה של אספיר: קפיצי פדרס ובולמי B6 של בילשטיין.
מדדנו שינויים במרווח הגחון ובדקנו – לפי תחושה – הבדלים בנוחות הנסיעה בכביש משובש ובשטח קל.
ללא משקל העמסה, מפגינים שני הכלים נוחות טובה. הסט של אספיר מספק שיכוך משופר בהשוואה לסט המקורי של טויוטה. זה ניכר דווקא כשהקצב עולה והדרך נעשית משובשת. יכולת הגיהוץ – במצב לא עמוס, היא מצוינת. ה-150, בהשוואה ל-120, הוא רכב מהודק ומפוקס יותר. הנוחות שלו עדיפה.
אחרי העמסה של 200 ק"ג בדקנו את השינוי בנתוני הגובה. קרוזר 150: איבד שני ס"מ מאחור וירד ל-57 ס"מ מלפנים ללא שינוי קרוזר 120: ירד ל56.5 ס"מ מאחור. מלפנים ללא שינוי. יצאנו שוב לניסוי כביש ולשטח. קרוזר 150 מסתדר היטב עם המשקל ונשאר נוח מאוד הן בכביש והן בשטח. ואילו קרוזר 120 מאבד מהלך מתלה, מגיב יותר בעצבנות ומאבד נוחות נסיעה בעיקר בשטח.
חזרנו לנקודת ההתחלה. קיפלנו את שורת המושבים השניה והעמסנו במקומה שקי חול במשקל של 200 ק"ג נוספים – כלומר כל רכב סוחב כעת 400 ק"ג. ושוב נשלף מד הסנטימטרים למדידות. קרוזר 150 עם 400 ק"ג איבד 2 ס"מ נוספים מאחור וירד ל-55 ס"מ. מלפנים איבד חצי ס"מ בלבד. קרוזר 120 עם אותו משקל איבד מאחור 2.5 ס"מ נוספים (ירד ל-54.5 ס"מ) . ולפנים ללא שינוי.
יצאנו שוב לכביש ולשטח הפעם המשקל היה ניכר. שני כלי הרכב סבלו מהיגוי קל. המשקל גם השפיע לרעה על יכולת הסחיבה והבלימה. אבל מה לגבי נוחות הנסיעה? באופן מפתיע אולי ה-120 לא נעשה פחות נוח. נוחות הנסיעה שלו נשארה לא נעימה כפי שהייתה עם 200 ק"ג בלבד. ואילו הקרוזר החדיש יותר, ה-150, ששמר יפה כל כך על פאסון עד כאן, החליט להיכנע ותחת המשקל הכבד כבר לא הפגין את אותה נוחות ועידון. ואפילו נעשה קופצני – בעיקר בשטח.
בחיים צריך לבחור ולפעמים להתפשר. קפיץ קשיח ייתן מענה טוב לנהיגה עם משקל גבוה אך עשוי לתת תחושה של קשיחות ונוקשות מוגזמת בנהיגה יומיומית ולפגוע בנוחות. מנגד, קפיץ ברמת קשיחות נמוכה יאפשר נסיעה נוחה במיוחד ברכב שאינו מועמס כלל אך יידחס בקלות בעת העמסת משקל ויביא לפגיעה בנוחות הנסיעה עם רכב עמוס במיוחד.
מחברת אספיר נמסר: "כאשר אנחנו מתכננים ערכת הגבהה אנו עושים זאת כך שתתאים לצרכיו של משתמש בעל צרכים ממוצעים . במקרה הזה, אדם שנוסע עם הרכב ביום-יום ללא משקל נוסף מעבר לנוסעים ויורד לשטח בעיקר בסופי שבוע ובחופשים תוך העמסת הרכב בציוד הדרוש. כך פותחה גם הערכה הנבדקת ולכן הפגיעה בביצועים בעת העמסת משקל קיצונית. חשוב להבין שכדי להשיג תפקוד טוב יותר בעומס מירבי יש צורך לגרוע מהנוחות בנסיעה במשקל מועט או ללא משקל. גם ירידת הגובה מושפעת הטרייד אוף הזה. קפיץ קשיח מאוד יוריד פחות מגובהו בעת העמסת משקל רב אבל עשוי לפגוע בנוחות הנסיעה".
לסיכום, תחשבו פעמיים לפני יציאה לטיול ולפני שאתם מעמיסים את כל הבית שלכם על הרכב . למשקל יש השפעה שלילית על התנהגות הרכב, נוחות הנסיעה, מרווח הגחון ומן הסתם גם על צריכת הדלק.
להדרכות נהיגה בשטח – לחצו כאן >>
לטיולים המודרכים שלנו – לחצו כאן >>
: סט הגבהה של חברת אולדמן - המלצה של חברת טויוטה
חברת טויוטה , ממליצה להתקין בסט הגבהה של אולדמן!, תגובתך!