טיפ מנצח: בלימה ברגל שמאל

בלימה ברגל שמאל - יתרונות רבים אבל יש גם סכנה. כתבה מפורטת + סרטון

מאת יואב קווה 12.03.23
https://www.youtube.com/watch?v=TCIudueUFZ4
https://www.youtube.com/watch?v=TCIudueUFZ4

מקובל לחשוב: "אם הרכב שלנו אוטומטי, אז לרגל שמאל אין כל כך תפקיד. היא סתם נחה בצד".
טעות.
לרגל שמאל יש שני תפקידים חשובים, גם ברכב אוטומטי:
א. לתת קונטרה למדרך שנמצא משמאל לדוושת הבלם ("הדוושה המתה") וכך לייצב את הגוף במקומו. פעולה חשובה מאוד בשטח טכני קופצני (וגם בסיבובים חדים).
ב. לבלום. כן, לבלום ברגל שמאל!

אנחנו רגילים לעשות הכל ברגל ימין. לתת"גז" בימין וגם לבלום בימין.
לכן המעבר לשימוש משולב ברגל שמאל דורש אימון וזהירות.
אזהרה: הטכניקה לא לשימוש בכביש ולא מתאימה לנהג מתחיל.

מתי אפשר להיעזר בבלימה ברגל שמאל?

טריוס במדרגה של מעלה יאיר / צילום: ניר כפרי

היסטוריה. טריוס במדרגה של מעלה יאיר / צילום: ניר כפרי

א. בטיפוס במדרגות סלע

הגלגלים הקדמיים עברו את המדרגה, האחוריים עוד למטה. והרכב עצר, עומד במקום.
מעבר מהיר של רגל ימין מדוושת הבלם לדוושת הגז, מהיר ככל שיהיה, לא ימנע לחלוטין הידרדרות של הרכב לאחור. הידרדרות לאחור היא בעייתית לפחות משתי סיבות: א. אני יורד בִמקום לעלות ואני מפסיד שטח שכבר כבשתי. ב. זינוק תוך כדי גלישה לאחור דינו, בדרך כלל, איבוד אחיזה וסחרור צמיגים.
הנה שימוש מעשי ראשון לבלימה ברגל שמאל (רכב אוטומטי): בזינוק בעלייה או בטיפוס מדרגה: רגל שמאל על דוושת הבלם, ימין על דוושת התאוצה. אנחנו מעלים סל"ד, מרפים בהדרגה מהבלם, ויוצאים לדרך באופן חלק ונקי (ואם אתם גיבורים עם רכב ידני, אפשר, כמו שלמדנו פעם בשיעורי הנהיגה, להשתמש בבלם היד).
צריך לשים לב לא להפציץ את ה"גז". כלומר לא לתת יותר מדי "ברקס", שייאלץ יותר מדי "גז", שעלול, עם שחרור הבלם, לגרום לרכב לקפוץ קדימה. הקפיצה הזאת קדימה מסוכנת. זה חוסר שליטה, ובמקרה של רכב נעול דיפרנציאל אחורי היא עלולה להסתיים בזריקה הצידה ובשיפוע צד.
שילוב מוגזם של "ברקס" ו"גז" ביחד עלול גם לגזור ציריה.
אז בבקשה, בעדינות.

סוזוקי ג'ימני מהלך מתלה

ב. בנהיגה בשטח טכני

 בזמן נהיגה בשטח טכני, כזה שרצוף סלעים ובורות. לאו דווקא עלייה, אפילו סתם שטח מבולדר (מלשון בולדרים), במיוחד אם אנחנו לא מצוידים בלנדרובר דיפנדר.
זו לא רק שאלה של נוחות אלא גם של שלמות המרכב, הגחון והמכלולים. כל טלטול פירושו סגירה של המתלים, שפירושה איבוד מרווח גחון. וחוץ מזה, הטלטולים מונעים אחיזה טובה ורצופה של הצמיגים בשטח ומקשים על הרכב להתקדם חלק.
בלימה ברגל שמאל יעילה מאוד כדי לרסן את התנודות הלא רצויות האלה. צריך ללטף באופן קבוע את דוושת הבלם, ובמקביל ללחוץ על דוושת התאוצה. כך אפשר להשיג התקדמות רציפה בפחות טלטולים. רכבי שטח מודרניים סובלים ממתלים נפרדים רכים, ממרווח גחון נמוך וממכלולים עדינים, ולכן הטכניקה הזאת יעילה מאוד בנהיגת שטח דווקא בג'יפוני הפנאי העירוניים.

ג. בהצלבות

ועוד משהו: ברכב עם דיפרנציאלים רוחביים פתוחים, בלימה ברגל שמאל במקביל ל"גז" יוצרת אפקט של "מודולציה" – הבלימה מגבילה את הסבסוב של הגלגל שפחות אוחז, יוצרת התנגדות מלאכותית, מאלצת את הדיפרנציאל להעביר כוח לגלגל השני שאוחז בקרקע ובפועל מדמה בקרת משיכה אלקטרונית או תחליף מאולתר לנעילת דיפרנציאל.
 

מוסמך שטח ראלי

ד. בנהיגת שבילים מהירה

חפיפה בין הבלימה לתאוצה. זה מאפשר להתחיל את התאוצה – להכניס את המנוע לסל"ד אפקטיבי או לתחום האפקטיבי של מגדש הטורבו – אבל לשמור את המשקל, או חלק ממנו, על האף של המכונית. ולהפך. תוך כדי תאוצה בסיבוב, אנחנו עלולים להרגיש שהרכב בורח הצידה, מרחיב את רדיוס הפניה בתת-היגוי נבזי. תוספת לחיצה על דוושת הבלם – בלי להפסיק את התאוצה -– עשויה לסגור את הפינה הזאת.

ועוד משהו: בלימה ברגל שמאל מקטינה את מרחק הבלימה – פשוט בגלל שכף הרגל כבר מרחפת מילימטר מעל דוושת הבלם ולא צריך להעביר את כף רגל ימין, להזיז אותה ולהנחית אותה על הדוושה.

רמות מנשה בחורף

חציית שלולית בוצית ברמות מנשה

ה. ביציאה ממעברי מים

לחיצה על דוושת הבלם תוך כדי תנועה קדימה מאפשרת לבדוק תפקוד הבלמים ולייבש את הרפידות אחרי שעברנו שלולית או נחל זורם.

כיצד לתרגל בלימה ברגל שמאל?
בהדרגה, בזהירות, בשטח סטרילי.
בגלל שרגל שמאל לא רגילה לבלום, בגלל שעם השנים היא מאבדת את הרגש. ונהגי מכוניות ידניות בהווה או בעבר מכירים רק את הדריכה החד משמעית על המצמד, דריכה שעלולה, במקרה של בלימה, לתקוע את המכונית במקום ואפילו ליצור תאונת חזית-אחור.
מומלץ להתאמן בהדרגה. קודם בשטחים טכניים ועליות מסולעות. אחר כך, או במקביל, במגרש עפר/כורכר ריק. ורק בהמשך בנהיגה מהירה יותר בדרכי עפר. יום בהיר אחד, אחרי שתרגישו ממש ביטחון ושליטה בבלימה ברגל שמאל, תמצאו את עצמכם נוהגים כך גם בכביש הציבורי.
יש לשיטה הזאת חיסרון אחד משמעותי. רגל שמאל אמורה לייצב את הגוף בסיבובים ובבלימות. אנחנו משעינים אותה בחוזקה על המדרך הריק שמשמאל לבלם או למצמד ("הדוושה המתה" או "דוושת האפס"). ברגע שאנחנו משתמשים ברגל הזאת לבלימה, חסרה לגוף שלנו תמיכה. ההגה הוא בשום אופן לא אמצעי תמיכה ואסור להיתלות בו! הפתרון לבעיה הזאת הוא מושבים חובקים ורתמות בטיחות ייעודיות.

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>