משבר גיל 50 ומשהו: חזרתי לאופנוע שטח

התגעגתי אז חזרתי. הסקוורנה 250FE. יש לוחית צהובה ומותר לרכוב בכביש. אבל הכלי הזה מיועד לדבר אחד בלבד - שטח. אז איך זה לרכוב בגילי על חיית פרא? ומה יש למזגן שהוא נכנס לפעולה רק כשרוכבים מהר? אופנוע שטח, חזרתי. פרק ראשון בסדרה

מאת יואב קווה 01.09.24

תגידו, גיל המעבר – יש כזה דבר אצל גברים? בגיל 57, יומיים אחרי היום הולדת, עשיתי מעבר. עברתי לאופנוע. הוסקוורנה 250FE, אופנוע שטח 4 פעימות.
אחרי הפסקה של 20 ומשהו שנה חזרתי לרכוב.
אל דאגה: זה לא במקום רכב השטח 4X4 שלי. אופנוע שטח הוא לא תחליף לרכב שטח.
ובכל זאת מדגדג לי לשאול – מהם ההבדלים? 4X4 לעומת 1X2?

בהוסקוורנה שלי, כינוי חיבה האסקי, המזגן פועל רק אם בנסיעה מהירה. אין יותר מדי תא מטען. למעשה אין בכלל תא מטען. ואם אני מתהפך אז כלום לא נמעך. צריך רק להתכופף רגע ולהרים אותו. המשקל העצמי מסתכם ב-108 ק"ג. אופנוע שטח הוא מינימליזם צרוף. מקום ישיבה / עמידה אחד (לרוכב בלבד). אין סוויץ' ואין מפתח. רק כפתור אפור קטן להתנעה. בלי מראות ובלי מאותתים. הצמיגים הם שטח מלא ואי אפשר לחטוף בהם פנצ'רים מהסיבה הפשוטה שאין בהם אוויר. יש בהם מוס. לא, לא משוקולד. זה עיגול/חישוק של ספוג דחוס שמורכב שתוך הצמיג. אומרים שכשהמוס חדש הוא מדמה לחץ ניפוח של 13-14 psi ובהמשך הוא מתרכך וזה יורד לסביבות 11-12.

ומה בכל זאת דומה? ההאסקי 250FE וגם ג'יפ רנגלר מצוידים במנוע בעירה פנימית 4 פעימות בנזין. יש להם הזרקת דלק, מערכת הצתה ומערכת פליטה. יש להם קירור נוזל ומצנן. נפח המנוע של ההאסקי הוא 250 סמ"ק בנזין, צילינדר אחד. הרנגלר 2,000 סמ"ק דיזל. יחס משקל הספק? ברנגלר (2.5 טון כולל ציוד, 272 כ"ס) זה בערך 9.2 ק"ג לכל כ"ס, בהאסקי (200 ק"ג כולל רוכב ודלק, 43 כ"ס) – 4.6 ק"ג לכ"ס.

הסקוורנה 250 אופנוע שטח

רכב שטח יכול לארח חברים ובני משפחה. זהו כלי חברתי. אופנוע הוא כלי סוליסטי. גם אם רוכבים בחבורה, בסוף זה אתה עצמך בתוך הקסדה. הוא סוליסטי אבל לא מנותק. להפך. זה כלי שאתה נוהג עם הגוף. בעיקר בעמידה. סוג של ריקוד (כרגע די עילג בצד שלי) והוא מתרחש בטבע, על האדמה, ללא מחיצות מתכת, זכוכית, בקרת אקלים. כן, מזיעים הרבה.

ההאסקי הוא מודל 2022, משומש במצב טוב, 190 שעות מנוע. מדובר בחיית פרא. התגובות חדות וחזקות. סיבוב מוגזם של הידית הימנית ותמצא את עצמך על הראש. די מהר הבנתי שמי שצריך לעבור פה אילוף זה לא האופנוע אלא הרוכב. תנוחת רכיבה נכונה, שליטה בהעברות משקל, חיבור למכונה ולשטח. אני רוכב הלוך-חזור את אותם 10 קילומטרים ביער בן שמן. דרך רצופת אבנים ובורות. לומד את המכונה, לומד את עצמי. חיווטים חדשים-ישנים במוח, שרירים שצריך לחזק.
יש פה סוס ויש פה רוכב. הסוס גזעי. הרוכב קצת פחות.

שישי אחר-הצהריים, שעה וחצי של רכיבה מרוקנת לי את השלוקר, האדרנלין מתפוצץ בוורידיים, אני יודע שמחר השרירים יהיו תפוסים ואני לא רוצה להפסיק לרכוב.

בחזרה לאוכף – בפרקים הבאים:
>הצלבות? שיפועי צד?? באופנוע הכל מתנהג אחרת.
>כמה זה עולה לנו, העלויות לרכישת אופנוע והציוד הדרוש
>אופנועי שטח: מונחי יסוד
>מה השתנה בהשוואה לאופנועים של פעם
>ואם בכל זאת צריך לנסוע בכביש ??  

יואב קווה אופנוע שטח

הסקוורנה 250 FE – מפרט

מנוע

  • סוג : חד צילינדר, 4 פעימות, 4 שסתומים, גל זיזים עליון כפול
  • הזנת דלק : מערכת הזרקה
  • נפח : 249.9 סמ"ק
  • התנעה : חשמלית
  • מערכת הצתה : אלקטרונית
  • הילוכים : 6 מהירויות
  • מערכת קירור : נוזל

מכלולים

  • שילדה : צינורות פלדה
  • בלם קדמי : דיסק בקוטר 260 מ"מ
  • בלם אחורי : דיסק בקוטר 220 מ"מ
  • בולם קדמי : טלסקופיים WP XPLOR 5548
  • בולם אחורי : בולם יחיד 5750 WPXACT

מידות וממדים

  • משקל : 108 ק"ג
  • גובה מושב : 950 מ"מ
  • בסיס גלגלים : 1,487+- 10 מ"מ
  • מרווח גחון : 360 מ"מ
  • מיכל דלק : 9 ליטר רזרבי 1.5 ליטר בקרוב
  • צמיג קדמי : 90/90-21 M/C54M
  • צמיג אחורי : 140/80-18M/C 70M

מחיר חדש: 75,980 שקל
מחיר יד שנייה (2022): 45-50 אלף שקל