טויוטה היילקס מבחן שטח
הדור השמיני של טויוטה היילקס זכה במתיחת פנים שכוללת חרטום חדש וכמה שיפורי בטיחות ונוחות חשובים - וגם מחיר חדש, יקר יותר מבעבר. מה יש לי להגיד על יכולת השטח שלו ונוחות הנסיעה? והאם היילקס 2021 יכול להוות תחליף לרכב שטח SUV?
סיפור אמיתי: אנשי דאעש חובבים מושבעים של היילקס. הטרוריסטים גילו שאפשר להציב על הארגז מקלע כבד וכמה לוחמים ולדהור במדבריות. הנה לכם סוס מלחמה מודרני, אמין והרבה יותר זול וקל להשגה מכל נושא גייסות צבאי של ממש. איך דאעש השיג כל כך הרבה היילקסים, נשאלה הנהלת טויוטה. אנחנו בטח לא מוכרים להם, נורתה בחזרה התשובה, אולי הם קונים סטוקים של יד שניה.
ובכל זאת, השיוך של היילקס למליציות כאלו ואחרות לא עשה שירות טוב לטויוטה העולמית. גם העובדה שב-CNN וברשתות מקבילות ראו בצורה בולטת כל כך את הכיתוב "TOYOTA" מתנוסס באותיות ענק על הדלת האחורית של כל היילקס שנמכר בעולם.
אז מה הם עשו? פשוט הורידו את הכיתוב הזה. בהיילקסים חדשים, להבדיל מהישנים, כבר לא תראו "TOYOTA" על דלת המטען מאחור.
ואילו בהיילקס 2021 החדש, בגרסה היקרה ביותר – זו שכנראה לא תגיע לידי דאעש – כן מופיע כיתוב בולט. כתוב שם "INVINCIBLE" – "בלתי מנוצח". לא, זה לא מתייחס למליציה מסוימת. זה מתייחס למוניטין האמינות הבלתי ניתן לערעור של היילקס.
המוניטין שקיבל את החותמת שלו בסדרת הכתבות הבלתי נשכחות של "TOP GEAR" הבריטי, במהלך ניסו להשמיד היילקס בדרכים מגוונות ויצירתיות כמו העלאה באש, הטבעה בים והעמדה בראש בניין גבוה שפוצץ. ההיילקס, חבוט ומרוט, התניע ונסע שוב ושוב פעם אחר פעם והוכיח שהוא אכן בלתי מנוצח (קישור לפרק הראשון בסדרה).
הכתבות ההן של התכנית בעלת הרייטינג הגבוה עשו שירות מצוין להיילקס שנמכר בכמעט כל הגלובוס ובהצלחה מרובה.
מדובר למעשה במתיחת פנים לדור השמיני במספר של היילקס, זה שהוצג כבר בשנת 2015.
אצל היילקס כמו גם לנדקרוזר, משך חיי דור ארוך יחסית במושגים של תעשיית הרכב. בעוד אחרים מחליפים דגמים שלמים, בטויוטה מסתפקים במתיחת פנים.
חיצונית מדובר במתיחת פנים שאי אפשר שלא להבחין בה – חזית חדשה, גריל חדש, שנראה כמו האח הגדול טאקומה וכמו הפוראנר החדש.
פנימית או הנדסית החידוש המרעיש הוא מנוע דיזל זהה ללנדקרוזר החדש, 2.8 ליטרים בנפח ו-204 סוסים בהספק (מומנט 51 קג"מ). וזה גידול נראה בהשוואה ל-2.4 ליטרים עם ה-150 כ"ס (41 קג"מ) שהניע את היילקס בשנים 2015 עד 2020. אגב, הוא בפני עצמו חלש יותר מהדור שקדם לו, היילקס ויגו 3.0 ליטרים ו-171 כ"ס. טויוטה שמעו כנראה את הביקורת של הקהל, עשו מעשה ונתנו להיילקס יותר כוח.
השיפור הזה משמעותי ומורגש. היילקס החדש זריז יותר (10.7 שניות ל-100 קמ"ש לעומת 13.4 שניות) וכמעט שלא על חשבון צריכת דלק (13.2 ק"מ לליטר לעומת 14.7 ק"מ לליטר – נתוני יצרן). בפועל, אגב, אנחנו מדברים על סדר גודל של 10 ק"מ לליטר.
העניין הוא שאם אתם רוצים את ה-2.8 החזק תתכבדו ותשלמו לפחות 275,000 שקל תמורת ההיילקס החדש שלכם. מה לעשות, גרסת המנוע החזק מוצמדת רק לרמות הגימור הגבוהות – ADVENTURE כאמור 275,000 שקל או SAHARA ב-299,000 שקל (כולל ריפודי עור, מושב נהג חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח. אגב, מחיר שיא לטנדר מהז'אנר הזה!).
מה אנחנו מקבלים באדוונצ'ר? מספר פיצ'רים בטיחותיים חשובים: בקרת סטיה מנתיב כולל התערבות אקטיבית (אני חייב לציין, אגרסיבית למדי) בהיגוי, בלימה אוטומטית במקרה חירום (כולל זיהוי הולכי רגל), בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית וזיהוי תמרורים. הדגם הבסיסי של היילקס לא מקבל למרבה הצער את כל אלה ונאלץ להסתפק במוביל-איי פסיבי.
מה לגבי נוחות נסיעה? טויוטה הצהירות על מערך מתלים חדש לחלוטין. בפועל זה אותם קפיצי עלים מאחור וסלילים מלפנים. יש שיפור בנוחות אבל אל תצפו למשהו שמתקרב לנוחות של SUV. היילקס הוא עדיין טנדר קשוח שמיועד לשאת משקלים. רוצים (יותר) נוחות? תעמיסו לפחות 200 ק"ג, תקיזו אוויר מהצמיגים, תחליפו קפיצים ובולמים.
פנים הרכב מציע מסך מגע של 8 אינץ' עם קישוריות למוצרי אפל ואנדרואיד. לא, זה לא לנדקרוזר ובטח לא אאודי. עדיין מדובר בטנדר שבנוי מחומרים נוקשים ועמידים.
ומה עם יכולת השטח?
היילקס הוא רכב ארוך מאוד (530 ס"מ מפגוש לפגוש) עם בסיס גלגלים ארוך (308 ס"מ) וסרח עודף גדול. כך זה בדרך כלל בטנדרים בז'אנר הזה – יותר משטח העמסה על חשבון זוויות מרכב (בעיקר זווית נטישה). מצד שני מרווח הגחון מכובד (37 ס"מ מתחת למדרגת הצד, 25 ס"מ מתחת לביצת הדיפרנציאל). היילקס מעניק לנוהג בו תחושה חסונה ושהוא יעבור הכל.
אז שיסינו אותו בכמה עליות תלולות ומספר הצלבות.
היילקס 2021, כמו קודמו, יודע להעביר כוח לשטח ביעילות. גיאומטריית שלדה מוצלחת, ניסיון של שנים ארוכות. סרן אחורי חי עם מהלך מתלה מכובד. תיבת ההילוכים (אוטומטית פלנטרית ברכב המבחן. אפשר לבחור גם ידנית) מתפקדת היטב בשילוב עם המנוע החזק. ואילו תיבת ההעברה מאפשרת שילוב ליחס הילוכים נמוך ואפקטיבי – לזחילה.
היילקס החדש, כמו קודמו, מצויד בנעילת דיפרנציאל רוחבי אחורי. הנעילה חשמלית. קחו בחשבון שהיא גורמת לביטול בקרת המשיכה האלקטרונית. ולכן האפקטיביות שלה מוגבלת – כיוון שבפועל אנחנו נאבד, גם במקרה של הצלבה קטנה, את ההנעה הקדמית (הדיפרנציאל הרוחבי קדמי נשאר פתוח וביעדר נעילה או בקרה המומנט יזלוג בקלות לצמיג שפחות אוחז בקרקע).
בתשובה לשאלה מה עדיף – נעילה אחורית ללא בקרת משיכה או בקרת משיכה ללא נעילה אחורית, האופציה השניה מנצחת. זה פשוט עובד טוב יותר וקל יותר.
אז מתי כן להשתמש בנעילה? על משטח מהודק היטב, מפולס ועם רגל יציבה מאוד על הגז.
ואם תוסיפו נעילה קדמית – ואפשר לעשות זאת תמורת כמה אלפי שקלים – אז בוודאי יש מקום לנעילה האחורית והשילוב שיתקבל של שתי נעילות רוחביות בוודאי טוב יותר מזה של בקרת משיכה.
היילקס יכול בקלות לככב בשטח, רק אל תשכחו שני דברים:
1. להגביה את הרכב (זה נדרש בעיקר בכלל האורך העצום של הרכב וסרח העודף של הארגז מאחור. בוודאי עם רכב שמצויד בוו גרירה).
2. להחליף צמיגים (המקוריים בסיווג HT לא משכנעים).
כמובן שאם היה אפשר חוקית להגדיל מידות גלגלים (כיום 265/65/17) המצב היה משתפר פלאים אבל גם כך היילקס הוא רכב שיכול לקחת אתכם רחוק ועמוק לתוך השטח.
לסיכום.
טויוטה היילקס 2021 הוא (קצת) יותר נוח, הרבה יותר זריז ובטיחותי. למרבה הצער הוא גם יקר יותר. זה לא מפריע לקהל המעריצים שכבר מצביע בכיס ומחסל את המלאים. מי שיזמין עכשיו יקבל את שלו רק בעוד שלושה חודשים לפחות.
היילקס 2.8 – בעד ונגד
יתרונות
עמידות
מוניטין
יכולת שטח
מנוע
חסרונות
עדיין קשיח
מחיר יקר
מחירים – 2.8 ל' אוט'
אדוונצ'ר – 275 אלף שקל
סהרה – 299 אלף שקל