טויוטה היילקס סהרה: להישאר עם המתלים המקוריים או להחליף?
היילקס סהרה החדש עם מנוע 2.8 ליטרים, 204 כ"ס וכל האבזור המפנק. עכשיו לשאלה: האם להחליף קפיצים ובולמים או להישאר עם המקוריים? יצאנו לשטח לבדוק
"סהרה" – זה השם של הגרסה המאובזרת והיקרה ביותר של ההיילקס. תקבלו שם ריפודי עור, מושב חשמלי, כניסה ללא מפתח ושלל פינוקים. המחיר גבוה בהתאם – 300 אלף שקל, אולי מחיר שיא לטנדר יפני בישראל.
אלא שהמחיר הזה לא מרתיע את הקונים שעומדים בתור בסבלנות – מי שיזמין עכשיו יקבל את שלו רק בקיץ.
סהרה מצויד לא רק בפינוקים אלא גם במנוע בריא – דיזל טורבו 2.8 ליטרים עם 204 כ"ס. בעבר ערכנו מבחן שטח לגרסת ה-Adventure 2.8 שמצוידת במנוע זהה והתרשמנו לטובה מהזריזות של הרכב.
היום אנחנו רוצים להציג בפניכם משהו אחר לגמרי: סהרה נגד סהרה. אותו רכב בדיוק, אפילו הצבע זהה, בהבדל אחד עקרוני: טנדר א' עם ערכת קפיצים-בולמים מקורית של היצרן, טנדר ב' עם ערכת הגבהה מתוצרת איירון מן.
שני מקומות אחרונים ל"מוסמך שטח" אמצע שבוע – כאן >>
הבדיקה שביצענו התמקדה בשני נושאים: 1. נוחות נסיעה. 2. יכולת שטח.
נוחות הנסיעה על טנדרים היא לא משהו שאפשר להתגאות בו. מדובר בכלים קשוחים שמיועדים לשאת משקל בארגז ומצוידים בהתאם בקפיץ אחורי מסוג עלים (או "אלים"). הקפיץ הזה גס, פשוט ועמיד, מתאים לנשיאת משקל אבל מכאן והלאה סובל רק מחסרונות שהעיקרי שבהם הוא נוחות נסיעה גרועה, בעיקר שכארגז המטען ריק.
יש חברות כמו Oldman שמציעות להחליף את בולם הזעזועים פלוס את הקפיץ האחורי כולו (את כל הקסטה), יש חברות שמציעות להחליף רק את הבולם האחורי ולהשאיר את קפיץ העלים ללא שינוי ואילו איירומן תוקפת את הבעיה מזווית קצת אחרת : אל תחליפו את כל העלה, היא מציעה לנו, אלא הוסיפו רק חצי עלה שתכננו עבורכם. חצי העלה הזה נתחב לתוך הקסטה המקורית וגורם לריכוך "טבעי" פלוס הגבהה של 2 אינץ'. הפתרון הזה יש לציין מתאים רק לטנדרים שאינם עמוסים במשקל רב (עד 300 ק"ג בלבד).
מלפנים הפתרון הוא מלא: מחליפים הן את קפיץ הסליל והן את הבולם שבתוכו.
הסט של איירונמן ירוק וחמוד ויצאנו לכביש ולשטח לבחון אותו.
נתחיל בכביש ונאמר מייד: השיפור ניכר. הסט של איירונמן מעדן את המכות. זה מורגש במיוחד במעברים של גדודיות/ פסי האטה/באמפרים. הרכב חולף על פני הבאמפר, מתנדנד קלות אבל לא בועט – כשהכוונה כמובן לתגובה של המתלה האחורי.
גם בשטח יש שיפור אם כי הוא פחות דרמטי. התחושה היא שהסט של איירונמן נוטל את העוקץ מהקפיצות – הן פחות "כואבות" – אבל לא מסוגל לצנזר אותן באמת. טנדר הוא טנדר ובסופו של דבר מדובר ביצור קשוח למדי.
עכשיו לגבי יכולת עבירות. היכולת של היילקס היא טובה מאוד כבר במקור. זהו רכב יעיל שיודע להוריד באופן חלק את הכוח לקרקע ולייצר אחיזה. היילקס, הן בגרסה האוטומטית והן בידנית, מצויד גם בנעילת דיפרנציאל רוחבית אחורית שעשויה לתרום ליכולת העבירות אם כי הפעלתה כרוכה בביטול בקרת המשיכה האלקטרונית.
בדקנו את שני הכלים ראש בראש במעלות הנגמ"שים בבן שמן.
אז ככה: אין הבדל ניכר באחיזה. שני הכלים מייצרים אחיזה דומה במעלות הטכניים. ההבדל ניכר בתוספת הגובה – 5 ס"מ (שני אינץ' – הגבהה חוקית). 5 ס"מ אולי נשמע מעט אבל זה בדיוק מה שעושה את ההבדל בין רכב שעובר מכשול בקלות לבין רכב שמתיישב על הגחון או חוטף מכה מרגיזה במדרגת הצד.
לסיכום: מחיר הערכה של איירונמן, כפי שהותקנה בסדנת גתוס בבאר יעקב, הוא 7,500 שקל. לדעתנו מדובר בהשקעה מוצדקת – עידון מסוים בכביש ובשטח ותוספת למרווח גחון של כמעט 5 ס"מ יקרים מפז.
סעו בדרכים משובשות. להתראות בשבילים.
קורס "מוסמך שטח" להכשרת מובילי קבוצות – כאן >>
: שאלה
שלום לכולם האם הספייסרים בגלגלים באמת מוסיפים יציבות?
: BP-51 בטויוטה נתניה, וואו
תרכיבו bp-51 - שיפור מטורףףףף