כיצד משפיע לחץ הניפוח בצמיגים על מרווח הגחון ברכב השטח שלנו?
אחת השאלות המסקרנות ביותר: עד כמה פוגעת הורדה של אוויר מהצמיגים במרווח הגחון שלנו?
צילום ועריכת וידאו: יאיר קוה – צב הפקות
"יואב, כמה אוויר להוריד?" – זאת אחת השאלות השכיחות ביותר שאני נתקל בהן בהדרכות ובטיולים. ואם תוואי המסלול עובר באזור מסולע, מצטרף הספק הבא: "אבל אם אוריד אוויר, אני אפסיד מרווח גחון".
יצאנו לבדוק – אחת ולתמיד – את הסוגיה: עד כמה באמת מצטצמצם מרווח הגחון שלנו במקרה של הורדת אוויר מהצמיגים.
יש הרבה סיבות טובות לנקז אוויר מהצמיגים. אתם מרוויחים שטח מגע גדול יותר של הצמיגים בקרקע ולכן אחיזה משופרת, אתם מרוויחים נוחות נסיעה, הכל עובד חלק ונעים יותר.
מצד שני – אם הצמיג אינו צמיג שטח קרבי (מינימום AT, רצוי MT) אז כל הורדה בלחץ הניפוח פירושה סיכון גדול יותר לקרע או צביטה בצמיג.
רוצים לקחת את התחביב צעד קדימה?
להתמקצע בנהיגת שטח, חילוצים ובניית מסלולים?
לפתח ענף הכנסה חדש בהובלת קבוצות?
לחצו כאן –
קורס "מוסמך שטח" >>
זה קורה במיוחד בצמיגי כביש עדינים. ברגע שאנחנו מורידים אוויר, הדופן שלהם בולטת החוצה וחשופה לסלעים חדים או נצבטת, בתנועת מספריים, בין חישוק המתכת שלנו לבין סלע בדרך.
אבל האם גם נושא מרווח הגחון צריך להיות שיקול בשאלה כמה אוויר להוריד מהצמיגים בטיול שטח?
הבדיקה התבצעה על טויוטה היילקס ויגו מוגבה 2 אינץ' נעול צמיגי TOYO AT במידה המקורית 255/70/15. בדקנו את מרווח הגחון מנקודה מסומנת במדרגת הצד ועד הקרקע. ערכנו את הבדיקה בשלוש דרגות ניפוח: 37, 25, 15 psi.
הבדיקה נערכה בעזרת מד ס"מ רגיל. היא לא מתיימרת להיות מדעית או סופר-מדויקת. היא נועדה לתת אינדיקציה.
התוצאות היו ברורות וחד-משמעיות: כל כל 10 psi הפסדנו בסך הכל כסנטימטר אחד.
כלומר אם מרווח הגחון שלנו – מתחת לביצה של הדיפרנציאל, במקום הכי נמוך ברכב – הוא 22 ס"מ אז בהורדה מ-37psi ל-15 psi נרד ל-20 ס"מ.
ההפרש הזה, שני סנטימטרים, הוא קטן ושולי ובוודאי מתגמד לעומת התועלת הרבה בהורדת האוויר.
לסיכום: אם הרכב שלכם מצויד בצמיגי שטח, אל תתעצלו והורידו אוויר בכל כניסה לשטח. הרווח הוא ברור ולא תאבדו מרווח גחון משמעותי.
רוצים לקחת את התחביב צעד קדימה?
להתמקצע בנהיגת שטח, חילוצים ובניית מסלולים?
לפתח ענף הכנסה חדש בהובלת קבוצות?
לחצו כאן –
קורס "מוסמך שטח" >>
: שאלה.
האם הורדת אוויר מונעת פגיעה במתלה הרכב וההגה ( בשטחים סלעיים) ? ) הכוונה לפחות זעזועים ....
: הורדת לחץ אויר והשפעה על מרווח גחון
היי יואב, ראיתי את הסרטון בנושא אבל לא התייחסת להשפעה בנסיעה. הרי התנגדות הצמיגים לקפיצות קטנה יותר, זה אולי מאפשר נהיגה רכה יותר אבל זה מן הסתם ע"ח המרווח והסיכוי לחטוף מכה גדול יותר... פנחס
: הורדת לחץ אויר והשפעה על מרווח גחון
מוזר שהבדיקה בוצעה בשטח ולא על משטח בטון, אז לטובת הקוראים גם אני חזרתי על הבדיקה והפלֶא וָפְלֶה - המרווח ירד ב-0.7 סמ ל-25 פיאסאיי ועוד 0.5 ל-15 פיאסאיי. המסקנה שלי שכנראה תלוי גם בסוג הצמיגים - ככל שיותר מסיביים כך ההשפעה נמוכה ובשורה התחתונה אכן השפעה מינורית.