20 PSI אחרת הצמיג יתפוצץ
אומנם לא מדובר ברכבי שטח אבל אנחנו בשבילים אוהבים את כל סוגי הרכבים
יום שישי, 5:30 בבוקר. אנחנו בדרך לערד, אבל הפעם לא בשביל נחל שפן, הר קומות או תצפית על ים המלח. הבוקר אנחנו נוסעים למדבר בשביל לחוות משהו חדש (לפחות עבורי). כמעט כל הנסיעות שלי על כביש 31 בשעה הזאת היו בדגמי טויוטה שונים: לנדקרוזר 90 קצר, ארוך, 120 או היילקס. הבוקר אני בפרייבט, הבוקר אנחנו נשארים על האספלט.
הגענו למסלול המירוצים בערד, ריח הצמיגים וסאונד המנועים נשמעים היטב עוד מפאתי החניון. בתוך שטח ההתארגנות מחוץ למסלול נמצאים צוותי הנהגים. טנדרים אמריקאים גדולים וכמה לנדקורזרים חדשים עם עגלה נגררת גדולה כדי להסיע את רכבי הדריפטים. יש שם גם המון צמיגים ספייר, המון. מיכאל, מפיק האירוע, אוסף אותנו בסליברדו ישנה וגבוהה, לתוך המסלול. הוא חותך את קו הזינוק, ומוריד אותנו באמצע המסלול, ליד מאין מגדל תצפית, אליו עוד נחזור בהמשך.
אנחנו מתמקמים מתחת לגזיבו מאחורי חומת צמיגים סמוך למסלול, ועוד לפני שהספקנו להוציא כובע, מגיעים במהירות מהעיקול המשתתפים. אחד אחרי השני, ברעש מנוע עוצמתי ועשן מהצמיגים. יש פה המון bmw ישנות, כמה מיאטות, ניסאן gtr סבוארו brz, ועוד רכבי הנעה אחורית ספורטיביים.
היום אנחנו בחזרה הגנרלית לאליפות ישראל בדריפט, שתתקיים ב2-3 באוגוסט. לחלק מהמתחרים, זו הפעם הראשונה על המסלול בערד. ״בשביל פעם ראשונה, המסלול הזה קשה״ אומר לנו דורון אוהב ציון.
במסלול בערד יש הרבה עליות וירידות, שלא כמו במגרשי האימונים בהם אפשר להחליק יתר על המידה ולא יקרה כלום. המתחרים הגיעו להתאמן על המסלול, ו״לחרוש״ אותו בלופים במשך כ6 שעות.
תחרויות דריפטים, בשונה מענפי נהיגה מוטריים אחרים, נמדדים לפי ציון של שופטים ולא לפי זמן. ״זה קצת כמו ריקוד אומנותי, המטרה היא להוציא את הרכב משליטה אבל עדיין להישאר בשליטה״ אומר לנו איתי שדה בן ה16, אחד המתחרים המבטיחים בתחרות. השופטים בתחרות נמצאים על מגדל תצפית, וכל אחד למעשה אחראי לתת ציון לקירטריון ספיצפי בזמן ה״ביצוע״ במסלול של כל רכב – מה זווית הדריפט, איפה הרכב ממוקמם ביחס למסלול, כמה עשן יוצא מהצמיגים ועוד. הדריפטים וההחלקות גומרים את הצמיגים, ״אם נותנים הרבה גז ויוצא הרבה עשן אז הצמיגים נשחקים מהר״, אומר לנו דורון, שהביא איתו רק שני סטים של צמיגים להיום. ״אני לא מגזים עם הגז, בעדינות״.
מלבד הצמיגים, שכאן על המסלול נוסעים בלחץ ניפוח עם 20 psi, השיפורים לרכבים כאן הם בדר׳׳כ זוויות היגוי מוגדלות, דיפרנציאל אחורי מרותך או מוגבל החלקה והנדברקס הידראולי.
אחרי כשעתיים של תרגול במסלול, המתחרים יצאו בזוגות, ושם ניתן היה לראות את השליטה המטורפת שיש לחבר׳ה האלה. נהגים צעירים יותר וצעירים פחות, מוכשרים במיוחד, ועם חיבור חזק ומדויק מאוד לרכב ולמסלול.
יום שישי, 13:00 בצהריים, אנחנו יוצאים מהמסלול. אחרי כל כך הרבה אדרנלין היינו חייבים גם להרגיש קצת אספלט חם. אז הדרמנו עוד קצת לכיוון מנחת ערד הישן. סיבוב קצר, לא מהיר במיוחד, להרגיש עוד קצת את המדבר וחופש לקראת שבוע חדש.