מנחל סמך לחורבת כנף
טיול לרכב 4X4 ברמת הגולן - כולל טבילה בנחל סמך שזורם גם בקיץ
-
אזור:
רמת הגולן וגליל עליון -
אורך:
40 ק"מ -
משך:
5-7 שעות -
עונה מומלצת:
אביב, קיץ, סתיו, חורף -
מגבלות שטחי אש:
אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע
עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה
חום הקיץ קטל כבר את העשבים והפרחים שכיסו את הגבעות, אבל המים שבתחתית הערוץ ממשיכים לזרום בקצב. בצמוד לזרימה גדל שפע נותן צל של עצים ושיחים. נחל סמך – שמו הערבי הקודם היה סמכ, כלומר דגים, ומכאן השם העברי (ארמי) סמך – הוא אחד הגדולים בגולן הדרומי. ראשו באזור הכפר החרב אל-בע'לה ("הפרדה", מלשון "פרד"), כקילומטר וחצי מערבה מגבעת אורחה. פתחו בכנרת, סמוך לחורבת כורסי. מסלול נחל סמך, שמתאים רק לרכב 4×4 עם הילוך כוח (רכב שטח "קשוח"), טובל במי הנחל, חולף בכמה מעיינות איתנים ומציץ בשניים-שלושה אתרים ארכיאולוגיים. יש מים, יש נוף ויש אתגרי נהיגה – אפשר לזוז.
נקודת ההתחלה היא צומת סמך, הידוע יותר בשם צומת כורסי – המפגש בין כביש 92, שעוטף את הכנרת ממזרח, לבין כביש מס' 789 שמטפס לרמת הגולן. הגובה כאן הוא מינוס 194 מטר מתחת לפני הים (התיכון). הכפר כורסי לשעבר שמר על שיבוש השם הקדום "גרגסה" (צורתו היוונית של "גרגשי"), שעל פי מסורת הנוצרים נעשה בו "נס החזירים" הנודע על ידי ישוע, ויש כאן שרידי כנסייה קדומה.
בצומת מאפסים את מד המרחק ופונים לכביש 789 מזרחה. ב-2.5 ק"מ חולפים בעיקול ארוך ימינה, ב-4.0 ק"מ ישורת, ערוץ נחל סמך נראה משמאל, מצפון. ב-5.3 ק"מ מתחילה פנייה ימינה. ב-5.7 ק"מ, מצד שמאל לכביש, מתחילה דרך העפר המבוקשת, אבל למען הבטיחות ולנוכח פס ההפרדה הרצוף ("פס לבן") צריך להמשיך הלאה במעלה הכביש. ב-5.8 ק"מ חולפים מימין על פני מבנה של מסעדה, ב-8.7 ק"מ על פני הכניסה למצפור אופיר וב-10.5 ק"מ מגיעים לכיכר במושב בני יהודה. מאפסים את מד המרחק וגולשים חזרה במורד כביש 789. וכך, ב-1.6 ק"מ חולפים על פני מצפור אופיר, ב-4.4 ק"מ המסעדה, וב-4.7 ק"מ יורדים מהכביש ימינה אל דרך עפר עם סימון ירוק ומאפסים את מד המרחק.
בצל ההרדופים
הגובה כאן 111 מ' מעל פני הים. דרך העפר נוחה ופשוטה ומושכת לכיוון צפון-מזרח. ב-1.1 ק"מ מנע בקר ראשון, ב-2.2 ק"מ שני. ב-3.0 ק"מ חוצים את ערוץ נחל סמך. לצד המים, בצל ההרדופים, מומלץ לערוך הפסקה, לשחרר את הילדים לחופשי, לטבול את הרגליים במים, להקשיב לקולות הנפצוץ העדינים שמשמיעה המתכת הלוהטת של המנועים כשהיא מתקררת. המשך המסלול. עם הסימון הירוק חוצים את הערוץ וחוצים אותו שוב בנקודה נוספת. ההמשך מלווה סימון שבילים אדום.
ב-4.5 ק"מ, במזלג הדרכים, פונים שמאלה עם האדום. הדרך תחוחה למדי. התפריט מכיל בורות, מדרגות והצלבות. קו התקדמות מתוכנן היטב ונעילת דיפרנציאל אחורי יפתרו הכל. ב-5.3 ק"מ נגמר פרק העליות הקשות. ב-6.0 ק"מ מפגש עם סימון ירוק, אבל ממשיכים עם האדום, בכיוון צפון-מזרח ולאורך ערוץ הנחל. עד שב-6.2 ק"מ נגמר האדום ומתחיל שחור. הגובה כאן הוא 300 מ' מעל פני הים. מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה בעלייה – גיחת הלוך חזור לצורך ביקור בבית הכנסת המשוחזר של עין קשתות (אום אל קנאטיר).
כעבור 250 מ' של נסיעה בעלייה עוצרים ועוברים למצב הליכה. לצד המבנה המשוחזר פועם מעיין ונקווית בריכה קטנה. השחזור מבוסס על מספור מדויק של כל אבן ושבב אלקטרוני שהושם בה. מנוף צהוב וגדול מסיע את האבנים המסומנות למקומן המקורי באמצעות תוכנית מחשב, לראשונה בישראל.
חוזרים למכונית וגולשים בחזרה למפגש של האדום והשחור. מאפסים שוב את מד המרחק ופונים ימינה עם השחור (מס' 1540 במפה). ב-2.2 ק"מ גשר מעל נחל סמך. הטיפוס בצד השני של הערוץ מתון יותר אבל מסולע למדי. ב-3.5 ק"מ שער בקר וצומת T. פונים שמאלה עם הסימון השחור (בימים גשומים ובוציים צריך לפנות ימינה). ב-4.2 ק"מ צומת T נוסף וחיבור עם סימון כחול (מס' 1563; מי שיפנה כאן שמאלה וינהג לאורכו יגיע כעבור כ-10 ק"מ למושב רמות).
מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, לצפון-מזרח, עם השחור (מס' 1563) ולעבר מושב כנף. ב-300 מ', במזלג, פונים שמאלה עם השחור (לכאן מתחבר המעקף לימי בוץ). ב-400 מ' מעבר בקר. בצומת הסמוך פונים ימינה ומתחילים לגלוש לעבר נחל כנף. אחרי החצייה הדרך מתעקלת מערבה ודורסת כמה פלגי מים קטנים. בחורף הדרך כאן בוצית, חלקלקה ואף מסוכנת.
קרירות נעימה
ב-2.6 ק"מ מגיעים לעין דייר עזיז ולתחנת שאיבה. ב-3.3 ק"מ אפשר להבחין בבתים של כנף ובחורבת כנף על הכתף שמתחת למושב. ב-4.1 ק"מ בצומת ממשיכים ישר לעבר הרפתות. ב-4.2 ק"מ ממשיכים ישר ויוצאים לכביש (לא ממוספר). ב-4.4 ק"מ בכביש פונים ימינה וב-4.6 ק"מ פונים שמאלה לדרך עפר עם סימון שחור ומאפסים את מד המרחק. כעבור 100 מ' מעבר בקר ראשון. ב-1.2 ק"מ חולפים לצד קידוח. ב-1.5 ק"מ שער בקר וצומת T.
פונים ימינה, מערבה, במורד, עם המשך הסימון השחור. ב-1.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית בעלייה. וב-1.9 ק"מ מדוממים מנועים למרגלות חורבת כנף – חורבות בית כנסת גדול ומרשים, שעליו הוקם מבנה בתקופה העותמאנית. הקירות עבים, יש פתחי איוורור עליונים והתוצאה היא קרירות נעימה – 6-10 מעלות פחות מהטמפרטורה השוררת בחוץ. המבנה והשרידים נמצאים בקצה הכתף הטופוגרפית והנוף מכאן לכנרת ולגליל משובח במיוחד. מסביב, יגלו המשוטטים, שרידים של כפר סורי – מזרעת כנף.
בחזרה לגלגלים. ב-50 מ' בצומת T פונים שמאלה – עם הסימון השחור והמשך הירידה. ב-800 מ' חולפים מתחת לבריכת מים, ב-900 מ' מנע בקר, ובצומת T הסמוך מגיעים לסוף הסימון השחור ופונים ימינה עם הסימון הכחול (1561). ב-1.3 ק"מ מגיעים לכביש וב-3.3 ק"מ נכנסים בשערי מושב מעלה גמלא. סוף המסלול מגיע: ב-3.8 ק"מ, בצומת T שמאלה, ב-4.3 ק"מ שער היציאה מהמושב וב-5.5 ק"מ נוחתים בכביש 869 – ימינה לרמת מגשימים, שמאלה לכנרת.
קורס נהיגת שטח עם יואב קווה - למתחילים ומתקדמים
: לא מתאים לפורסטר ולא לדאסטר
לא מתאים לפורסטר ולא לדאסטר
elisteier: מנחל סמך לחורבת כנף
האם המסלול מתאים לסובארו פורסטר עם X-MODE?
: מסלול עם דאסטר
יש תובנות לגבי המסלול עם הדאסטר?
: מספר שאלות על התאמת המסלול לדאסטר0
האם דאסטר 4*4 עם מיגון תחתון אך גלגלים רגילים יוכל לעבור מסלול נחל סמך? האם יש סיכון ברכב יחיד ללא רכב גיבוי/חילוץ? האם נדרש נהג מיומן בהחלט?
: המלצה לקיצור המסלול
בוקר טוב נראה אחלה מסלול, אנחנו תמיד טיילנו בדרום והפעם החלטנו לנדוד צפונה.... אם נרצה לפצל ולעשות רק 3 שעות מסלול.... יש מצב? איפה כדאי להכנס ולצאת לחלק הכי יפה/אתגרי?
שלום: סורנטו לא מוגבהת בדגמים של 2003-2005 מסוגלת לעבור את המסלול בשלום?
כן. בנהיגה זהירה מאוד. אחרת יחטוף קצת מכות בגחון
עידן: סורנטו לא מוגבהת בדגמים של 2003-2005 מסוגלת לעבור את המסלול בשלום?
אורח: "נחל סמך לחורבת כנף"
שאלה נוספת, האם יש במסלול צמחיה צפופה במסלול ששורטת את כל הרכב (בעיקר שיחי פטל)??
אורח: "נחל סמך לחורבת כנף"
נעילת הדיפרנציאל אמורה להספיק. כמו כן בנסיעה זהירה יכול הפגרו הבלתי ממוגן לחצות את המסלול בבטחה.
תהנו.
אביב: "נחל סמך לחורבת כנף"
רכשתי את הספר שלך "מסלולים לרכב שטח" ואני מתכנן לעשות את מסלול הטיול "נחל סמך לחורבת כנף בחגים".
אנחנו קבוצה של 4 רכבים, והשאלה שלי נוגעת לשנים מהם- האחד זה ניסן פאתפינדר (מיגון גחון מלא) והשני זה פאגרו קינג ללא מיגון כלל, ראיתי שהקטע הקשה יחסית במסלול נמצא בין נק3 ל4 לפי סימוני הספר, איפה שיש מדרגות הצלבות ובורות, רציתי לשאול האם נעילת הדפרנציאל אשר קיימת בפאתפינדר מספיקה על מנת לחצות את זה כי אני יודע שהיא אינה יעילה כמו של הלאנד קורזר. בנוסף אני מכיר בסיכון בכניסה של רכב לא ממוגן לשטח, ורציתי לדעת האם בנסיעה זהירה יכול הפגרו הבלתי ממוגן לחצות את המסלול בבטחה?
אורח: קשוח - הילוכי כוח ובדרך כלל שלדה נפרדת/סולם. רך - ללא
אורח: טויוטה פורנר לאיזה גיפ נחשב רך או קשוח
קשוח
אורח: טויוטה פורנר לאיזה גיפ נחשב רך או קשוח
שכן: מה זה גיפ רך או גיפ קשוח
אורח: הקובץ התווסף. בהצלחה
שבילים
אורח: אתה מוזמן לשלוח
יואב yoav@shvilim.co.il
אורח: קובץ נ.צ.
ככלל זה בהחלט יוסיף אם תצרף למסלולים קובץ נ.צ.. לגבי המסלול הזה, ערכתי קובץ. אם תרצה שאפיץ אותו, אשמח לשלווח לך.
עובד
אורח: מצטרף לבקשתו של רועי
alon-ste@zahav.net.il
קובץ TWL
אלון
אורח: קובץ נ.ץ
יואב שלום!
ניראה אחלה מסלול. האים אפשר לקבל גם נ.ץ או קובץ TWL?
רועי מודיעין ns_royshany@bezeqint.net