נחל איילון
יש צל. יש ציפורי מים. אין מה למהר. טיול לאורך נחל איילון
-
אזור:
השרון ומישור החוף -
אורך:
12 ק"מ -
משך:
2-4 שעות -
עונה מומלצת:
אביב, קיץ, סתיו, חורף -
מגבלות שטחי אש:
אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע
עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה
שימו לב: עקב עבודות בשטח, המסלול שלהלן כבר לא עדכני
התנועה לא זורמת. אלפי מכוניות בטורים ארוכים; אגזוז אל חלון, פגוש אל פגוש. אנשים בכלובים, מברברים בסלולרי. לידם, במרחק של מאות מטרים ספורים, זורם נחל, שטים ברווזים, מצייצות ציפורים. הנחל זורם בפיתולים ולצדו מתפתלת דרך עפר. הדרך ריקה. לא זנב אגזוז, לא קצה פגוש, לא טבעת עשן. בעוד כמה שנים תיהפך דרך העפר הזאת לדרך פארק, מוקפת מדשאות, מתקני שעשועים ודוכני גלידה. אבל מי אמר שצריך לחכות. אל מסלול נחל איילון אפשר לצאת באופני הרים או בכל 4×4 כבר מחר.
מסלול מלווה את נחל איילון מתל אביב ועד אור יהודה. הוא חולף בשטח הפתוח הירוק האחרון שנותר בגוש דן, בשטח שמיועד להיות הפארק המטרופוליני הגדול ביותר בארץ, פארק איילון.
נקודת ההתחלה היא רחוב נ"ד בשכונת ידידיה, בפאתי שכונת התקווה. איך מגיעים לנ"ד? מודדים 2.1 ק"מ מצומת מסובים, על דרך לוד, בכיוון מערב (כיוון תל אביב) ואז פונים שמאלה. או מהכיוון השני: מודדים 2.2 ק"מ מגשר קיבוץ גלויות, בכיוון מזרח, על דרך בר-לב ואז פונים ימינה.
רחוב נ"ד משולט גם במספר "4131". בכניסה לרחוב מאפסים את מד המרחק. נוהגים פנימה, דרומה. ב-300 מ' חולפים על פני "ניר אביב", חווה ללימוד חקלאות (מימין). ב-400 מ' נכנסים – לא להיבהל – בשערי אגף ההדברה של עיריית תל אביב, ובמזלג הקרוב בוחרים בזרוע השמאלית – דרך עפר, שמושכת בירידה אל ערוץ נחל כופר. מלווים את ערוץ הנחל, שקרקעיתו חולית כל השנה ובחורף שלוליתית. ב-1.1 ק"מ, רגע לפני שהדרך הראשית גולשת בירידה, חותכים שמאלה אל תוך ערוץ הנחל. מאפסים שוב את מד המרחק, גולשים לערוץ ומטפסים בתנופה בגדה הנגדית. יותר קל ממה שזה נראה.
בצד השני מחכה הגדר של מפעל "הזרע". מאחורי הגדר שדות חקלאיים, ירוקים ויפים, אבל אולי לא הכי רווחיים. שיכונים יכולים להכניס לאנשי "הזרע" יותר כסף, ולכן הם מנהלים מאבק משפטי נגד תוכנית הפארק ובעד התוכנית לבנות באזור אלפי דירות. בינתיים הם הפסידו. הממשלה קבעה שבאזור יקום פארק. בג"צים כבר הוגשו (גם מצד מקווה ישראל), ומי יודע.
עם הפנים לחיריה
המשך מסלול: אחרי החציה של הערוץ פונים ימינה עם דרך העפר, שמתעקלת שמאלה ומלווה את ערוץ נחל איילון – הגדה השמאלית של הנחל, במעלה הזרם. ראשו של האיילון באזור ירושלים, ליד פסגת זאב. זנבו בירקון. הוא מנקז 815 קמ"ר ומזרים בממוצע 14.8 מיליון מ"ק מים בשנה. שזה לא מעט. בגשם טוב הוא אף עשוי להיהפך לשיטפוני, להציף שכונות בדרום תל אביב ואת נתיבי איילון. גם על זה חשבו מתכנני פארק איילון. סמוך לנקודה הנוכחית במסלול ייחפר מאגר מים גדול – 2,500 דונם בעומק של 5-6 מטרים. המאגר יבלום את השיטפונות, יאפשר לשלוט בזרימת המים, ובזכותו ניתן יהיה להצר את תעלת איילון הנוכחית, אולי אפילו לקרות אותה, וכך לפנות מקום למסילת ברזל נוספת או חלילה נתיב נוסף בנתיבי איילון.
הלאה, עם הפנים לחיריה. ב-600 מ', במזלג, בוחרים בזרוע הימנית, התחתונה, שקרובה יותר לערוץ הנחל. ב-700 מ' יתמודדו הטיילים הממונעים עם מעבר צר, שבקרוב אמור להיות מוסדר על ידי אנשי רשות הניקוז הממונה על האזור. ב-1.1 ק"מ מתקרבים אל מפגש הנחלים איילון ושפירים, אל הר הזבל, שבעונה זו של השנה עוטה מחלפות ירוקות חגיגיות, ואל קו מתח גבוה. הדרך מתעקלת צפונה וממשיכה ללוות את מי האיילון. הנחל זורם כל השנה. בחורף הוא מוליך מי נגר. בקיץ בעיקר ביוב מטוהר ושאינו מטוהר.
מאגפים את חיריה, בצמוד לגדר של "הזרע". ב-1.8 ק"מ מגיעים אל שער ברושים ומזלג דרכים. מאפסים ובוחרים בזרוע הימנית, זו שקרובה יותר לערוץ הנחל. ב-400 מ', ממול, אפשר להבחין במכונות חציבה גדולות. זו לא מחצבה, אלא מפעל למיחזור פסולת בניין. האזור שלמרגלות הר הזבל נהפך בהדרגה לפארק חכם של תעשיות מיחזור. הזבל הוא זבל, אבל המיחזור הוא היי-טק. ממחזרים שם מי ביוב. הופכים פסולת לגז ולחשמל – כבר כיום כל החשמל באתר מקורו בזבל. אגב, באביב הקרוב ייפתח מרכז מבקרים בסמוך להר.
זבל טרי כבר לא נערם על ההר. חיריה היא רק תחנת מעבר. 800 משאיות קטנות וזריזות מלקטות זבל מרחבי גוש דן ומובילות אותו לכאן. הזבל מועמס על משאיות גדולות יותר, שמשנעות אותו דרומה, אל מטמנת דודאים, שם הוא נקבר באדמה, כאילו נעלם.
גם הדרך ממוחזרת
ב-800 מ' מתקרבים לכביש גהה, כביש מס' 4. גם אם רוצים, ולא אמורה להיות לכך סיבה הגיונית, אי אפשר לעלות לכביש – הוא מוקף מעקי בטיחות. המשך המסלול מוביל אל מתחת לכביש, אל צל גשר. ב-1.1 חולפים מתחת לכביש, מגיחים מהצד השני ובמזלג פונים ימינה ומטפסים על תלולית קטנה (אנשי 4×4: דרושה כאן תנופה קטנה. מי שמוותר על האתגר – יש דרך עוקפת מצד שמאל).
ממשיכים עם דרך העפר לאורך הנחל ובתוך כמה שניות מתחלף רעש הכביש בקול פכפוך מים. על שפת הנחל עצי אקליפטוס לרוב. יש צל. יש ציפורי מים. אין מה למהר.
הדרך הזאת היא אידיאולוגיה בפני עצמה. היא לא מצופה אספלט אורבני מכוער, אבל גם לא עשויה אדמה חומה שנסחפת אחרי כל גשם. זוהי דרך ממוחזרת, מספר מנהל פרויקט הפארק, האדריכל ארז לוטן, שעשויה בעיקר מפסולת בניין גרוסה.
ב-3.1 ק"מ אפשר להבחין בבתים הקיצוניים של מושב חמד. ב-4.6 ק"מ מתקרבים אל גשר – כביש 412, לא רחוק ממחלף שפירים. אופציה אחת – לנגוס תפוח בצל הגשר. אופציה שנייה, להמשיך הלאה – לפנות לפני הגשר, שמאלה, בכיוון צפון-מזרח. הדרך נפרדת מהנחל וחוצה שדה. הפנים נשואות לאור יהודה. ב-5.3 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה, צפונה, לעבר מתקן של חברת חשמל. עוברים ליד צריף ועליו כתובת "לו לגעת". ב-5.6 ק"מ, סמוך לאותו מתקן חשמל, פונים ימינה, לעבר קבוצת אקליפטוסים. ב-5.8 ק"מ, על ספו של שיכון לא מלבב, פונים שוב ימינה, לדרך אספלט ולתוך אור יהודה – רחוב שפרינצק, פינת רחוב הסוכנות היהודית. מאפסים את מד המרחק, ממשיכים ישר בשפרינצק. אחרי 200 מ', בכיכר, פונים ימינה. ב-1.5 ק"מ, בכיכר אחרת, אפשר לפנות ימינה אל פונדק משה (הפונדק נמצא במרחק של 200 מ', מיד אחרי חנות הירקות. ראו מסגרת) או להמשיך ישר ולהגיע ב-1.9 ק"מ אל כביש מספר 461, צומת סביון וסוף המסע.
קורס נהיגת שטח עם יואב קווה - למתחילים ומתקדמים
: שביל מקסים, קצת מסובך
נסעת היום, מהמם, בגלל העבודות המסלול היה שונה. כמו כן, ב פגישה עם הכביש 412 עברנו מתחתיו וחצינו מתחת לגשר את נחל איילון, והמשכנו בגדה הדרומית עד נתב"ג
: הכניסה למסלול חסומה
בעקבות עבודות פיתוח של פארק אריאל שרון. האם יש גישה מנקודה אחרת, או שכל המסלול בתחומי הפארק?
vitara2016: 11.11.2016
חוץ מהכניסה והיציאה מהמסלול אין צורך בג'יפ או רכב מוגבהה לפחות בינתיים שאין גשמים יש רק בעייה אחד הרבה זבל בצידי המסלול :( . סך כל נחמד אם יש כמה שעות פנוייות .
Shuki: לא מומלץ להמשיך מזרחה מהמזבלה מתחת לגשר כביש 4
לא מומלץ להמשיך מזרחה מהמזבלה מתחת לגשר כביש 4, בייחוד לא למחפשי הטיול הקל והנוח במרכז. לאחר כ-2.5~ ק״מ מהאיפוס, אחרי עיקול בדרך, השביל הצר לוקח שיפוע צד משמעותי לאורך כ-30~ מטרים אל כיוון המצוק מטה. זה במהלך עיקול ימינה ומשולב ״במפרים״ להגברת העירנות. בבוץ עלול להיות מסוכן במיוחד. לאחר מכן הצמחיה מתחילה להשתלט על השביל. אפשר לעבור, אבל עדיין חלקים בשיפוע קל לכיוון הנחל, וחמור מכך - חלקים חשובים מהשביל התמוטטו לחלוטין. להיזהר - חלק מהבורות לשפת המצוק מוצלים או מכוסים צמחיה. בנקודה מסוימת רבע שביל קרס, כלים רחבים לא יצליחו לעבור בכלל. כמו כן, באיזור הזה זרוקה פסולת רבה ודי מסריח.
yakov_menachem: נחל איילון
שישי האחרון, הקיץ כבר פה , הילדים ביקשו לטייל וחשבנו שנחל איילון זה יעד מצויין ליום קצר. נכנסנו ברחוב נ"ד והמשכנו על פי התאור באתר. מהר מאד גילנו את הנחל והופתענו מזרימת המים. כל כך שלוו פתאום ורגוע. גדות הנחל ירוקות, ציפורים, ענפות, חוגלות... המסלול לאורך הנחל נוח לנסיעה וחיריה ממול מסמנת את הכיוון. חלפנו על חיריה מצפון והגענו עד מתחת לכביש 4. כאן החלטנו להמשיך לכניסה לצפריה לראות המראות מטוסים. את המשך הנחל נעשה בקרוב. מאד ממולץ
אורח: עדכונים לציר
המקום בהחלט יפה אך מכיוון שמתבצעות עבודות בנחל איילון(ככל הנראה בשל ההצפה שהייתה לא מזמן) המסלול מתקצר משמעותית.
אורח: קבצי נ.צ.
יותם: נקודת הכניסה
רחוב נ"ד כבר לא נקרא כך - השם העדכני הוא הרב עובדיה בידאני...
מיכל: נחל איילון
עשיתי את המסלול לפני כ-4 שבועות עם ג'ימני משופר. המסלול קל לכל רכב שטח רך, אבל נוח הוא לא ממש- שביל הנסיעה צר מאוד ומחייב עירנות רבה שכן מאחורי כל סיבוב עם צמחיה סבוכה עלול להסתתר רוכב אופניים, הולך רגל או שיירת טרקטורונים שמגיעה ממול, ופשוט אין לאן להתחמק. בחלק מהשביל המעבר צר מאוד! עקב התפוררות השוליים (בג'ימני הצר זה נראה פחות מסוכן, ברכב גדול יותר זה כנראה ממש עוצר נשימה).
הנוף יפהפה, האוירה מדהימה, לא להאמין שאנחנו בגוש דן.
לגבי העץ שנפל וחוסם את הדרך: קצת לפני מקום נפילת העץ (כ-20 מטרים לפניו), השביל מתפצל שמאלה, לעליה עוקפת דרך פרדס, ואח"כ משתלבים בחזרה במסלול המקורי, כך שאפשרי להשלים את המסלול גם כך.
המלצה נוספת: בתחילת המסלול, לאחר חציית הנחל והנסיעה לאורך גדר מפעל "הזרע", הספר מכוון שמאלה (ואז עוברים את גשר התצפית הנחמד מימין והלאה להמשך המסלול). אני קצת טעיתי בקטע הזה, ולקחתי ימינה במקום. יש שם מעבר בטון מעל תוואי הנחל, וכשממשיכים (תוואי הנחל משמאל עכשיו) אפשר להגיע לפארק בגין הנחמד, לעשות טיול בשדות ממש עד למרגלות חיריה, והכי נחמד- יש שם עליות וירידות מטורפות ל"משחקים" עם הג'יפ, למי שמחפש להתאמן קצת עם הרכב.
ביליתי שם 3 שעות שהייתי צריכה בשביל ניקוי ראש, והיה נורא נחמד לגלות שכל זה קיים לי מתחת לאף.
עם תחזוקה טובה יותר של השבילים, כולל טיפול בצמחיה הנופלת שם שגם מסתירה את הדרך וגם שורטת את הרכב (ואת הפרצוף של רוכבי אופניים והולכי רגל), וכולל תשתית של מפרצי חניה שאפשר לעצור בהם לנוח, לשבת או לעשות פיקניק- היה מדובר בפנינה של ממש. לפי הספר מתוכנן שם פארק מתישהו, אז אולי אני מתפרצת לדלת פתוחה...
אורח: נחל איילון
המסלול אמור היה להיות קל ונוח ובפועל התברר כמסלול מסוכן.
גם לאחר שעוברים את הקטעים שהתפוררו, לבסוף מגיעים לקטע בלתי עביר עקב עץ שחוסם כליל את המעבר.
זה קורה לאחר כ 3.5 ק"מ היכן שכתוב שחלק מהדרך נשטף עם הנחל.
מה שאילץ אותנו לחזור את הקטע המורכב ולשרוט כהוגן את הרכב מהצמחייה הסבוכה.
לסיכום מאכזב מאוד.
אמיר: טיול שבת 2/5/09
באמת טיול קליל , אבל לא מדויק לקרא לנחל הזה נחל, זה יותר נכון ביוב איילון .
ה"מים" ירוקים מזוהמים בתוך הערוץ מלא טינופת. את הפיקניק שתיכננו לטיול העברנו למקום אחר.
מפתיע שלמרות הזיהום יש המון בעלי חיים, במיוחד עופות מים מסוגים שונים כולל אפרוחים בתוך ה"מים".
סטגדם: נחל איילון - סבבה של טיול קצר לשישי אחה"צ
טיילנו שם היום. מסלול קליל, חביב, ללא בעיות עבירות מיוחדות (חציית נחל כופר נראית בעייתית במבט ראשון, אבל ירידה איטית וקצת תנופה בעליה סוגרת את העניין). הרבה בעלי חיים וציפורים באמצע השטח המטרופוליטני. פגשנו גם מספר אנשים חביבים על הדרך, רכובים על 4X4, אופניים, סוסים, טרקטורונים וכדומה. מומלץ לשישי אחה"צ קצר וענייני ובכלל כדי להכיר את הסביבה הזו.
ט: נחל איילון - היום טיילנו
לא מתאים לרכב פרטי כמו זה שלפניי טוען בסך הכל נחמד מאוד
אנחנו...: היינו היום - נחמד +
נסענו בשבת. נכנסנו דרך רחוב הי"ד.
תאור המסלול מעולה. מחלקת ההדברה היתה סגורה ולכן עקפנו מסביב. לדעתי המסלול מתאים גם לפרייבט.
יצאנו דרך חמד (באיזה זהוא שלב נטשנו את הציר המתואר והמשכנו על בסיס הציר שצמוד לנחל).
מדובר ביישוב דתי ולכן השערים היו סגורים. זו הנקודה היחידה בציר שצריך ג'יפ. אני מאמין (באמונה שלמה) שהדר פתוחה בימי חול, אבל כדאי לבדוק עם היישוב.
המסלול קצר מאוד. הגענו עד לגדר של נמל התעופה.
חג שמח!
אורח: עדכון לגבי תחילת המסלול
כאשר מגיעים מכיוון צומת מסובים הפניה שמאלה לרח נ"ד אסורה יש להמשיך ישר בפניה הראשונה שמאלה סיבוב פרסה וחזרה לר"ח נ"ד . המסלול עצמו הוא אחלה קשה להאמין שיש מקום כזה מתחת לאף שווה שווה שווה
אורח: באמת מקום נהדר
טיילנו שם היום, ספונטנית הגענו לשם, והיה פשוט תענוג לצעוד.
עכשו חיפשתי חומר על המקום וכך מצאתי את האתר שלך, נהדר, נרשמתי ואשמח לקבל הצעות לטיולים. תודות, והרבה.
miral
אורח: קובה במיה!!
אין עליו, תאמינו לי
משה;;