יער בן שמן – לכל מכונית

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

ליער בן שמן יצא שם המוני: אומרים שבשבתות ובחגים אי אפשר לראות את צמרות האורנים מרוב עשן מנגלים. אלא שבריאה הירוקה של גוש דן יש 1.8 מיליון עצים המשתרעים על פני 34 אלף דונם, ומי שיידע לחדור לעבי היער ימצא תמיד פינות של בדידות ושקט.
בסוף נובמבר, ימים ספורים אחרי הגשמים הראשונים, לובש היער בגדים ירוקים של עשב, המנוקד פה ושם בוורוד סתווניות ובהמשך החורף במרבדי רקפות. בין העצים מערכת שבילים מסועפת להולכים, לרוכבים ולנוהגים. רוב הדרכים, כמו מסלול הטיול, מתאימות לכל מכונית בכל מזג אוויר, אבל גם אנשי 4X4 ימצאו ביער נתיבי טיפוס וגלישה חביבים.

הפגודה של מלך תאילנד. יער בן שמן

ספסל רומנטי בראש התל

ליער בן שמן, ראשון יערות קק"ל (נטיעתו החלה בשנת 1908), יש שבעה שערי כניסה ויציאה, ובכל שער מוצבת מפה גדולה של היער. מסלול הטיול מתחיל בשער הצפון-מערבי, שער תל חָדיד (1), על כביש מס' 444, מצפון למחלף בן שמן (כאשר באים מכביש מס' 1, מכיוון תל אביב: לא יוצאים מהכביש במחלף בן שמן אלא חצי ק"מ אחר כך, לפי השלט "ראש העין, אזור בן שמן". ברמזור הראשון פונים שמאלה, ברמזור השני פונים שוב שמאלה ונכנסים לכביש מס' 444. כעבור 1.3 ק"מ פונים ימינה לפי השילוט "תל חדיד / אתר הנצחה של חיל תחזוקה").
בשער תל חדיד מאפסים את מד המרחק. ממשיכים ישר, לכיוון דרום-מזרח, בדרך הראשית הסלולה ועוקבים אחרי שלטי הכוונה של קק"ל – חיצים משולשים ירוקים על גבי עמודים קטנים. הכביש מתפתל בתוך מטע זיתים. ב-700 מ' מתחלף האספלט בדרך כורכר נוחה. לאורך קטע הדרך המסומן בחיצי קק"ל מופיע גם סימון שבילים כחול (מס' 9107). ב-1.3 ק"מ מגיעים לצומת ופונים ימינה, לכיוון מערב, בעלייה לתל חדיד. הדרך מסומנת בחיצי קק"ל אדומים (וגם בסימון שבילים שחור, מס' 9110, ובסימון "שביל ישראל"). בעלייה יש אמנם מהמורות, אבל היא מתאימה לכל מכונית. ב-1.5 ק"מ ממשיכים ישר עם הדרך הראשית. ב-1.7 ק"מ מגיעים לראש התל (2). במרחק של עשרה צעדים מכאן, מתחת לעץ שיזף, מחכה ספסל תצפית צנוע ורומנטי. הנוף נשקף מערבה – אל תל אביב, הבניינים הגבוהים והים. למרגלות התל חולף כביש מס' 6, "חוצה ישראל", ונבלע במנהרה. לפי התוכנית המקורית היה אמור הכביש לבתר את אזור התל. המנהרה נחפרה רק בזכות מחאת גופים ירוקים.

מסלול בן שמן לכל מכונית. המפה באדיבות הוצאת מפה

תל חדיד, 147 מ' מעל פני הים, מזוהה עם העיר המקראית חדיד מימי יהושע בן-נון, המוזכרת גם בספר חשמונאים: "ושמעון בנה את חדיד בשפלה ויצב בה שערים ובריחים". ההתיישבות במקום נמשכה לאורך ההיסטוריה. עד שנת 1948 שכן כאן הכפר הערבי ח'דיתא, שנכבש במבצע דני. למרגלות התל שרידים רבים של מתקנים חקלאיים מתקופות שונות; בורות מים, בתי בד, גתות, מערות ובוסתנים. שביל טיול רגלי מסומן בסימון שבילים ירוק (מס' 9108) מוליך אל מרגלות התל.

פגודה בתוך כלוב

בראש התל מאפסים את מד המרחק וממשיכים בנהיגה בדרך המעגלית המקיפה את הגבעה (המסומנת בחיצי קק"ל אדומים). כעבור 500 מ' מתחברים לדרך הקודמת, המסומנת בחיצים הירוקים. בצומת T צריך לפנות ימינה (דרומה), לפי השילוט "מצפה מודיעין". בצומת הסמוך ממשיכים ישר. ב-800 מ' זוכה הדרך בציפוי אספלט. ב-1.5 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה (מזרחה) וב-1.9 ק"מ פונים ימינה (דרומה) בכביש הסלול ולעבר המנהרה. ב-2.1 ק"מ חולפת הדרך במנהרה קצרה מתחת לכביש מס' 443 (כביש מודיעין-ירושלים). ב-2.3 ק"מ, בצומת T, פונים ימינה (דרומה). ב-2.4 ק"מ מגיעים למזלג ומאפסים את מד המרחק (3) (מי שיפנה שמאלה יעלה למצפה מודיעין – מגדל איתור שריפות בצורת לפיד, שאינו פתוח למבקרים).
ממשיכים דרומה (הזרוע הימנית במזלג) עם הדרך הסלולה, וכעבור 300 מ', במזלג הבא, פונים שמאלה. ב-400 מ', מצד ימין, צצה פגודה תאילנדית – מתנת בומביל אדולייד, מלך תאילנד, במלאות 50 שנה לישראל, שחל במקרה גם במלאת 50 שנה לכהונתו שלו. בשנים 1998-1999 היתה הפגודה פתוחה למבקרים בכל שעות היום והלילה, אבל אחרי שטינפו והשחיתו אותה וכיבו סיגריות על דפנות העץ שלה, נאלצה קק"ל להקיף את המבנה העדין בכלוב מתכת מכוער. בין 8:00 ל-15:00, ובתנאי שהשומר נמצא בסביבה, הפגודה פתוחה למבקרים. בשבת אין שומר והפגודה סגורה.

המשך נהיגה. ב-700 מ' בוחרים בזרוע הימנית במזלג הראשון והשני. הדרך גולשת דרומה (ומלווה בחיצים האדומים). ב-1.0 ק"מ פונים שמאלה (מזרחה) ומטפסים בדרך אספלט סלולה. מעל הראש מתוחים חוטי חשמל, וזו אכן "דרך החשמל". לאורכה כמה גינות משחקים וחניונים (ביניהם, חניון לזכר הלנה ראפ), ושורה של פסלים עשויים אבן ומתכת. ב-1.6 ק"מ צומת T (4): משמאל מהדהד שאון כביש מס' 443. על שפת הכביש, בימות השבוע, ניצב דוכן נייד למכירת מלבי, בורקס ולימונדה.
מסלול הטיול ממשיך ימינה (דרומה), לאורך משוכת צבר ומטע מגודר של אבוקדו (זהו אבוקדו אורגני של המושב הסמוך, מבוא מודיעין). ב-1.7 ק"מ מופיע מזלג דרכים משוכלל. צריך לפנות שמאלה (מזרחה) בצמוד לגדר. ב-2.1 ק"מ (5) שוב פונים שמאלה לאורך הגדר. ב-2.4 ק"מ מגיעים ל"חניון העיוורים", גינת נוי ותבלינים יחידה מסוגה. הרואים מתבקשים לעצום עיניים, לאחוז ביד שמאל בשרשרת ולצאת לסיור של 500 מ' הכולל הסברים בכתב ברייל ותבליטים של מיני עצים. כשלא רואים קל יותר להקשיב לתיפוף כפות הרגליים על החצץ, למשש את העצים הנטועים על שפת השביל ולהריח את צמחי התבלין; זעתר, מרווה, לבנדר. הגן העדין הזה חשוף להתקפות של בעלי חיים – דורבנים, צבאים, נמיות וגיריות, שאוהבים לתלוש צמחים וללעוס צינורות השקיה, וגם להתקפות מצד בני האדם – שבעיקר עוקרים וגונבים צמחי תבלין.

המערה של רבי נחום

ב"חניון העיוורים" מאפסים את מד המרחק וחוזרים (מערבה) 300 מ' באותה דרך שהובילה לחניון. בצומת (5) פונים שמאלה (דרומה), לפי השילוט "גן מוזיקלי". הדרך גולשת לערוץ וב-700 מ', בצומת T, פונים שמאלה (לפי השילוט "בקעת הנזירים"). ב-1.1 ק"מ פוגשים ריכוז של מתקני שעשועים לילדים, חניון נכים ושירותים ביולוגיים. ב-1.2 ק"מ מגיעים לצומת: שמאלה (צפונה) אל הגן המוזיקלי ובו שפע צינורות ופטנטים להפקת צלילים שונים ומשונים; ימינה (דרומה) אל המשך המסלול, לכיוון בקעת הנזירים (בעקבות חיצי קק"ל כחולים).

שיזף, ספסל ונוף. תל חדיד

בדרך חולפים ליד מפרצים מפתיעים של שדות מעובדים. יער בן שמן הוא גם אזור חקלאי שוקק, שבו רועות כ-2,500 כבשים ועוד כמה עשרות עיזים ופרות. "פעם ראו בעדרים האלה אויבים", אומר גלעד מסטאי, היערן של בן שמן, "היום מבינים שקיום היער מותנה ברעייה. שריפות מתחילות מהקרקע ולא מהעצים, ואם יש מרעה, העשבים היבשים והדליקים נאכלים ולא פורצות שריפות". ב-2.6 ק"מ, בצומת (6), פונים שמאלה (מזרחה), לפי השילוט "חורבת הטרסי, שער בקעת הנזירים". מצד שמאל נטוע "יער ערוץ הילדים" (מטעם הערוץ וקק"ל) – חורשה קטנה נטועה בצורת הספרה "6".

ב-2.8 ק"מ מגיעים לבקעת הנזירים ומאפסים את מד המרחק. הנקודה הזאת היא בסיס מוצלח לכמה גיחות רגליות. מכאן אפשר לטפס אל המערות שמימין – חללים גדולים שנחצבו בתקופה הרומית לצורך קבורה ובשנים מאוחרות יותר התבודדו בהם נזירים. מעל המצוק חורבת זכריה – שרידי מבנים ובורות מהתקופה הרומית-ביזנטית. משמאל, בכיוון צפון-מזרח, על שפת ערוץ נחל גימזו, נמצאת בריכת אגירה מטויחת – אורכה 15 מ', רוחבה 10 מ' ואפשר לרדת לתוכה במדרגות מסותתות. סמוך לבריכה משגשג עץ שיזף גדול, שיכול לשמש את הילדים לאימוני טיפוס, ופירותיו, הדומים, טובים למאכל. השיזפים ניצלו מכריתה בזכות מסורת מוסלמית הגורסת שבין ענפיהם מסתתר שד (סמוך לתל חדיד יש כמה שיזפים בני יותר מ-200 שנה).
גילוי הפנינה הבאה כרוך בתרגיל בלשי קטן: מהמערות שבבקעת הנזירים צריך לפסוע מערבה (הפוך מכיוון הנסיעה שהובילה למקום) כ-130 צעדים ואז לאתר שביל דקיק הפונה שמאלה (דרומה) ומוביל למערת קבורה קטנה. מי שיידחק פנימה ימצא חדר מרווח ובו חמישה דרגשי קבורה וסיתותים של סמלי נשר מהתקופה הרומית. לפי האגדה, זו "מערתא דֶלוּד", ולכאן, במאה השנייה לספירה, נמלט מפני חיילים רומים רבי נחום איש גמזו. במצוות אלוהים טווה עכביש זריז קורים על פתח המערה וחייו של הצדיק ניצלו.

מערות הקבורה בבקעת הנזירים

את האזור המיוחד של בקעת הנזירים עלול לדרוס כביש גדול ורחב – כביש פנימי מודיעין מס' 4, שאמור לקשר את כביש מס' 431 לכביש מס' 443. את ההתנגדות לסלילה בתוואי זה מוביל "הפורום הירוק", קבוצת תושבים ממודיעין, בשיתוף קרן קיימת לישראל.
מבקעת הנזירים אפשר לצאת מן היער בדרך מהירה – ממשיכים ישר (מזרחה) על דרך העפר הראשית. ב-1.7 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית. ב-1.9 ק"מ בוחרים בזרוע השמאלית. ב-2.3 ק"מ וב-2.5 ק"מ ממשיכים ישר. ב-2.7 ק"מ מגיחים לכביש מס' 443 מבעד "שער בקעת הנזירים".

אל מעבה היער

למי שמעוניין להמשיך בטיול – פונים לאחור מבקעת הנזירים ונוהגים מערבה. אחרי 250 מ' חולפים בצומת (6) וממשיכים מערבה לפי השילוט "בוסתני גימזו". ב-550 מ' פונים שמאלה (אותו שילוט) ונוהגים לאורך ערוץ נחל גימזו, שבימי גשם אפילו זורמים בו מים. ב-1.9 ק"מ חולפים בצומת נוסף וממשיכים ישר (מערבה). הדרך פחות כבושה ורהוטה. כאן מתחיל החלק הרחוק והנידח יותר של היער, שאליו לא מגיעים ניחוחות מנגל אלא רק ציידי פטריות. אפשר לחנות בצד וללכת לאיבוד בין העצים שעל המדרונות. ב-3.2 ק"מ צומת משוכלל ומשולט (7): מי שימשיך ישר (מערבה) יגיע לפארק הקופים ואל המושבים גימזו וכפר דניאל. כדי להשלים את המסלול צריך לאפס את מד המרחק, לפנות ימינה (צפונה) לפי השילוט הירוק "מצפה מודיעין" (סימון שבילים כחול, מס' 9106). ב-900 מ' פונים ימינה (מזרחה) בעלייה סלולה. ב-1.4 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר. ב-1.7 ק"מ חולפים על-פני צומת מצפה מודיעין (3) שהוזכר קודם, וב-2.0 ק"מ מגיעים לסוף המסלול, כביש מס' 443: ימינה למודיעין, שמאלה לכביש מס' 1.