בריכת צפירה – לכל מכונית

טיול בדרום מדבר יהודה - נהיגה והליכה ברגל. מתאים (גם) למכונית "פרטית"

מאת יואב קווה

אביב, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

כביש ערד-מצדה (מס' 3199) הוא אחד מכבישי הנהיגה המענגים בארץ. זהו כביש עתיר עיקולים ודליל בתנועה, שתפקידו העיקרי לאפשר גישה לצד המערבי של מצדה, לסוללה ולמופע האור-קולי. מסלול הטיול, המתאים לכל מכונית, מוביל מכביש זה בדרך עפר אל בריכת צפירה וגבי המים של נחל צאלים ומטפס למצפור גוֹרְני – אחת התצפיות המרשימות על מדבר יהודה.

חריצים בדרך

ראשיתו של המסלול בצומת הראשי של ערד (לבאים ממערב, מכיוון צומת שוקת: מדובר בצומת שאחרי צמד תחנות הדלק) (1). בצומת מאפסים את מד המרחק, פונים צפונה לעבר המרכז המסחרי של ערד, ומיד אחר כך ימינה. ב-1.0 ק"מ מגיעים לכיכר שבמרכזה פסל של אם וילד. פונים ימינה (לכיוון מזרח), וכעבור 2.4 ק"מ פונים שמאלה, לפי השילוט הכתום "מצדה/כפר הנוקדים", על כביש מס' 3199.

בצד שמאל מלווה הכביש את השוליים המזרחיים של ערד ומימין משתרע המדבר. ב-4.1 ק"מ חולפים על פני בית הקברות של ערד. ב-6.2 ק"מ נגלית בקעת קנאים ומעליה הר מצדה. למטה בבקעה, כמו נווה מדבר, ממוקם כפר הנוקדים – מאהל אירוח בסגנון בדואי.

ב-11 ק"מ, מיד אחרי כפר הנוקדים, בסמוך לשלט "בריכת צפירה" (2), מאפסים שוב את מד המרחק ופונים שמאלה, לכיוון צפון, בעקבות סימון השבילים השחור (מס' 11042). אחרי החורף עלולים להופיע בדרך בורות וחריצים, שיקשו על מעבר מכוניות נוסעים נמוכות, במיוחד אם הנהגים אינם מיומנים. מכוניות גבוהות וקשוחות יותר, וכמובן כל 4X4, יצלחו את הדרך ללא קושי.

ב-200 מ' חולפים על פני מזלג (הצטלבות של הדרך המסומנת בשחור עם דרך מסומנת באדום, מס' 11144) וממשיכים ישר צפונה עם הדרך המסומנת בשחור. ב-2.1 מישורי החמאדה מצטמצמים והדרך מתחילה לחדור בינות להרים. ב-3.0 ק"מ חולפים בסמוך לשרידי מדורות ברחבה שהוכרזה "חניון לילה" וב-3.2 ק"מ חוצים בעדינות את ערוץ נחל צפירה.

טיול לבריכת צפירה ומצפור גורני. מפת המסלול באדיבות הוצאת מפה

מכאן והלאה, קוליסים עמוקים עלולים לחרוץ את הדרך הגולשת לעבר נחל צאלים בתוך נוף מדברי דרמתי. ב-4.4 ק"מ מתמודדים עם חריץ נוסף וחונים בסמוך לערוץ. כאן מתחתר נחל צאלים, מהגדולים והמרשימים שבנחלי מדבר יהודה. הנחל מתחיל בדרום-מזרח הר חברון ובבקעת ערד, מנקז שטח של כ-200 קמ"ר, וכמה פעמים בחורף זורם בשיטפונות אדירים לים המלח.

נחל צאלים, מסביר חוקר ארץ ישראל יהודה זיו, נושא שם עברי שגוי. בערבית שמו ואדי סיאָל (נחל השיטפונות). ראשוני המטיילים במדבר יהודה, ואפילו הסיירים הוותיקים הדוברים ערבית, הניחו כי השם מכוון דווקא לעצי השיטה הסלילנית באזור הנקראת אף היא סיאל בפי הבדואים. מכיוון שהמטיילים לא הבחינו בין סמ"ך לצד"י בערבית, שהיגוין הדומה נשמע זהה לאוזן מערבית, סברו כי מדובר בשם המקראי "צאלים" (איוב מ, כ"א-כ"ב), המתייחס ככל הנראה דווקא לצמח מים לגמרי לא מדברי. מתוך הטעות הזאת נולד הכינוי "צאלים" לעצי השיטה במדבר יהודה ובנגב, ובעקבותיהם הוענק השם גם לקיבוץ שבמערב הנגב.

בריכת צפירה וגבים אחרים

טיול ברגל לגבים: סמוך לנקודת החניה מוליך מזרחה שביל צר המסומן בסימון שבילים כחול (מס' 11138). הוא מטפס על גבעה ומתחבר לשביל המסומן בסימון שבילים ירוק (מס' 11142) ויורד בתלילות אל תוך הנקיק של נחל צאלים. לעזרת המטיילים קוּבעו לאורך הדרך התלולה כמה יתדות מתכת. ההליכה בנקיק נמשכת 15-25 דקות (מומלץ להשאיר שומר ליד המכונית), ובסוף הירידה, ממש בראש המפל הגבוה, מונח הגֵב הגדול שקיבל בטעות את השם בריכת צפירה (שפירושו "עלות השחר") (3).

בריכת צפירה המקורית – בריכה גדולה עם דופן מבטון, היתה ממוקמת מערבה מכאן. שמה הערבי – אֶ-זוּפֵיירֶה (המטונפת) – הוענק לה בגלל הסחף שהיה נגרף אליה בשיטפון הראשון של החורף. עם הזמן הרסו השיטפונות באזור את הבטון, ושמה של הבריכה נדד מזרחה, אל הבריכה הנוכחית.

לכמה גבים אחרים בנחל צאלים אפשר להגיע גם בלי ההליכה האתגרית בנקיק התלול המוליך לבריכת צפירה. צריך ללכת מנקודת החניה אל תוך ערוץ הנחל בכיוון מערב, בחסות הצל השורר במקום כמעט כל שעות היום. למים שמצליחים לשרוד את הקיץ יש צבע ירקרק דלוח, אבל פגישה עם מים במדבר היא תמיד חוויה.

שקיעה במצפור גורני

חוזרים מהגיחה לגבים אל המכונית ונוהגים בדרך העולה חזרה לכפר הנוקדים. במפגש עם כביש מס' 3199 (2) מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה (לכיוון מזרח) לעבר מצדה. כעבור 4.0 ק"מ פונים שמאלה (לכיוון צפון) אל דרך עפר כבושה ונוחה המובילה לגבעת גורני.

הירידה לבריכת צפירה

הדרך דוהרת על קו הרכס ומסתיימת ב-7.6 ק"מ במצפור גורני (4) – רחבת חניה מוקפת סלעים. למטה משתרע הקניון הענקי של נחל צאלים וממול מדבר יהודה – נוף צפוף של שסעים, חתכים, ערוצים וצוקים. רוח חזקה פורעת את השיער ומכה באוזניים, אבל בתוך הראש עשוי להשתרר שקט. איתמר איליה, שאנדרטה על שמו מוצבת במקום, גדל בערד ואהב לטייל באזור נחל צאלים. הוא נהרג בפעולה בלבנון עם 11 מחבריו לשייטת ב-13 בספטמבר 1997.

מומלץ להגיע למצפור גורני לקראת שקיעה (מעט יין או בירה ישתלבו היטב באווירה). מקור השם גבעת גורני הוא בשם הבדואי ראס אל-ג'וּרְן, שפירושו ראש המכתש. מספרים כי השקעים בסלע שצורתן מכתשים קטנים שימשו בעבר את המקומיים לכתישת פולי קפה, ולפי גרסה אחרת שימשו מכתשי הסלע במקום לייצור אבק שריפה.

מגבעת גורני אפשר לחזור לכביש מס' 3199, לפנות ימינה לערד או שמאלה למצדה. הנהיגה בכביש זה היא אתגר והנאה, גם כשלא עוברים את המהירות המותרת. כביש הנחש הוא הזדמנות להיכרות אינטימית עם המכונית, או סתם הזדמנות לחטוף בחילה.