רמת סירין: נחל תבור עד החללית
מסלול טיול 4X4 ברמת תבור: עין רכש, עין אולם, נחל תבור, מצפה אלות
-
אזור:
גליל תחתון ועמקים -
אורך:
25 ק"מ -
משך:
3-5 שעות -
עונה מומלצת:
אביב, קיץ, סתיו, חורף -
מגבלות שטחי אש:
אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע
עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה
חום אוגוסט-אוגוסט. שתי דמויות שרועות על דרך העפר, חשופות לשמש. למראה המכונית המתקרבת הן מזדקפות ומכתיפות תרמילים עצומים. "אנחנו בסדר", עונים שני בחורים צעירים, חייכנים, עטורי זיפים, "יש לנו מספיק מים. אנחנו הולכים את שביל ישראל מדן אבל לא עד אילת – רק עד הרצליה".
"שביל ישראל", שסומן החל ב-1980 בידי אורי דביר ואנשי צוותו, יועד במקור להולכי רגל – רק 20% מהתוואי היו עבירים לרכב שטח. אבל מאז התפשטה תופעת ה-4X4 התהפך היחס: 80% מתאימים לרכב שטח, ורק 20% להולכי רגל בלבד.
מסלול הטיול (ל-4X4) חופף ברובו לקטע של "שביל ישראל". הוא מכיל מים זורמים, מעיינות ונוף משובח בכל עונות השנה, בוץ חלקלק בחורף, ומרבדי פריחה בסוף החורף ובאביב. רמות יששכר, המחולקות לשלוחת צבאים, רמת כוכב ורמת תבור (רמת סירין) הן אזור נדיר בצפון הארץ: עשרות אלפי דונמים של שטח פתוח ושדות חקלאיים ללא בינוי ופיתוח, כבישים ותשתיות. אבל גם על השטח הזה כבר מאיימים כל מיני "פרויקטים".
חלזונות שחורים בנביעה לבנה
סיפור הדרך מתחיל בצומת גזית (1), על כביש מס' 65, כ-15 ק"מ מצפון-מזרח לעפולה. בצומת מאפסים את מד המרחק ופונים לכיוון דרום-מזרח, אל כביש מס' 7276 לעבר קיבוץ גזית וכפר קיש. ב-2.5 ק"מ פונים שמאלה לכביש שמוביל לכפר קיש. ב-3.4 ק"מ נפרדים מהאספלט ופונים ימינה, לכיוון דרום-מזרח, אל דרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום (מס' 3329) ובסימון לבן-כחול-כתום של "שביל ישראל" (2). אפשר להבחין בסימונים צבועים על מעקה הבטון הקטן של גשרון המוצב במקום. מאפסים את מד המרחק.
מכאן מתפתלת בין השדות דרך עפר טובה. מימין, כלומר מדרום, זורם נחל תבור (ואדי בירה), שמתחיל בהרי נצרת ונשפך לירדן, סמוך לקיבוץ גשר. ב-1.0 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר. ב-1.2 ק"מ חוצים את ערוץ הנחל – בחורף זה נראה טבעי, אבל בשיא הקיץ, כשהאוויר מסביב מבעבע מחום, צריך לגעת במים הזורמים כדי להאמין. מיד אחרי הערוץ, (3) צומת T – פונים שמאלה, לכיוון צפון מזרח, עם סימון "שביל ישראל" וסימון ירוק (מס' 3326).
ב-1.5 ק"מ מתעקלת הדרך ימינה. ב-1.65 ק"מ מזומנת צליחה נוספת של ערוץ נחל תבור ומיד אחריה צומת T: צריך לפנות ימינה עם המשך הסימון הירוק. ב-1.85 ק"מ חולפים על-פני תחנת שאיבה. בהמשך הדרך מחזה מפתיע בימות הקיץ: בריכות מים וסביבן כרי דשא ירוק. ב-2.5 ק"מ חוצים ערוץ נוסף. ב-3.0 ק"מ פוגשים דרך עפר עם סימון שבילים שחור (מס' 3315), שיורדת מכיוון תל רכש. בנקודה זו מאפסים את מד המרחק וממשיכים לנהוג ישר, לכיוון צפון-מזרח. ב-300 מ', במזלג שלפני הערוץ, פונים שמאלה, אל הזרוע הצפונית יותר ולעבר מכלאת בקר (4).
מכאן יוצאים לגיחת הלוך-חזור אל מעין עין רכש: במזלג הסמוך בוחרים בזרוע הימנית, התחתונה, הקרובה יותר לערוץ נחל רכש, יובל של נחל תבור. ב-900 מ' מצמצמים טווח לעבר תחנת שאיבה הנושאת את הכיתוב "אל תדאג, אריה יסדר" (תחנת השאיבה נמצאת מימין לדרך). כאן אפשר לחנות ולפסוע ברגל אל מעיין עין רכש הפועם בתוך שוקת בטון יפה לשכשוך (5). עין רכש נקרא בערבית עין אל-בֵּידא, שפירושו הנביעה הלבנה, שם שמקורו במחשופי הגיר הלבנים שבמדרונות הנחל. יש במקום גדודים של חלזונות שחורים וזוגות בודדים של סרטנים, וסביב המעיין גדלים שיחי פטל קדוש, קנה ונענע משוּבּלת ועצי ערבה ושיזף מצוי – מקום מצוין לנגיסה מסל הפיקניק.
מועדון מעריצי האלה
מעין רכש חוזרים בנהיגה לאחור (אין צורך לאפס את מד המרחק). ב-1.6 ק"מ חולפים שוב על פני מכלאת הבקר (4). בצומת T פונים שמאלה, לכיוון מזרח, וחוצים את נחל רכש – מיד לפני החצייה יש לאפס את מד המרחק. בצד השני של הערוץ ממתינות שתי עליות – כל בחירה נכונה. בצומת הסמוך פונים שמאלה עם הסימון השחור (מס' 3315). ב-200 מ', במזלג, פונים שמאלה עם הסימון השחור ו"שביל ישראל" בדרך עלייה משובשת. המשך השביל רץ חופשי בין השדות. הכיוון הכללי הוא צפון. צריך להקפיד לעקוב אחר המשך הסימון השחור. ב-2.9 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר עם אותם סימוני שבילים.
ב-3.7 ק"מ, בצומת, שוב ממשיכים ישר. שיחי הצבר הגדלים כאן, שמתחננים בקיץ לקוטפים, שימשו פעם לגידור בין בתים וחלקות בכפר הערבי סירין, שננטש ב-1948 בהוראת הוועד הערבי העליון, שחשש כי כפרי המוע'רבים (סירין, עוּלַם וחַדאתָה), שנודעו בקשריהם עם היישוב היהודי, ישתפו פעולה. באזור – השם העברי הרשמי של המקום הוא עיי סירין – התגלו חרסים המעידים על התיישבות מתקופת המלוכה, ויש הטוענים כי כאן שכנה שיאון המקראית (יהושע יט 19).
ב-4.4 ק"מ, בצומת, פונים שמאלה (לכיוון צפון). ב-5.0 ק"מ, בצומת T, פונים שמאלה לדרך מסומנת ירוק (מס' 3314) והמשך "שביל ישראל". הפנים פונות כעת להר הנהדר, תבור. ב-5.7 ק"מ עיקול שמאלה (ממשיכים לעקוב אחר המשך הסימון הירוק). ב-6.5 ק"מ מגיעים לאזור חורבת אוּלָם (6) – חורבה קדומה ושרידי הכפר הערבי הנטוש עוּלם. כאן גדלה אלה אטלנטית כבירה. סוג העץ הזה ראוי למועדון מעריצים: חי מאות שנים, אינו מתכופף לרוח, אינו נשבר בשלג ועמיד (יחסית) בשריפות. המעיין הסמוך, עין אולם, הוא קריאה להרפתקה: צריך לצאת מהאקלים הממוזג של המכונית, לפלס דרך בין הפרות, להגיע אל כיפת הבטון שמכסה את הנביעה ולטבול באחד הפתחים.
תצפית מהחללית
המשך נהיגה. ב-7.2 ק"מ עיקול שמאלה וחצייה של ערוץ נחל אולם – המעבר עלול להיות בעייתי אחרי שיטפון. ב-7.5 ק"מ הדרך מתעקלת ימינה, לכיוון מזרח (ומצטרפת דרך נוספת). סימון הצבעים הוא קבוע: ירוק ו"שביל ישראל". ב-8.2 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית. ב-8.3 ק"מ נפרדים מהירוק ומתמזגים עם דרך מסומנת כחול (מס' 3240). ממשיכים עם הסימון הכחול וב-8.6 ק"מ, בצומת, פונים שמאלה לכיוון צפון, עם סימון שחור (מס' 3311) ו"שביל ישראל" – בין השדה למצבור אבני בזלת.
ב-9.5 ק"מ מגיעים למה שנראה כמו רכב הנחיתה על הירח או לפחות הליקופטר קצוץ זנב ולהבים (7). פעם הוא שימש מגדל להקרנת סרטים בקיבוץ אפיקים, ואחר כך גררו אותו הקיבוצניקים לכאן כדי לזכות בפינה טובה להפסקות בעבודה בשדה. היום החללית נטושה ומוזנחת, אבל הנוף של בקעת יבנאל והכינרת הנשקף ממנה נהדר תמיד.
ממשיכים לנהוג לאורך השדות. ב-9.9 ק"מ מגיעים למצפה אֵלות – נקודת טריג 368 (8). כאן שואפת חברת החשמל להקים שורה של טורבינות להפקת חשמל בכוח הרוח. הרעיון "ירוק" במהותו, אבל עלול לגרום פגיעה קשה לנוף ואולי אף שיבושים בנתיבי הנדידה של הציפורים. במצפה אֵלות יש רק אלה אחת, שאליה מובילים המשך השביל השחור ו"שביל ישראל". פעם היו שתיים בכתף המזרחית של המצוק, אבל אחת מהן עלתה באש בגלל מדורה עוממת שהשאירו מטיילים פזיזים.
במצפה אלות מאפסים את מד המרחק וחוזרים לאחור, לכיוון מערב. ב-400 מ' חולפים שוב ליד החללית (7). ב-700 מ', במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית. ב-900 מ' ממשיכים ישר. ב-1.2 ק"מ, בצומת, נוסעים ישר, דרומה. ב-1.4 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית (סימון שחור). ב-2.2 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית, לכיוון דרום-מזרח. ב-2.5 ק"מ, בצומת T (ליד מכל המים), פונים שמאלה עם הסימון הכחול ומקפידים להיצמד אליו מעתה והלאה. ב-2.6 ק"מ פונים ימינה, ב-3.7 ק"מ ממשיכים ישר, ב-4.1 ק"מ עדיין ישר וכך גם ב-4.2 ק"מ. ב-5.4 ק"מ נוסעים עם הדרך הראשית. ב-5.5 ק"מ, במזלג, פונים ימינה. ב-5.7 ק"מ ממשיכים ישר. ב-6.2 ק"מ עולים על כביש הסרפנטינות, שגולש למנחמיה. ב-8.3 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית. ב-9.1 ק"מ פונים שמאלה, ב-11.3 ק"מ פונים ימינה וב-12 ק"מ מגיעים לכביש מס' 90: ימינה לבית שאן, שמאלה לטבריה.
קורס נהיגת שטח עם יואב קווה - למתחילים ומתקדמים
: מאיזה יישוב בדיוק נכנסים למסלול הליכה רגלית לנחל תבור?
מאיזה יישוב בדיוק נכנסים למסלול הליכה רגלית לנחל תבור?
EliPinhas: האם אפשר לקבל את המסלול בקובץ ל gps
.
asaf5689: המסלול הוא לרכבי שטח קשוחים ביותר
לרכב שטח רך אין סיכוי לעבור שם, היו שם כמה טרופרים משופרים שקצת התקשו אבל עברו בסוף. (ספטמבר 2016)
בורא עולם: מסלול יפיפה באביב 2015. החל מחורבת אולם הוא כבר לא מעודכן, אבל אפשרי
לא ניתן לעקוב אחרי שביל ישראל עקב ערוץ זרימה שמוטט את הדרך, אבל קל למצוא חלופות שבילים עבירים גם לגיפ רך.
יובל: עדכון אוגוסט 2011
מסלול נהדר, התיאור בסכ"ה מעולה. (אני מסכים לגבי חוסר ההתאמה הקל בסוף המסלול).
עין רכש - אחד המקומות הקסומים באיזור. בטמפרטורה של סוף אוגוסט ובשקט של סוף אוגוסט עת כולם מתכוננים לחזרה ללימודים - היינו נשארים שם גם עוד שבוע!
עין אולם - כמעט מלא לגמרי והפרות פינו את מקומן עבורנו לסוס אחד ששמר על המעיין אך לא הפריע בכלל להגיע אליו.
את העיקול בנחל אולם עברתי יחסית בקלות (גרנד ויטרה החדשה) אבל ליתר בטחון המשפחה חיכתה בחוץ ועברה ברגל.
העליה שלאחר מכן היתה משובשת אבל לא ברמה שהיוותה איזו שהיא בעיה.
בסוף העלייה חיכה לנו עקב שהתכוונן על צייד ולכן התעלם מאיתנו לחלוטין הוא הנמיך עד לגובה של מטר שניים בלבד (5 מטרים מאיתנו), ויתר על הטרף שכנראה התחמק ותפס תרמיקה בחזרה לשחקים - מראה מדהים!
אודי: עדכון נוסף אפריל 2010
מסלול נהדר!
נסענו בו ב- 5.4.10, ובעיקול של נחל אולם ניתן היה לעבור. בזהירות, אמנם, אך ללא בעיות מיוחדות (עברנו עם פורסטר). המעבר אכן צר ויש שיפוע מפחיד עם דרדרת בקצהו בואכה התהום. שמירה על איזון בין הצמדות לקיר מימין לבין אמונה ביכולת האחיזה של הצמיגים משמאל על הדרדרת (ככל שנצמדים לקיר ומתרחקים מהדרדרת מגבירים את השיפוע הצידי של הרכב) - וזה כמעט כמו נסיעה על מדרכה...
ישנן שתי נקודות בהן המעקב אחרי סיפור הדרך היה קשה (כנראה עקב עבודות ששינו את תוואי הסימון) בשביל השחור בואכה חורבת אולם (מגיעים בסוף, אולם פגשתי שם עוד אנשים שסיפרו שהתברברו באותה נקודה). הנקודה השניה היא לאחר מצפה אלות והחללית, שם היתה תחושה שהקשר בין מפת סמ"ש, סיפור הדרך והשטח - לא הכי חזק... (גם כאן, מגיעים...).
יופי של טיול
שגב: עדכון אפריל 2010
נכון להיום בצהריים (3.4.10) אין מעבר בעיקול המפורסם, בעקבות שטפונות החורף הדרך נעשתה צרה אפילו יותר, מה שהופך את המעבר לבלתי אפשרי - סכנת התהפכות לתוך תהום די עמוקה..ניתן לעקוף ולהמשיך לאטרקציות המדוברות וכבר פירטו כאן איך.
אורח: אזהרה ותשומת לב
דון: חציית נחל אולם
מסלול חביב. נכון לסוף אוקטובר 09 אין בעיה מיוחדת לחצות את נחל אולם. ניתן להתחיל במעלה יבנאל (המסלול האדום) ולהתחבר למסלול בנקודה 7 לעשות אותו בכיוון ההפוך. קצת פחות נוף של הכנרת, יותר נוף של הר תבור ומעט יותר אתגרי עבירות.
אורח: אזהרה ותשומת לב
עשינו את המסלול בשבת 15/08/09 וכרגיל באתר שבילים ההסבר והמסלול היו מדהימים. עד נקודת המעבר של חצייה של ערוץ נחל אולם, להערכתנו לא ניתן לעבור שם ומולנו הגיעו עוד 2 ג'יפים וגם הם לא הצליחו לעבור ( זה עיקול שמצד אחד יש ואדי ובשוליים יש דרדרת של אבנים) נאלצנו למצוא דרך עוקפת ( קיימת, אך לא מפורט בהסברים) וכנראה טעינו באחת הפניות ובמקום טיול קל ( היינו עם 5 ילדים קטנים) הסתבכנו קצת בירידות לא כל כך נעימות בלי לדעת אם אנחנו בירידות הנכונות ( ובאמת פעם אחת גם חזרנו על עקבותנו) בסוף הגענו כמובן וגם זכינו לבקר באגם הנסתר ליד מנחמיה ( מקום מדהים ביותר). בקיצור כשאתם עושים את המעקף תעצרו ל 5 דקות תסכלו היטב במפת סימון שבילים ( ניתן לעשות את המעקף ולחזור להמשך ההסבר של המסלול). אבל שוב תודה לבעל האתר זה לא טיול ראשון שאנחנו עושים דרך האתר והוא ראוי לכל שבח אפשרי
משה: חציית נחל אולם
הבעייתיות בחצייה היא בגלל שפוע צד בשלוב עם דרך צרה מאד, לידיעת המטיילים .
יוסי: נחל תבור - כל המסלול בגראנד ויטארה בודד
היום 13/4/09 עשינו את כל המסלול בסוזוקי גראנד ויטארה 08 סטנדרתי לחלוטין ולבד לא היו שום בעיות של עבירות סעו ותהנו הנוף מטריף קחו איתכם ביגוד קצר ונעלי ים להשתכשכות בברכות שבדרך ומצלמה חובה
איתן: פתרון לבעיית המעבר בערוץ נחל אולם
כמו שנכתב לפני , אכן סכנת נפשות לעבור בעיקול שמאלה בחציית נחל אולם. עדיף להגיע עד חורבת אולם ואחר לחזור בחזרה 1500 מטר ולקחת שמאלה לשביל עפר רחב שמחבר ל3240 ומשם שוב שמאלה להמשך האטרקציות באתרים
איציק: נחל אולם - המעבר בעייתי
ב-7.2 ק"מ עיקול שמאלה וחצייה של ערוץ נחל אולם - המעבר עלול להיות בעייתי - המעבר בעייתי לא ניתן למעבר ויש סכנה חמורה להתהפכות לתוך הערוץ - צריך ליישר את השוליים על מנת שיוכלו לעבור .
נסעתי שם אתמול ונאלצתי לבצע מעקף ולנסוע בדרך חלופית שירדה עד ליבנאל בכל מקרה המסלול מדהים
אורח: שברולט סוברבו יכולה לעבור במסלול כזה?
אורח: קובץ TWL ? פעם היה מצורף...
למה להתעצל? למה לא לנווט קצת?
שמעון: תודה תודה תוד לך יואב
לאחר מספר טיולים שערכנו ע"פ המלצותיך, לא נעים שלא לשתף אותך ולהודות לך על הפירוט וההסבר הנוח והמסודר שהביא אותנו למקומות מדהימים שאליהם לא היינו מגיעים בלעדיך....
גם המסלול הזה נראה נהדר ונממש אותו בביקורנו הבא בצפון....
אז הנה ,פשוט, תודה קטנה אך ענקית על הכל.
אורח: קובץ TWL ? פעם היה מצורף...
יוןיון: מסלול יפה!!
כתמיד, בחירת המסלולים ותיאורם מושלם.
נהנה מאוד מהאתר.
תמשיך כך!!