56. מעלה סיירים נחל עתק

מתוך רשימת 60 הטיולים שחייבים להכיר. טיול מס` 56 - מעלה סיירים נחל עתק

29.05.15

אוֹרי דביר: "מעלה סיירים ונחל עתק: מעלה שנפרץ לפני ימים רבים בידי אנשי יחידת סיור של צנחנים והפך למסלול מבוקש לנוהגים ברכבי שטח. בדרך עוברים סמוך לקניון נחל עתק, קימוט מרשים בסלע המכונה בפי המטיילים `אצבע אלוהים`, חוצים נופי מדבר ויוצאים אפיקו של נחל חם לכיוון כביש הערבה".

ממעלה סיירים למעלה אורה – מתוך הספר "חפוז בשטח 3" מאת אבירם ברקאי

כשאני רוצה לגלוש דרך השטח מהרי אילת לערבה זה התוואי האהוב עלי. לא סתם. יש בו את כל מה שעושה לי מנגינה בלב: רחוק מציביליזציה, ערבוב נכון של צבעים וצורות, נחלים (עתק ורחם) עם עצי שיטה מזמיני אורחים, קניון מרהיב להליכה רגלית (עתק) ותצפית סיום מרהיבה מראש מעלה אורה. רוצו לשם!

אורך המסלול: 23 ק"מ
דרגת קושי: בינוני

איזה רכב יכול: 4X4 קשוח (עם הילוכי כוח)
איזה נהג יכול: כבישטח – טוב

אופי המסלול:
עבירות – הסיבה שאני לא ממליץ לרכבי שטח-רך להגיע הנה היא המדרגות של "מעלה עתק" (שם פרטי שלי). דווקא הקטע המכונה 'מעלה סיירים' לא מייצר שום בעיה. ל"מעלה עתק" יש – נכון לכתיבת שורות אלה – מעקף אבל תוך "כלום זמן" גם המעקף עלול להשתבש. ואז… ממתינות לכם המדרגות האכזריות. מעניין כמה זמן הוא יחזיק לפני שגם הוא יתחרבש לגמרי. חוץ מזה? אין בעיות עבירות נוספות (אולי טיפונת ב'מעלה אורה')
ניווט – ללא בעיות מיוחדות
הליכה רגלית – קניון עתק רגלי: 45 דק' הלוך-חזור
שיא החורף – למעט נושא הזהירות משיטפונות אין שום בעיה
אבני דרך במסלול:
כביש מס' 12 ליד אבן דרך 32, נחל בטמים, אנדרטת יחיאל אמסלם, מעלה סיירים, נחל עתק, קניון עתק הולכי רגל, נחל עתק הדרומי, נחל עתק, קניון עתק רכב, "מדרגת מריומה" נחל רחם, מעלה אורה, כביש הערבה הישן, כביש מס' 90 בגישה לבאר אורה

מפות מומלצות: מפת טיולים וסימון שבילים מס' 20 – 'הרי אילת'
מגבלות צה"ל: אין

שמירת טבע: כל המסלול מתנהל בתחומי שמורת הטבע 'הרי אילת'. הקפידו לא לסטות עם הרכב מהשבילים המסומנים. הקפידו על כללי ההתנהגות בשמורה – אל תקטפו מהצומח, אל תפגעו בחי ובדומם
פסולת: אל תשאירו זבל בשטח, גם לא בשקיות סגורות ואטומות!!! אספו את כל הפסולת שייצרתם והשליכו אותה באתרי אשפה המיועדים לכך
לא לשכוח: מים, עזרה ראשונה, מפה, כלים להחלפת גלגל, טלפון נייד + סוללה רזרבית
איך מגיעים לנקודת ההתחלה?

לבאים מהצפון:
נוסעים עם כביש מס' 40 דרומה עד צומת שיזפון.

בצומת פונים שמאלה, לנסיעה בכביש מס' 12.
באבן דרך 33 איפוס.
0.85 יש כאן שילוט חום בולט, המפנה שמאלה לכיוון הר ברך ונחל עתק. נ.צ 1. איפוס.

פונים שמאלה.

לבאים מאילת:

נוסעים עם כביש מס' 12 צפונה.
בשילוט דרך 32. איפוס.
0.15 יש כאן שילוט חום בולט, המפנה שמאלה לכיוון הר ברך ונחל עתק. נ.צ 1. איפוס.

פונים ימינה.

סיפור הדרך (בסוף המסלול – רשימת נ.צ ל-GPS)

נוסעים בדרך כורכר רחבה, עם סימון שבילים ירוק, ו… הדורים.
0.50 יש כאן פנייה ימינה למעלה סיירים ונחל עתק עם סימון שבילים כחול. נ.צ 2. פונים ימינה.

מתעקלים לצדו של עמוד חשמל.
0.55 מזלג. ממשיכים ישר עם הזרוע השמאלית והסימון הכחול (הימנית הולכת לכיוון מישר סעיפים ודרך הפטרולים עם סימון שבילים אדום).

2.00 משמאל לדרך, בתוך ערוץ הבטמים, עץ שיטה נחמד להפסקה.
2.45 חוצים את ערוץ הבטמים.
4.70 הדרך מתעקלת ימינה בירידה לתחילת "מעלה סיירים" ובדיוק כאן משמאל ממוקמת האנדרטה לזכרו של סרן יחיאל אמסלם. נ.צ 3.

איפוס.

כבישים, סיירים ויחיאל אמסלם אחד
מרץ 1949. כיבוש אומרשרש (אילת) יצר צורך מיידי בנתיב יבשתי שיחבר בינה ובין מרכז הארץ.
עד שנת 1956 הקשר לאילת נעשה באמצעות דרך אחת בלבד – "מעלה עקרבים". הדרך, על אינספור פיתוליה, נפרצה בשנת 1927, בתקופת המנדט הבריטי, וקישרה בין שתי תחנות משטרת רוכבי הגמלים: כורנוב (ממשית) שבצפון הנגב ועין חוצוב (חצבה) שבערבה.

בשנת 1956 הושלמה סלילתו של "כביש מעלה העצמאות": באר שבע- מצפה רמון- צומת באר מנוחה, והתנועה לאילת עברה להר הנגב ומכתש רמון. בשנת 1967 נחנך כביש הערבה, דרך חדשה, מודרנית, שנעה בתוך עמק הערבה וחיברה בין צומת הערבה לאילת. מרבית נפח התנועה שבין באר שבע לאילת נדד שוב מזרחה, אל עמק הערבה.

ממש באותה שנה פרצה מלחמת ששת הימים. ביום הלחימה הראשון נכנסה פלוגה ב', גדוד 202 של הצנחנים, לעזה. בראש הפלוגה עמד סרן יחיאל אמסלם. לאחר כיבוש מספר מוצבים הגיע תורו של מוצב "חירבת דרג". יחיאל הסתער בראש לוחמיו, נפגע בראשו ונהרג.

כל הרוג והסיפור המייחד אותו. זה של יחיאל מספר על תלמיד מצטיין, חייל מצטיין, אדם משכמו ומעלה. בשנת 1959 התמנה יחיאל אמסלם למפקד הצוות הראשון של יחידה 269, סיירת מטכ"ל ("היחידה"). בשנת 1964 פרש יחיאל ללימודי מזרחנות ומדעי המדינה ובסיומם חזר לקבע. באה מלחמת ששת הימים וקטעה את פתיל חייו הייחודי.
חייליו ב"צוות אמסה" לא שכחו אותו. הם תרו את מרחבי הנגב בחיפוש אחר מקום סמלי להנציח את יחיאל שלהם, "מי שהוליכנו בהרים ובשבילים אלו". הם מצאו. "מעלה סיירים" כמובן.

בתחילת שנות ה-50 נפרצה כאן, ממש במקום בו הוצבה שנים מאוחר יותר האנדרטה לזכרו של אמסלם, ועד לערוץ נחל עתק, דרך ג'יפים וקומנדקרים. בשל מיקומה, הרחק מכל סימני ציביליזציה, היא קבלה את השם ההולם "מעלה סיירים". שנים רבות שימש הנתיב המדברי בתור הדרך היחידה, שקישרה בין שני צדי הנגב: זה הנסמך על הגבול המצרי ועמיתו הנושק לגבול הירדני.

באותם ימים הנסיעה במעלה סיירים הייתה מדירה שינה מטובי הנהגים – תלילותה של הדרך, דרדרות ארוכות, בורות ומהמורות – היוו מתכון בטוח לקשיים.
חלפו השנים. כבישים נסללו, החליפו את השבילים הכבושים בערבה ובהר, וגם מעלה סיירים התכבד בשיפוצים והרחבות – מאפשר לכלי רכב לרדת ולטפס בו "כאילו לא היו הדברים מעולם".
בשנים האחרונות הפתעה. המעלה התגעגע כנראה לימיו הראשונים: פער בורות ומדרגות ענק וכולו הצהרה טרשית מוחצנת: "אני עדיין כאן".

1.50 משמאלכם קטע קניוני ראשון של נחל עתק.
איזו דרך יפה.
2.75 יש כאן ירידה שמאלה, דרך מדרגה. "מעלה עתק" (שם פרטי שלי). ממשיכים ישר.

2.85 מתעקלים חזק שמאלה עם הדרך. עצרו. עכשיו שימו לב ההמשך "הרגיל" יוביל אתכם תוך 50 מ' דרך סדרה של בורות ענקיים (המשכה של דרך המדרגה מ-2.75).

למה לכם? אתרו – תוך 15-20 מ' מהעיקול – פנייה ימינה ב-90 מעלות וכך תחסכו לעצמכם את הבלגאן.
מצאתם? כעבור כ-70 מ' של דרך המעקף אתם מתחברים לדרך החתחתים שמגיעה משמאל ומלמעלה ופונים ימינה במורד (הסתכלו למעלה שמאלה וראו מה חסכתם לעצמכם…)

3.25 יש כאן שילוט מדברי שמוביל לכיוון תמילת עתק עם סימון שבילים שחור.

נ.צ 4. ממשיכים ישר.

3.75 הדרך חוצה את נחל עתק ויש כאן שילוט מדברי שמוביל למסלול רגלי בכיוון הר עתק.

נ.צ 5.

איפוס

ממשיכים ישר.
0.15 ושוב בחציה של נחל עתק. ממשיכים ישר

(רגע! לכל המעוניינים במסלול רגלי נהדר בקניון של נחל עתק זה המקום לפנות מעט שמאלה ולהחנות את הרכב).
קניון וגבים בנחל עתק

במורד נחל עתק, חתור בין קירות גיר לבן ומוצל כל שעות היממה, ממוקם קניון מרהיב ביופיו. מי שהחליט לצאת לדרך, יגלה שגם בלי להיות מנוי בחדר כושר ניתן להשלים מסלול טיול תוך 30-20 דק' לכל כיוון.

במהלך ההליכה תחשפו לסדרת מפלים ומכתשות אפיק (גבים), שיעשו חגיגה גדולה בלב. לא לכולם… ההליכה בקניון אינה מומלצת לבעלי פחד גבהים. הללו, ימצאו את העלייה והירידה בסולמות – למרות חבלי עזר ונקודות עיגון הפזורים כאן בשפע – מעט מעל כוחותיהם.

אתם בתוך הקניון? איך תדעו שזהו זה, מיציתם? הסולם האחרון הוא סולם שלבים וכבלי פלדה ואחריו יש מפולת אדירה של סלעי ענק. אם תצליחו לרדת ולהשתחל בין הסלעים – מבצע בפני עצמו – תמצאו עצמכם במפתחו של הקניון. עד כאן.

מתי לטייל? הכי מומלץ להגיע הנה אחרי שמודיעין השדה שלכם דיווח שהגבים מלאים (אירוע המתרחש בממוצע אחת ל-5 שנים…).
ועוד משהו – מומלץ להימנע מכניסה לקניון, כשברקע התראה על סכנת שיטפונות…

סיימתם? ממשיכים עם הדרך הראשית, הכחולה.
0.35 משמאל הטבע סידר לנו צורה יפה בהר.

"אצבע אלוהים"

ממש מולכם על קיר אפיק הנחל, נראית תופעה גיאולוגית הקרויה "צנפה" – קימוט חזק במיוחד של שכבת סלע, כדוגמת זאת שמולכם, בה התקפלה שכבת הגיר למעין אומגה, או אם תרצו, אצבע בתוך קיר הסלע.

ראו המטיילים הראשונים אצבע, המופנית כלפי השמיים, ומיד זיכו אותה בכינוי "אצבע אלוהים".

0.90 רחבת תצפית מאוד יפה על הקניון משמאל.
2.40 צומת T. מפגש עם ערוץ המשנה הגדול ביותר של נחל עתק (שמכונה על ידי המקומיים נחל עתק הדרומי).

אצבע אלוהים  צילום אבירם ברקאי
נ.צ 6.

איפוס

פונים שמאלה במורד נחל עתק הדרומי עם הסימון הכחול.
0.10 מזלג. הימנית יותר יפה.
0.40 מצרפים את הזרוע השמאלית וממשיכים במורד הנחל.

0.70 משמאל. הפתעה: ערוצו של נחל עתק יוצא מתוך הקטע הקניוני שלו.

נ.צ 7.
מכאן אתם נעים בנחל עתק. אפשר להשמיט את הדרומי.

1.00 עץ שיטה גדול ראשון. הפסקה?
מכאן תפגשו הרבה עצי שיטה מרשימים.
2.45 הדרך מתעקלת ימינה ונפרדת לרגע מערוץ העתק.

2.70 ברוכים הבאים ל"קניון הרכב" של העתק.

3.20 אתם מחוץ לקניון.
3.25 מתעקלים שמאלה. איזה מפולות ענק של סלעים.

5.10 מימין "מדרגת מריומה" ועץ שיטה קטן מאחוריה.

6.20 יוצאים מנחל עתק ואו-טו-טו במפגש עם נחל רחם.

6.45 ליד שילוט מדברי ובמפגש עם דרך הרכב של נחל רחם.

נ.צ 8.

איפוס
מתעקלים שמאלה במורדו של נחל רחם, עם סימון שבילים ירוק

שימו לב שלאורכו של הקיר מימין שיחי צלף ענקיים.

1.70 מזלג בצידו של עץ שיטה שראה ימים טובים יותר.

נ.צ 9.

איפוס

לוקחים את הזרוע הימנית לכיוון מעלה אורה ועוזבים את סימון השבילים ונחל רחם.
0.20 צומת T. לוקחים ימינה לכיוון המעלה עם סימון שבילים שחור.
0.65 באוכף של מעלה אורה. איזה יופי.
תחילת גלישה לכביש הערבה.
1.00 מזלג.

נ.צ 10.

מתעקלים שמאלה לגלישה עם סימון שבילים שחור (הימנית, הכחולה, נעה לכיוון באר אורה הישנה).
2.00 צומת.

נ.צ 11.

ממשיכים ישר.
2.10 מצרפים דרך שמגיעה מימין ומאחור.
2.55 מתעקלים ימינה, בצמוד לעץ שיטה קטן.
2.60 מפגש עם כביש הערבה הישן.

נ.צ 12.

איפוס
פונים ימינה.

תוך כברת דרך קצרה מתגלים מימין בתי היישוב הקהילתי החדש באר אורה.

0.60 מתעקלים שמאלה.
1.40 צומת T בכביש הגישה לבאר אורה החדשה.

נ.צ 13.
הי דרומה

פונים שמאלה.

0.50 אתם בכביש הערבה.

ימינה – לאילת.

שמאלה – לבאר שבע והצפון.

רשימת נ.צ.
צפוניות/רוחב מזרחיות/אורך

1. 909451 / 136535
2. 909703 / 136913
3. 907213 / 139943
4. 904823 / 141099
5. 904831 / 141473
6. 903169 / 141206
7. 902823 / 141620
8. 901939 / 145513
9. 903268 / 146312
10. 903312 / 147143
11. 903416 / 148054
12. 903537 / 148601
13. 902306 / 148933