נתקעתם בשטח? כמה טיפים שימושיים

איך להתכונן למקרה של תאונה ומה לעשות אם חלילה נקלעתם לאחת כזו

13.02.17

חילוץ ג'יפים לילה

בין אם ברכב שטח מחוספס או בג'יפון רך, היכולת לרדת לשטח, לכבוש פסגה קטנה ולחזור הביתה, היא פרס אמיתי. אך מה קורה אם דברים משתבשים? מה כדאי להחזיק ברכב למקרי חירום? איך להתכונן למקרה של תאונה ומה לעשות אם חלילה נקלעתם לאחת כזו. חישבו על הפעם האחרונה שיצאתם לטיול בשטח. בטח לקחתם אוכל, שתייה קלה, משחקים, ציוד קמפינג ושלל אביזרים שיעשו לכם את המסע למהנה עד כמה שאפשר. אך מה עם ציוד חירום, כמו למשל תיק עזרה ראשונה? בכל הקשור לצורך שיש בערכת חירום מסודרת לרכב, אין הרבה מה לחדש. אך עדיין, לא כל ג'יפאי דואג שברכבו יהיו פריטים חשובים. מעבר להימצאותה של ערכת חירום ברכב השטח, חשוב להתרענן מדי פעם גם על שאר השלבים שיש לדעת והמידע שיש לזכור לפני שיוצאים לטיול עם הג'יפ, למקרה שניתקע או ניקלע לתאונה.

ערכת חירום
ערכת החירום (או פק"ל, קיט וכו') אמורה לשבת דרך קבע ברכב ולחכות לרגע הנכון בו נזדקק לה. צריך להיות בה הציוד הנכון והנדרש לכל מקרה או תקלה היכולה לקרות בשטח. האתגר הוא שהמקום שניתן להקצות לערכה כזו ברכב הוא מוגבל. לא נוכל לארוז ככל העולה על רוחנו ולכן ניאלץ לברור כל פריט בקפידה.
עוד לפני שמעמיסים תיק, צרו הרגלים נכונים. בתור התחלה, דאגו שבאופן קבוע יהיו מספיק מי שתייה ברכב. אדם יכול להחזיק פרק זמן נכבד ללא מזון אך לא יחזיק לאורך זמן ללא נוזלים. הקפידו לצאת לשטח עם טנק דלק מלא. מי שמחזיק ג'ריקנים – לא להחזיק אותם ליופי, לעולם אין לדעת מתי תזדקקו להם. מזון, כפי שצוין קודם לכן הוא פחות קריטי, אך תמיד טוב שיש ברכב כמה חטיפי אנרגיה, טחינה, מעט תבלינים וכלי בישול. לכל צרה.
לבסוף, תיק החירום עצמו. כאן יש אסכולות רבות ולכל אחד יש את הכמה פריטים היחודיים לו. אנו נעבור על הבסיסיים, הכלליים והחיוניים ביותר.

ביגוד
התחילו מביגוד. שום דבר אפנתי, רק מקבץ קטן של חולצה, מכנסיים וגרביים. דמיינו כי בגדיכם נרטבו או התלכלכו ואין שום מקום במרחק קילומטרים בו תוכלו להתארגן מחדש. סט בגדים, גם כזה שלא הייתם לובשים אפילו לטיול עם הכלב, יעשה פלאים. אין כמו ביגוד יבש וחם. כמו כן, רצוי להצטייד גם בכובע, צעיף וכפפות. ערכם של אלה לא יסולא בפז אם חלילה תתקעו באמצע טיול חורף ברמת הגולן. פריט נוסף שמומלץ להצטייד בו הוא שק שינה, לפחות אחד חורפי ואולי אחד נוסף למי שיצטרף, לכל מקרה.

 

כלי עבודה ועזרה ראשונה
מבחינת ציוד עבודה וחירום הנחת העבודה צריכה להיות – מה אם כלום לא עובד. אתם לבד, בחושך, באזור ללא קליטה ותאורה, ובנוסף על כך גם מערכת החשמל של הג'יפ קרסה. לכן, דאגו לפנס איכותי, חסכוני וחזק, כמה פנסי ראש ומפת נייר שעברה למינציה. כך לפחות תוכלו למקם את עצמכם על המפה ולהבין היכן אתם בדיוק.
ודאו שיש לכם גם סט כלי עבודה בסיסיים, גרזן קטן ואת חפירה. לבסוף, אל תשכחו להצטייד במטף מלא ומוכן לעבודה, ערכה לתיקון פנצרים, קומפרסור והכי חשוב, ערכת עזרה ראשונה מלאה ומצוידת היטב.
כמובן, באופן טבעי, שום רשימה אינה מושלמת. ישנם פריטים רבים אחרים שיהיו שימושיים לא פחות מאלה שהוזכרו קודם לכן. עליכם לאתר ולהבין את צרכיכם הבסיסיים בשטח, בהתאם לאזור ולעונה, וגם מה סביר להניח שתצטרכו לעיתים תכופות ביותר וכדאי להחזיק ברכב בלי שום קשר.

הכירו את תנאי הביטוח
במידה והנכם נוהגים ברכב שכור, חשוב שתדעו מבעוד מועד את המגבלות החלות עליכם. לעתים מגלים נהגים באיחור כי כלל לא לא היו מבוטחים, מכיוון שמחיר ההשכרה לא כלל ביטוח. לכן חשוב לדעת על מה אתם חותמים ולמה אתם זכאים.
לקוחות הליסינג הפרטי, חשוב להכיר את הסדר הביטוח אותו רכשתם, כיוון שהדבר נעשה בהתאם לאפשרויות אותם קיבלתם מחברת הביטוח. לעתים קרובות ביטוח הנעשה דרך חברת ליסינג זוכה לתנאים טובים יותר, כי נעשה דרך גוף גדול וחזק כלכלית המשיג עסקאות משתלמות.

חילוץ בוץ 4X4

מה לעשות אחרי תאונה?
אחרי שלב ההתארגנות מראש, מגיע שלב הירידה לשטח, שם הדברים לא תמיד מתנהלים כמתוכנן. מה עושים במקרה והפעם הדברים השתבשו באופן חריג וקרתה תאונה? רצף הפעולות המידיות שיש לבצע במקרה של תאונה דומה בין אם התאונה קרתה ברכבכם הפרטי, השכור או ברכב שלקחתם מליסינג פרטי.
המשותף לכולם הוא שהדבר הראשון שיש לעשות אם מדובר בתאונה עם נפגעים זה לעזור לפצועים בשטח. זוהי אגב, חובתכם החוקית.
בשלב הבא עליכם לתעד עד כמה שניתן את מה שאירע, בתמונות וגם בעדויות אם ישנן. כמובן, יש לקחת פרטים מכל מי שהיה מעורב בתאונה (בד"כ ברכבים שכורים ישנה גלוית פרטים בתא הכפפות. מומלץ ביותר גם לבעלי רכב פרטי). זכרו כי אין להזיז אף אחד מהרכבים ללא הוראה מפורשת של המשטרה, מיקומם בזמן התאונה יהיה קריטי לבדיקה שלהם.
בסיום האירוע, נסו להשאיר את השטח נקי עד כמה שמתאפשר, במיוחד אם התאונה קרתה בטבע. בשטח יש משקל משמעותי לנוזלים רעילים שנשפכו מהרכב או לחלקי ברזל ופלסטיק שהתפזרו בסביבה.

לסיכומו של עניין
בטוח לומר כי התארגנות מוקדמת והכנות מראש לכל מקרה אסון עדיפים על פני היתקלות חסרת הכנה מוקדמת, גם אם שלב ההצטיידות לוקח זמן וגורע מהספונטניות. דעו מה יש ברכב שלכם, הכינו אותו לשעת סכנה, וודאו שהציוד תקין ופעיל והכירו את תקנות הביטוח אותו רכשתם. ברגע המשבר, אלו יהיו הכלים בהם תשתמשו. נכון שערנות וזהירות יהיו קו ההגנה הראשון שלכם, אך כפי שאמרנו בתחילה, לעתים מזדמנות לנו מצבים בלתי מתוכננים. במידה וחלילה נקלעתם למצב חירום בשטח, עדיף שגם אתם וגם רכבכם תהיו מוכנים.