מאווריק X3 מבחן שטח בירדן

עוצמת המדבר מול העוצמה של מאווריק X3 החדש. מי חזק יותר? אלעד שלו קפץ לירדן כדי לברר

06.06.17

12 כלים ו-24 גברים צמאי גז בטיול מועדון שמוציאה חברת עופר-אבניר לירדן בהובלת צחי כפרי. את הכלים פגשנו במעבר הגבול ליד אילת. את הצד הישראלי עברנו בצורה מהירה וחלקה. בצד הירדני זה כבר סיפור אחר. המון טפסים והמון חדרים עם הרבה מאוד פקידים להחתים את הטפסים. ואולי זו בכלל שיטה ירדנית להתמודדות עם שיעורי האבטלה הגבוהים.

צילומים: אסף רחמים

קיבלנו לוחית רישוי ירדנית לכלים ויצאנו בשעטה על כביש הערבה הירדני, נסיעה של כשעה עד וואדי חווארה. הח'ברה משחררים את הנצרה של המאווריק ויוצאים בנהמה למשחק מי יהיה מספר 2 של המוביל צחי. צוות העיתונאים מתמהמה קצת בסוף השיירה. ואילו צחי כבר שועט על הדיונות או נכון יותר חותך את הסכינים של הדיונות – סכין הוא החלק המאוד צר בראש הדיונה. הנסיעה לאורך הסכין מצריכה מהירות גבוהה, כי אם לא אז הכלי מייד שוקע. הנסיעה מצריכה גם ריכוז גבוה במיוחד, שום כדור ריטלין לא יעזור פה. חוסר ריכוז קטן בנסיעה על הסכין והכלי מידרדר לתהום, במיוחד במהירות הגבוהה של הנסיעה.

מאווריק X3 שטח

מוואדי חווארה טיפסנו לרמה דרך נחל רנדל, השמש התחילה לשקוע והחושך הירדני הוא בעצם חושך מצרים. המדבר הירדני מפנה את חום היום לקרירות לילית, זה הזמן להוציא את הבגדים החמים. הטיפוס לרמה הוא על שביל צר עם הרבה מאוד עיקולים חדים, המאווריק נותן תחושה בטוחה שאפשר לדחוף אותו למהירויות גבוהות. בתרגול נכון ניתן להיכנס לסיבוב החד בדריפט שמפרפר את הגלגלים האחוריים, למרות האדרנלין הגבוה, העייפות מתחילה לכרסם בריכוז. הכול חשוך מסביב וזה זמן טוב לעצור להפסקה וליהנות ממרבד הכוכבים שבשמים. המשכנו דרך ראס על נקב לכיוון הכפר חומיימי ומשם למאהל.

ואדי ראם הוא הוואדי הארוך ביותר בירדן. מקור השם הוא בארמית – ראם פירושו גבוה. מה בין ואדי לבין גובה אתם שואלים? אז בשולי הוואדי מתנשא לו הר ראם לגובה של 1,754 מטר. הבדואים מכנים את הוואדי "בקעת הירח", בשל פני השטח המזכירים את פני השטח המחורצים של הירח. "עד גיל 21 תגיע לירח", נכתב בעתידות במסטיק בזוקה והנה אני מגשים את זה, גם אם קצת באיחור.

מאווריק X3 שטח ירדן ואדי ראם

ב- 1998 הכריזה ממשלת ירדן על חלק משטחו של וואדי רם כ"אזור מוגן", ובשנת 2011 הוכרז השטח המוגן כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו. שזה אומר שחלקים מוודאי רם אסורים לכניסת כלים כמו המאווריק X3. אבל החלקים המותרים הם מגרש משחקים מטורף. מאווריק, בקטעי הישורת, מגיע ל-130 קמ"ש. היכולת של הבולמים לשכך את המהמורות היא לא פחות ממדהימה. החבר'ה ממשיכים להתחרות אחד בשני וכל הנסיעה נראית כמו תחרות Baja אחת גדולה.
צחי מוביל את הקבוצה לדיונה הגדולה, דיונה של כ-400 מטרים בשיפוע לא שפוי. הדיונה הזו ציננה קצת את ההתלהבות של החבר'ה ורובם נשארו מאחור וצפו בצחי שועט לראש הדיונה ממדרונות הדיונה. עקב השיפוע התלול אם נתקעת עם הכלי באמצע הדיונה לא ניתן להסתובב אלא לגלוש לאט ובזהירות למטה.

מאווריק X3 שטח ירדן

נוסעים לכיוון הגבול עם ערב הסעודית, השיירה מתעכבת, פנצ'רים, רצועות קרועות והתהפכויות. המאווריק מראה חוסן מדהים, הכלי בנוי למצבים הקיצוניים הללו וחוץ ממראה שבורה וכמה שריטות, תנאי השטח והנסיעה הפראית אינם ניכרים שפוגעים ברוחו. אל הגבול הסעודי לא הגענו והיינו צריכים לחזור למאהל כי התחיל להחשיך.
במחנה חיכה לנו "פויקה ירדני", מגשים מלאים בבשר ואורז שמוכנסים לבטן האדמה כשמסבבים גחלים לוחשות שהוכנסו לאדמה למשך שעות. כשהטבחים הירדנים הוציאו את המגשים, המראה של הבשר היוצא מבטן האדמה גרם לכולם לשמוט את הלסת, מה גם שהיינו גם רעבים. את התה המסורתי "הגיש" לנו המלצר על מגש שהיה על ראשו וזה אחרי שרקד אתו דבקה סוערת לקול מצהלות הקהל המרותק.

בשנת 1962 צולם בוואדי רם הסרט "לורנס איש ערב", המבוסס על סיפרו של לורנס איש ערב "שבעת עמודי חוכמה" וב- 2015 צולם שם הסרט "להציל את מארק ווטאני" עם מאט דיימון. כנראה שאין מקום יותר טוב להפגיש את העבר עם העתיד. היום השלישי הוקדש למקומות היותר מפורסמים של וואדי רם, אזור החאז עלי, קשת אבן החול התלויה. והמליחה עצומת המימדים. האזור מדהים ביופיו ובפראותו, פסגות אבן החול האדומה ודיונות אין סופיות, אזור אבן חול צבעונית מיפים בעולם. זהו אזור שיופיו וייחודו משכו אליו מטיילים בכל התקופות. המאווריק גומע מרחקים ארוכים במהירות מטורפת, הוא צריך מרחבים ואתגרים כדי להאכיל את החיה שבו. בידיים מיומנות המאווריק כמעט ולא ניתן לעצירה והמשפט שחזר על עצמו "לא יכול להיות" עם תפיסה של הראש כבר נשחק מרוב מספר הפעמים שהוא נאמר על היכולות של הכלי. חוזרים בנסיעה לגבול הירדני, מחליפים את המספר הירדני למספר צהוב. המדבר גרם לי להחסיר פעימה והשילוב בין המדבר למאווריק X3 גרם לי לאבד גם נשימה. טיול שלא ישכח לעולם.

מאווריק X3 מפרט טכני

אורך: 335 (ס"מ)
גובה: 170 (ס"מ)
משקל: 718 (ק"ג)
רוחב 183 (ס"מ)
מערכת הנעה : 4X4 , 4X2 ונעילת דיפרנציאל קדמי Visco-lok אוטומטית
מנוע: רוטקס ACE 900 טורבו אינטרקולור 3 צילינדרים 154 כ"ס קירור מים
צמיגים קדמיים: 30X10X14 מקסיס ביגהורן
צמיגים אחוריים:  30X10X14 מקסיס ביגהורן
הזנת דלק: הזרקה אלקטרונית
חישוקים: 14 אינץ’ אלומיניום כולל טבעות חיזוק
מתלה אחורי: זרועות עוקבות TTX בעלות של 4 חיבורים מהלך מתלה של 61 ס"מ ומוט מייצב
מתלה קדמי: זרועות A כפולות בסגנון טרופי טראק עם מוט מייצב ומהלך מתלה של 55.9 ס"מ
קיבולת דלק (ליטר) 40
מחיר: מ-173,000 שקלים ל-R, מ-184,000 שקלים ל-X-DS מ-200,000 שקלים ל-X-RS