איזה רכב 4X4 לקנות? מדריך לנהג החדש בשטח

תקציב גבוה זה דווקא חסרון. את קריירת השטח כדאי להתחיל עם רכב זול, פשוט, שיכריח אותנו ללמוד לנהוג כמו שצריך. אז מהם הדגמים המומלצים - מדריך

12.08.15

יש לנו נטייה להשליך יותר מדי משקל וחשיבות על הרכב עצמו. כאילו יכולת העבירות תלויה אך ורק בדגם הרכב. אבל האמת היא ש-60 אחוז מיכולת העבירות, יש כאלה שאפילו יאמרו 80 אחוז, תלויה בנהג. רוצים לשפר את הרכב? שפרו קודם את הנהיגה.

דייהטסו טריוס מעלה יאיר צילום ניר כפרי

דייהטסו טריוס במעלה יאיר / צילום: ניר כפרי

בגדול העולם מתחלק לשניים: 4X4 רכים ו-4X4 קשוחים. אפשר לתת בהם סימנים. הרכים הם מכוניות "פרטיות" ("פרייבטים") עם מרווח גחון מוגדל ועיצוב של כביכול רכב שטח. הקשוחים מתוכננים לעבודת שטח רצינית יותר ומצוידים בתיבת העברה עם יחס העברה נמוך – מה שנקרא "הילוכי כוח" או "Low".
הילוכי כוח מאפשרים תנועה איטית מבוקרת בעליות קשות, ירידות תלולות ושטח טכני מסולע. אלא שזה לא ההבדל היחיד. רוב ה"קשוחים" גם מצוידים במהלך מתלה גדול יותר מה"רכים", מערכות בקרת משיכה יעילות יותר ולעיתים שלדת סולם, סרן חי ואף נעילת דיפרנציאל אחורי.
אי אפשר להחזיק את החבל בשתי קצותיו וגם לא לרקוד בשתי חתונות. מה שטוב לשטח, רע לכביש. רכב שטח מוצלח הוא בדרך כלל כבד יותר, שותה יותר דלק, גדול ומסורבל יותר. או שהוא לא נוח וקופצני. או גם וגם. ויש גם את ההיבט הבטיחותי. רכב שטח גבוה, עם שלדת סולם ומהלך מתלה ארוך, הוא פחות בטיחותי ממכונית נוסעים מודרנית. זה מתבטא בעיקר בנטייה להתהפכות ואיבוד שליטה.

סובארו פורסטר, על השביל המהיר

סובארו פורסטר / צילום: אלון רון

אז במה לבחור? במה להתחיל?
נהג חדש בשטח רצוי שלא יתחיל עם רכב שטח מוצלח מדי. דוגמא קיצונית זה ג'יפ רנגלר. אם אצעד את צעדי הראשונים בשטח בג'יפ רנגלר אז כנראה שהרנגלר, שהוא רכב שטח כשרוני ביותר, יתקן את רוב טעויות הנהיגה שלי ולמעשה כלל לא אדע שטעיתי. מצד שני זה לא נכון להתחיל את קריירת השטח עם רכב רך מדי, כמו למשל יונדאי ix35 או מאזדה CX5. במקרה כזה, לא אוכל באמת לטייל בשטח ואם אתעקש, הרכב יסבול שוב ושוב מנזקים ואני מעגמת נפש וחור בארנק.

רוצים לקבל כתבות וטיפים חדשים ישירות למייל שלכם? הירשמו ל"שבילים". רק למלא שם ומייל > לחצו כאן

דרושה פשרה הגיונית. רצוי רכב שיהיה לא עדין ורכרוכי אבל גם לא יוצא מן הכלל מוכשר.

לפעמים דווקא תקציב גבוה יהיה בעוכרינו. תקציב גבוה עלול להוביל לרכישת טויוטה לנדקרוזר 120/150 או רנגלר (שנתונים אחרונים) או לנדרובר דיסקברי 3 (או 4). כלים כאלה מצוידים ביכולת שטח גבוהה ובדרך כלל בבקרות משיכה יעילות מאוד שמאפשרות היחלצות קלה מכל הצלבה. עם כלים כאלה לא לומדים באמת לנהוג.אני ממליץ להתחיל ברכב שטח ללא נעילות דיפרנציאל וללא בקרות משיכה.

מומלץ להתחיל בתקציב של עד 60 אלף שקל.

טווח המחיר הזה מאפשר מגוון רחב של רכבי שטח טובים – אבל לא טובים מדי. וחוץ מזה, במקרה של רכב ישן, שריטות בצבע או מכות קטנות בפח, לא ישברו לנו את הלב.
שני כלים מאוד נכונים לנהג המתחיל בשטח הם דייהטסו טריוס וסובארו פורסטר.
דייהטסו טריוס: ללא הילוכי כוח, מרווח גחון גבוה וזוויות מרכב טובות. בנהיגה נכונה אפשר להגיע איתו רחוק. אפילו לטפס את מעלה יאיר. 
סובארו פורסטר: טרום 2008, הדגמים הסטיישנים למראה. ללא בקרת משיכה, ללא נעילה נשלטת של הדיפרנציאל המרכזי, מהלך מתלה מוגבל אבל מערכת AWD יעילה, אפשרות להגביה את הרכב בקלות. 
עוד אופציה לרכב רך אבל מוצלח למדי בשטח: ניסאן אקס-טרייל. מרווח, אמין, לא יקר, נוח ומפתיע לטובה בשטח.

ניסאן טראנו קצר / צילום: שמעון ברוך

ניסאן טראנו קצר / צילום: שמעון ברוך

למי שרוצה כלים קשוחים יותר, שמאפשרים להיכנס לעומק השטח וגם לצאת משם בלי נזקים, כדאי לבדוק איסוזו טרופר (הבנזין אמין יותר מהדיזל), ניסאן טראנו, מיצובישי פאג'רו ישן (Q או קינג), טויוטה לנדקרוזר (דגם 90, עד שנת 2003). שתי אופציות נוספות, קצת פחות מיינסטרים אבל מפתיעות לטובה: סאנגיונג רקסטון, סאנגיונג אקטיון. שני הדגמים האלה מצוידים בשלדת סולם, סרן אחורי חי והם ניתנים לשיפור והגבהה.
ויש כמובן את הסוזוקים. סוזוקי ג'ימני רע בכביש ונפלא בשטח. הוא עמיד ופתוח לשיפורים. סוזוקי ויטארה מהדורות הישנים נהדרת וניתנת לשיפורים אינסופיים. הוויטארות החדשות פחות מומלצות – בעיקר בגלל מרווח גחון נמוך מאוד. למעט סוזוקי גרנד ויטארה קצר, שסובל פחות מנושא הגחון הנמוך. 

לסיכום. קנו משהו זול, תתאפקו עם השיפורים. אם בולמי הזעזועים גמורים, חובה להחליף. אבל מעבר לכך לא כדאי לרוץ ולשפוך כסף על שיפורים. תתחילו עם מה שיש. תלמדו אותו לעומק, תתנסו, תטיילו, תצברו קילומטרים. תיכנסו הרבה להצלבות, תתאמנו. וגם אם יש לכם נעילה אחורית – תלמדו להסתדר בלעדיה. ואם לנסח שורה תחתונה: את השנים הראשונות בנהיגת שטח כדאי לעשות עם רכב פשוט, ישן, לא משופר. כי עבור הנהג המתחיל בשטח – כל המוסיף גורע.

רוצים לקבל כתבות וטיפים חדשים ישירות למייל שלכם? הירשמו ל"שבילים". רק למלא שם ומייל > לחצו כאן

 

מציצים בגחון / צילום: אוריאל כהן

מציצים בגחון / צילום: אוריאל כהן

קריאה נוספת:
1. חוות דעת – כל דגמי השטח הנמכרים בישראל
2. רכבי הכביש-שטח החדשים הכי טובים ל..שטח