אורי דביר, מסמן הדרך

בפי העם אורי דביר הוא שם נרדף לסימון שבילים בכלל ושביל ישראל בפרט

02.06.15

בפי העם אורי דביר הוא שם נרדף לסימון שבילים בכלל ושביל ישראל בפרט. טייל וגיאוגרף אשר כתב ספרים ומאמרים רבים בידיעת הארץ, ערך תוכניות ברדיו ובטלוויזיה (לאן נטייל השבוע, משעולים, שביל בצד, נקודת חן ועוד), פרסם רשימות רבות על ארצות קרובות ורחוקות וכתב מדריכים לחו"ל ובהם על ארצות הברית. אורי הוא מהדמויות הבולטות והמוכרות בתחום ידיעת הארץ הטיולים ופיתוח תיירות הפנים.
מעבר ליובל שנים נקשר שמו של אורי לידיעת הארץ. הוא היה נמנה עם העובדים הוותיקים ביותר של החברה להגנת הטבע, אם לא הוותיק שבהם.

עוד לפני קום המדינה טייל דביר עם תנועת השומר הצעיר ומאוחר יותר כנהג אגד. את תהליך סימון השבילים החל בשנות החמישים עם הקמת החברה להגנת הטבע. המפה הראשונה שהושלמה הקיפה את דרום מדבר יהודה והשנייה את אזור אילת. במשך השנים הושלמו 19 מפות טיולים אשר מציבות את ישראל כמדינה היחידה בעולם שכיסתה את כל שטחה בקנה מידה שכזה.
המפעל האדיר הזה לא הספיק לאורי, ולפני למעלה משני עשורים כשרוב שבילי הארץ כבר סומנו בצבעים שונים, אורי החל בפרויקט חייו, שביל ישראל. הרעיון ליצור את שביל ישראל נולד לפני שנים במוחו של אברהם תמיר, עיתונאי ואיש טבע. הוא העביר את הרעיון לאורי המכהן כיו"ר הוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע, המאגדת נציגים של גופים רבים ומטרתה לתכנן, לבצע, לסמן ולתחזק אלפי קילומטרים של שבילי טיול ברחבי הארץ, והתוכנית יצאה לדרך.

אוֹרי דביר

אוֹרי דביר. צילום: יוסי אלוני

בתחילת שנות השמונים הוחל בתכנון התוואי ולאחר כ 15 שנות עבודה נחנך השביל רשמית במעמד נשיא המדינה דאז, מר עזר וויצמן. שביל ישראל, שנחנך בשנת 1995, כולל 1000 ק"מ של הרים, יערות, ערים, כפרים, נחלים ומעיינות וחוויה של פסיפס ישראלי. עשרות אלפי מטיילים מהארץ ומהעולם טיילו בקטעי שביל נבחרים או בחלוקת השביל למקטעים. מספר לא מבוטל של מטיילים בחרו ללכת את השביל ברצף בטרק מתמשך של מספר שבועות. סביב שביל ישראל נוצר הווי מיוחד –  אהבת הטבע היא שילדה את "מלאכי השביל", אנשים טובים באמצע הדרך המארחים בבתיהם ללא כל תמורה את ההולכים, קונים עבורם מצרכים או משאירים להם מים בשולי הדרך.

אורי לא פסק מלחרוש את שבילי הארץ כשהוא דואג לעדכן בכל מקום את הטעון תיקון בסימוני השבילים ולעלות את העדכונים על גבי המפות. את אהבתו העצומה לארץ ולשביליה הקנה אורי לתלמידיו הרבים במסגרות השונות, החל מחניכיו בתנועת הנוער (שם זכה לכינוי "המדריך המטייל") דרך "חוג המשוטטים" ב"אגד" ועד החוג ללימודי ארץ ישראל במכללת בית ברל אותו הקים ובו שימש כראש החוג עד 1990. אורי הוא גם מייסדו ומנהלו במשך שנים רבות של "בית הספר לתיירות". (הטקסט לקוח מתוך אתר החברה להגנת הטבע )

אורי דביר נפטר בביתו בתל-אביב ב-3/7/2011. בן 80 במותו. הוא השאיר מאחוריו רעיה, ארבעה ילדים ושבעה נכדים.